V dobré víře jsem si před léty udělal datovou schránku , stát tichou cestou odsouhlasil pokuty za nepodání elektronického daňového přiznání pokud máte datovou schránku . Koupil jsem 2000 kč pokutu a se mnou mnoho dalších . Stát takto obratem ruky vydělal stamiliony , datovou schránku jsem uspal (nejde zrušit) a tak to zůstane do konce mého života co tam chodí mě již nezajímá . Chtěl jsem státu ušetřit náklady a náročnost na administrativu , odměnou mi byla zákeřná sankce
administrativa „ papírování " nestojí jen na finančáku , v té době jsem neměl ani tušení že lze podat elektronicky , byla veliká chyba ulehčit 1/2 milionové armádě úředníků práci již se to nikdy nestane . A pokud jsou na výběr dvě možnosti tek nevidím důvod proč jednu z nich podmiňovat sankcemi jak říká již se to nestane
"Jasně, ale platit by to mělo pouze pro plebs a ne pro úředníky, že?"
Proc hned takova demagogie? Ano, nekdo tady udelal chybu, ale z principu musi byt preci pro stat elektronicke podani mene nakladne, nez osobni predani na papirovych formularich, tak proc nezvyhodnit toho, kdo stoji stat mene penez? Nevim, jak to presne kvantifikovat, ale napadl me jeden priklad, kde to jde jednoduse - vyplaty duchodu. Milion duchodcu si chodi pro duchody na postu, nebo jim je nosi postak. Kolik takova sluzba stoji? 40 korun + 13 korun za doruceni domu*. Stat ma mozna nejakou mnozstevni slevu, takze rekneme treba 30 korun. I tak to je 300 milionu rocne vylitych do kanalu. Podle me by bylo spravne, aby duchodce, co si nechava duchod posilat na ucet mel o 30 korun vyssi duchod. Aby se ostatni nebourili, tak tech 30 korun nebude poplatek za doruceni postou, ale bonus za bezhotovostni prevod.
https://www.ceskaposta.cz/sluzby/platebni-a-financni-sluzby-cr/postovni-poukazka-b
Což, to aspoň že písnuli.... :-) Já svého času někdy v r. 2004 či 2005 poslal e-mailem na e-podatelnu Českého telekomunikačního úřadu (!) žádost podepsanou zaručeným elektronickým podpisem. Přišla mi automatická odpověď serveru že mail byl přijat/přečten, ale nikoli potvrzení s náležitostmi o přijetí e-podatelnou. Nějaký čas jsem čekal, a asi po dvou týdnech se začal pídit po osudu toho mailu. No, napřed mlžili mlžili, ale pak z nich vypadlo, že jej "asi" pracovnice pošty "omylem smazala jako nebezpečný".
Bylo to skutečně tak. Ony totiž sice již od r. 2002 platily zákony, které nařizovaly státní správě zřídit elektronické podatelny a akceptovat zaručené elektronické podpisy, ale velmi pikatní bylo, že právě tento úřad neměl u určeného počítače v klientovi (asi Outlooku) naistalované odpovídající kořenové certifikáty českých certifikačních autorit (Postsignum, e-identity a První certifikační). Takže té nebohé asistence to začalo "vyhazovat" černo-červená okna s upozorněním na "bezpečnostní problém" (klient prostě nevěděl, zda je ten podpis OK) a ona to "vyřešila "smáznutím" mailu.
Datovou schránku jsem si po zralé úvaze nepořídil, neb pokud máte větší než občasnou komunikaci se státem, a pokud potřebujete originály rozhodnutí úřadů, máte problém. Zaslaná zpráva v "datovce" se uchovává jen omezenou dobu (během té má charakter originálu), pak nenávratně zmizí. Chcete-li ji nadále uchovávat, buď si za průběžně placený poplatek zřídíte archiv, nebo ji v elektronické podobě poměrně složitým způsobem pořád dokola "přerazítkováváte" s časovým razítkem tak, aby tomu předchozímu nevypršela platnost. A když pak náhodou třeba za deset let (nebo pro archivaci) potřebujete "papír", aby byl stejně relevantní jako rozhodnutí zaslané písemně poštou, musíte podstoupit konverzi z elektronické do listinné formy. Tu Vám, pravda, udělají na každém CZECH-POINTu, jenže za "mírný poplatek" 30 Kč/stránka. A jelikož mi například od Úřadu průmyslového vlastnictví běžně chodí deseti a více stránková rozhodnutí (rekord byl 178 stran), tak z mého pohledu "zlatý doporučený dopis". Jinak běžně požívám "zaručený elektronický podpis" (případně "NIA ID"), což na většinu komunikace s úřady (včetně elektronického daňového přiznání) stačí.
Závěrem ještě perlička. Když jsem poprvé podával DPFO elektronicky, poslal jsem vše, včetně ofocených potvrzení o příjmech ze závislé činnosti. Asi za dva týdny mi volala "paní z finančáku", že ty přílohy je potřeba předkládat v originálu, jinak že mi je nemůže uznat.... Takže jsem je jako trotl stejně vezl na podatelnu, nebo-li elektronizace státní správy jako stehno. (Dnes už to naštěstí takto nepožadují.)
Pokud byste byl čistě náhodou líný jako já kamkoli chodit, zkuste se podívat na https://www.eidentita.cz/Home/Citizen na možnosti, jak komunikovat elektronicky se státem bez datovky.
Já používám (vedle e-podpisu) asi dva roky "NIA ID", což umožňuje přihlásit se na portály úřadů a leccos jim "šoupnout", či někam nahlédnout. Ale byl trošku problém s ověřením identity. Na dvou poštách/CZECH-POINTech mne poslali "někam jinam" že to neumí. Naopak velmi ochotné dámy byly na MÚ Praha-Libuš, které pravily, že to sice nikdy nedělaly, ale že se to se mnou rády naučí.
Jinak, pokud zrovna nespěcháte, V dohledné době by se měly možnosti přihlášení rozšířit o přístup pomocí tzv. bankovní idetity (alias SONIA). ČS (jak ji nemám zrovna v lásce) už to má ve zkušebním provozu a od začátku ledna by měla mít provoz "ostrý". Brzké spuštění ale také avizovala třeba AirBank, ČSOB či KB.