Opravujeme zprávy Rádia Jerevan.
> Jezdíte za 38 haléřů na kilometr
To zní sice lákavě, ale jaksi je k tomu potřeba připočíst opotřebení, údržbu a třeba i to, že vám ho možná někdo ukradne. Já mám dlouhodobě na neelektrickém kole náklady kolem 1 Kč/km.
> Pokud budete používat elektrokolo s vyšším výkonem, případně s akcelerační páčkou, která zajistí, že se nenadřete a kolo jede za vás, riskujete. Pokud vás na něm někdo přistihne jezdit, hrozí vám finanční postih nebo trestní stíhání, pokud s takovým kolem způsobíte dopravní nehodu.
To není pravda. Zmiňované nařízení mluví o tom, jaká elektrokola je možné _prodávat_, nikoli o tom, s jakými můžete jezdit (např. pokud si ho nekoupíte jako celek, ale postavíte sami, nebo máte elektrokolo koupené ještě před vydáním uvedeného nařízení). A tam platí česká vyhláška citovaná výše - výkon 1 kW, omezení rychlosti 25 km/h, u spalovacího motoru objem do 50 ccm. Rovněž se v požadavcích na provoz nepíše nic o tom, že by kolo muselo mít na sobě nějaké údaje, CE nebo mít PEDELEC. Platí pro něj požadavky jako pro ostatní kola - tedy odrazky, 2 brzdy, zakulacené okraje atd., a za snížené viditelnosti světla.
Reagoval jsem na tento nesmysl:
>To není pravda. Zmiňované nařízení mluví o tom, jaká elektrokola je možné _prodávat_, nikoli o tom, s jakými můžete jezdit<
Jestliže si postavíte kolo nesplňující podmínky daně směrnicí, máte prostě motorové vozidlo, navíc nehomologované. Původní vyhláška z roku 2001 byla mnohokráte novelizována, naposledy v roce 2017, kdy byly technické podmínky nahrazeny odkazem na unijní nařízení, která má nadřazenou platnost.
O jaké vyhlášce mluvíte? Já o 341/2014 Sb., ale ta, jak číslo napovídá, není z roku 2001. A píše se v ní v aktuálním znění jasně:
8. Jízdní kolo může být vybaveno dodatečně pomocným motorkem, jestliže
a) bude nadále zachován původní charakter jízdního kola podle bodu 1 a 2,
b) pomocný motorek bude přiměřeně plnit podmínky ustanovení § 19 zákona,
c) jeho výkon nepřesáhne 1 kW,
d) v případě použití spalovacího motoru, nebude mít takový motor objem válce nebo válců větší než 50 cm3,
e) maximální konstrukční rychlost nebude vyšší než 25 km.h-1 a
f) montáž pohonného systému - motor, nádrž paliva nebo akumulátor na jízdní kolo, si nevyžádá zásah na jeho nosných částech.
Pokud vozidlo splňuje všechny výše uvedené požadavky, považuje se pro potřeby této vyhlášky nadále za jízdní kolo.
Celý problém se točí kolem vašeho tvrzení, že závislost pomocného motoru na šlapání (PEDELEC), je vyžadováno pouze při prodeji, ale ne při provozu. Kdyby jste si přečetl vyhlášku 341/2014 celou, zjistil by jste, že co do metodiky schvalování odvolává na nařízení EU 168/2013. Tam se v článku 2, odstavec h uvádí toto:
šlapací jízdní kola s pedály, která jsou vybavena přídavným elektrickým motorem s maximálním trvalým výkonem nižším nebo rovným 250 W, jehož motor je vyřazen z činnosti, jestliže cyklista přestane šlapat, a jinak je jeho výkon postupně snižován až do vyřazení motoru z činnosti, dokud rychlost vozidla nedosáhne 25 km/h;
Protože jde o nařízení EU, implementuje se do našeho právního řádu přímo. T.j. platí, i když je místní zákonná úprava danou oblast nezmiňuje.
