V každoročních státních rozpočtech je určeno, kam peníze vybrané na daních budou poputují a jakým způsobem se využijí. Které země Evropské unie měly ve skončeném roce státní rozpočet vyrovnaný? Kde je úloha státu nejmenší a státním rozpočtem proudí vzhledem k HDP nejméně peněžních prostředků?
Rodinný rozpočet sestavujeme všichni. Víme, že nemá-li mít naše rodina ekonomické problémy, je dobré mít rozpočet vyrovnaný (ještě lépe mírně přebytkový). Na dluh se žije velice špatně a zaplacené úroky nejsou nikterak nízké (při neplacení přichází zpravidla exekuce).
Samozřejmě, zadlužit se kvůli koupi bytu nebo auta (či jiných životních priorit) je v mnoha případech nezbytností. V případě, že potřebujete peníze, máte vždy dvě možnosti – zvýšit rodinný příjem (což většinou již nijak nejde, neboť jsme v práci od rána do večera a vyšší výplatu už nedostaneme) nebo omezit rodinné výdaje (to se dá téměř vždy).
Obdobně jako rodinný rozpočet si můžeme představit státní rozpočet. Ne každý schodkový státní rozpočet je špatný, ale z dlouhodobého hlediska je pro ekonomický rozvoj země nutný rozpočet vyrovnaný.
Přebytkový rozpočet
V roce 2003 mělo pouze sedm členských zemí Evropské unie rozpočet přebytkový (Belgie, Dánsko, Estonsko, Španělsko, Irsko, Finsko, Švédsko). Ostatní členské země měly rozpočet deficitní. V některých zemích byl původně sestaven jako vyrovnaný, ale buď příjmy během roku byly nižší, než se očekávalo při sestavování rozpočtu, nebo byly zapotřebí nečekané státní výdaje.
V Česku se počítalo s deficitním státním rozpočtem již při sestavování a celkové státní výdaje byly o 14 % vyšší než příjmy (z uvedených 20 členských zemí jsme měli největší rozdíl mezi výdaji a příjmy).
Příjmy rozpočtu
Nejvyšší příjmové položky státního rozpočtu ve všech členských zemích Evropské unie jsou příspěvky na sociální pojištění, přímé daně (daně z příjmů, z majetku, …), nepřímé daně (DPH, spotřební daně, …) a ostatní nedaňové příjmy.
Příjmy ze sociálního pojištění se pohybovaly na celkové výši státních příjmů v roce 2003 od 4,7 % (Dánsko) po 41,2 % (Německo). Ve většině zemí se však pohybovaly v rozmezí od 23 % do 34 % (Česko 31,6 %). Nepřímé daně se pohybovaly od 26,7 % (Finsko) po 42,2 % (Kypr), přímé daně se pohybovaly od 19,9 % (Česko) po 52,0 % (Dánsko).
Výdaje rozpočtu
Státní výdaje jsou velmi pestré, liší se stát od státu, neboť každá vláda preferuje jinou oblast národního hospodářství. Jednoznačně však ve všech zemích Evropské unie byly nejvyšší výdaje v roce 2003 směřující občanům ve formě státní sociální pomoci, na výplatu dávek v nezaměstnanosti a na výplatu důchodů. Nejvíce do infrastruktury investovalo Řecko (výdaje souvisely s konáním letních olympijských her v Aténách) a Irsko.
Nejméně peněz rozděluje Irsko
Pouze v Irsku, Lotyšsku, Litvě, Velké Británii a Španělsku proteklo v loňském roce státním rozpočtem méně než 40 % HDP. Všeobecně můžeme říci, že příjmy státního rozpočtu v Irsku, Velké Británii a Španělsku jsou nižší díky nižším daním a povinným státním odvodům, na druhou stranu ovšem nejsou občané v těchto zemích v případě nezaměstnanosti, nemoci a důchodu tak dobře finančně zabezpečeni jako v zemích Skandinávie (každý má ovšem možnost uzavřít si sám soukromé pojištění pro všechny výše uvedené životní situace).
Občané v zemích s nízkými daněmi jsou mnohem více odkázáni sami na sebe a nespoléhají tolik na stát. Pro podnikání jsou zde nastaveny nejvýhodnější daňové podmínky. V Litvě a Lotyšsku jsou příjmy státního rozpočtu nižší i vzhledem k nižší daňové kázni občanů a využívání „šedé ekonomiky“.
Země | Rozpočet roku 2003 v mil. EURO | Rozpočet roku 2003 v % k HDP | ||
---|---|---|---|---|
Příjmy | Výdaje | Příjmy | Výdaje | |
Belgie | 138285,4 | 137451,0 | 51,7 | 51,4 |
Česko | 38854,8 | 49155,3 | 51,3 | 65,0 |
Dánsko | 107753,6 | 105362,5 | 57,4 | 56,1 |
Estonsko | 3119,9 | 2925,7 | 38,8 | 36,4 |
Finsko | 75621,0 | 72586,0 | 52,7 | 50,6 |
Francie | 784934,0 | 849509,0 | 50,4 | 54,6 |
Irsko | 46716,3 | 46400,9 | 35,4 | 35,2 |
Itálie | 604712,0 | 637186,0 | 46,5 | 49,0 |
Kypr | 4574,0 | 5287,3 | 40,4 | 46,7 |
Litva | 3326,8 | 3491,6 | 33,7 | 35,4 |
Lotyšsko | 5233,4 | 5502,9 | 32,4 | 34,1 |
Lucembursko | 10861,1 | 10894,0 | 46,3 | 46,4 |
Německo | 959180,0 | 1041280,0 | 45,0 | 48,9 |
Nizozemí | 207127,0 | 221701,0 | 45,6 | 48,9 |
Portugalsko | 58694,1 | 62458,9 | 45,0 | 47,9 |
Rakousko | 111536,5 | 114727,2 | 49,7 | 51,2 |
Řecko | 67108,0 | 72069,0 | 44,0 | 47,2 |
Španělsko | 296117,0 | 293637,0 | 39,9 | 39,5 |
Švédsko | 157240,2 | 155949,8 | 58,8 | 58,3 |
Velká Británie | 624806,7 | 674758,3 | 39,3 | 42,5 |
Pramen: Eurostat: Statistik kurz gefasst, Wirtschaft und Finanzen 41/2004