Nové a dokonalejší technologie vedou k růstu produktivity práce průmyslu a ke zvyšování kvality poskytovaných služeb. Můžeme říci, že dnešní svět je světem informační společností, ve které jsou klíčovými faktory konkurenceschopnost jednotlivých firem či podnikatelů, kvalita a rychlost informování – internet jednoznačně změnil moderní svět.
V informační společnosti, ve které žijeme, se skoro žádná profese neobejde bez dobrých dovedností pracovat s moderními informačními technologiemi. Technologie ovlivňují ekonomiku jednotlivých států ve všech fázích – od vstupu do průmyslu až po službu poskytovanou konečným zákazníkům.
Evropská unie si je vědoma obrovského významu nových technologií, a proto přechod k ekonomice opírající se o nové technologie zařadila Evropská rada na první místo v lisabonské strategii v roce 2000. Tímto krokem si Evropská unie slibuje, že informační a komunikační technologie (ICT) se stanou mocným motorem růstu, konkurenceschopnosti a pomohou při vytváření nových pracovních míst. Vedle toho mají ICT také zlepšit kvalitu života občanů a životní prostředí.
Program e-Europe
Program e-Europe (schválený na summitu ve Feiře v létě 2000) zajišťuje, že všichni v Evropské unii (občané, školy, podniky, veřejné správa…) mají přístup k novým informačním a telekomunikačním technologiím a mají možnost je také plně využívat. Program e-Europe umožňuje občanům zvyšovat svoji odbornou kvalifikaci, čímž současně přispívá k vysoké konkurenceschopnosti Evropské unie.
Každý občan má přímý a interaktivní přístup ke znalostem, vzdělání, zvyšování kvalifikace, ke službám veřejné správy, k zdravotnickým službám, ke službám finančních institucí, ke kultuře i zábavě a mnoha dalším. Přístup k Internetu se stal základním právem každého občana a vlády jednotlivých členských států měly za úkol toto právo zajistit.
Základní stanovené principy si můžeme shrnout:
- Podniková sféra i občané musí mít přístup k cenově dostupné komunikační infrastruktuře světové úrovně a k široké škále služeb.
- Umožnit všem občanům získat kvalifikaci nutnou k tomu, aby mohli žít a pracovat v nové informační společnosti.
- Klade se velký důraz na celoživotní vzdělávání.
Akční plán e-Europe 2005
Summit Evropské rady v Seville (červen 2002) rozhodl o dalším kroku v podpoře používání informačních a komunikačních technologií přijetím akčního plánu e-Europe 2005. Tento program rozšiřuje předchozí program o nové cíle (vytvoření předpokladů pro e-Learning, pro e-Government, e-Health a e-Business).
Zajištění konkurenceschopnosti evropských firem v Japonsku a USA předpokládá aktivitu také v mnoha dalších vzájemně propojených oblastech – podpora výzkumné a inovační činnosti, liberalizace síťových odvětví, podpora sektoru služeb, podpora při vytváření propojených finančních trhů, odstraňování překážek podnikání…
ICT pomáhají při růstu zaměstnanosti
Moderní technologie od základu mění vztah mezi státem a veřejností. Každý občan může mít individuální přístup k veřejným službám a tyto služby jsou uváděny do provozu tím, že jich někdo využívá. Přesun těchto služeb na trh znamená, že soukromý sektor může nabízet nové služby a má tím pádem spoustu příležitostí k vytváření nových pracovních míst. Tento krok musí být ovšem doprovázen snižováním částek, které bude uživatel za tyto služby platit, jinak nebude nikdo ochoten nových služeb využívat.
| Počet pracujících celkem (v tis.) | Vysoká technologie (v %) | |
|---|---|---|
| EU | 162 974 | 7,4 |
| Belgie | 4 052 | 6,7 |
| Dánsko | 2 741 | 6,3 |
| Německo | 36 275 | 11,4 |
| Řecko | 3 949 | 2,2 |
| Španělsko | 16 241 | 5,3 |
| Francie | 23 885 | 6,8 |
| Irsko | 1 750 | 6,9 |
| Itálie | 21 757 | 7,4 |
| Lucembursko | 188 | 1,2 |
| Nizozemí | 8 176 | 4,1 |
| Rakousko | 3 734 | 6,6 |
| Portugalsko | 5 133 | 3,3 |
| Finsko | 2 406 | 7,4 |
| Švédsko | 4 348 | 7,3 |
| Velká Británie | 28 338 | 6,7 |
| ČR | 4 763 | 8,9 |
| Estonsko | 581 | 3,4 |
| Kypr | 315 | 1,1 |
| Lotyšsko | 988 | 1,9 |
| Litva | 1 421 | 2,6 |
| Maďarsko | 3 846 | 8,5 |
| Slovinsko | 922 | 9,2 |
| Slovensko | 2 111 | 8,2 |
Pramen: Eurostat, Wissenschaft und Technologie, Thema 9, 10/2003, Hightech und wissensintensive Sektoren schaffen Arbeitsplätze in Europa
Jenom pro ilustraci si uvedeme rozšířenost mobilních telefonů v Evropské unii. Jak vyplývá z přiložené tabulky, mobilní telefon nevlastní pouze malé děti, staří lidé a sociálně slabí, a ani ti ještě ne vždy. Překvapivě nejméně mobilní telefony využívají Francouzi, naopak Lucemburčané jsou naprostými jedničkami.
| Země | Počet mobilů na 100 obyvatel |
|---|---|
| Belgie | 75 |
| Dánsko | 74 |
| Finsko | 79 |
| Francie | 61 |
| Irsko | 73 |
| Itálie | 84 |
| Lucembursko | 97 |
| Německo | 69 |
| Nizozemí | 74 |
| Portugalsko | 78 |
| Rakousko | 81 |
| Řecko | 76 |
| Španělsko | 66 |
| Švédsko | 80 |
| Velká Británie | 79 |
Zdroj: www.unece.org
Závěr
Prioritní politika Evropské unie směřující k rozvoji informační a komunikační techniky pomůže zvýšit konkurenci a zlepšit konkurenceschopnost Evropské unie jako celku. Pomůže současně vytvořit nová pracovní místa. Je proto důležité, aby byla podpořena konkrétními kroky zaměřenými na usnadňování hospodářských a společenských změn a na zajišťování pracovních míst odpovídajících kvalifikaci jednotlivých pracovníků. V zájmu toho by se měla realizovat opatření na podporu vytváření nových pracovních míst, např. v nových sociálních službách.