No dobře, opravdu to tak vypadá, ale teď pro změnu nevidím rozdíl, proč by se různé požadavky na kolo s motorem do 250 W a PEDELEC vztahovat neměly - dané nařízení se na ně sice nevztahuje, ale zdá se, že tvrdíte, že i jízdní kolo může být motorové vozidlo (např. zmíněná povinnost zapsat do registru platí pouze pro motorová vozidla), a nikde se nepíše nic o tom, že by to do 250 W platit nemělo.
Soustředíte se na technické podmínky, ale uniklo vám, čeho se týkají. Jde o vozidla účastnící se provozu na veřejných komunikacích. A ty ukládají celou řadu povinností. Kromě zápisu do registru vozidel (není pravdou, že se ta povinnost vztahuje na každé motorové vozidlo). Ale především povinnost mít zákonné pojištění, nebo povinnost používat pouze homologované díly atd. Vyjímku mají právě kola splňující probírané podmínky. Mimo veřejnou komunikaci si můžete jezdit na čem chcete.
Opravdové riziko pro kolo nevyhovující podmínkám nepředstavuje policista, ale pojíšťovna - pokud se budete účastnit dopravní nehody . Ta se ráda zbaví povinnosti plnit s odkazem, že vaše vozidlo nebylo homologováno a důkazní tíže je vaší straně.
> Kromě zápisu do registru vozidel (není pravdou, že se ta povinnost vztahuje na každé motorové vozidlo).
V 56/2001 vidím napsáno v § 6 (1) že „Silniční motorové vozidlo provozované na pozemních komunikacích musí být zapsáno v registru silničních vozidel“ a žádné výjimky jsem tam nepotkal.
> Vyjímku mají právě kola splňující probírané podmínky.
To se píše kde? Neřeší je to nařízení, tj. nemusí plnit ty věci co v něm jsou. Ostatní povinnosti pro motorová vozidla se na ně ale vztahují.
>V 56/2001 vidím napsáno v § 6 (1)...žádné výjimky jsem tam nepotkal.
Asi tak. Zapsání do registru je zakončeno vydání poznávací značky. Jistě jste zaznamenal, že existují motorová vozidla legálně provozovaná bez značek.
Text nařízení, zákona nebo vyhlášky si musíte přečíst opravdu celý. Včetně data účinnosti. Jinak mohou být závěry zavádějící.
>To se píše kde?...Ostatní povinnosti pro motorová vozidla se na ně ale vztahují.
Tvrdil jsem někdy opak ? I nemotorová vozidla pohybující se po veřejné komunikaci musí splňovat daná pravidla. Pokud vám jde o zákonné pojištění, to ukládá jiný zákon.
> Zapsání do registru je zakončeno vydání poznávací značky.
…a?
> Jistě jste zaznamenal, že existují motorová vozidla legálně provozovaná bez značek.
Nezaznamenal, ale i kdyby, tak to nesouvisí s (ne)povinností zapsat do registru.
> Text nařízení, zákona nebo vyhlášky si musíte přečíst opravdu celý. Včetně data účinnosti. Jinak mohou být závěry zavádějící.
¯\_(ツ)_/¯
> Tvrdil jsem někdy opak
Netvrdil, jenom dotahuji do důsledků, co podle mě říkáte a k čemu jsme došli - že náš zákon neumí rozlišit mezi elektrokolem s motorem 250 W a 300 W (limit 1 kW jste mi vyvrátil a žádný jiný tam není), a pokud tvrdíte, že to druhé musí být zapsáno v registru, tak to první taky.
>Nezaznamenal, ale i kdyby, tak to nesouvisí s (ne)povinností zapsat do registru.
Nevěřím, že jste neviděl původní Babetu :-) Ta splňuje obě mnou zmiňované případy. V době uvedení do provozu to dle tehdy platných zákonů nepatřila do kategorie vyžadující registraci a zákony neplatí retroaktivně. Takže není v registru vozidel a nemá značku :-)
>náš zákon neumí rozlišit mezi elektrokolem s motorem 250 W a 300 W
Náš zákon se odvolává na směrnici EU, takže rozlišuje docela dobře. A mimochodem, omezení 1kW se týká výkonu špičkového, nikoliv trvalého. To je docela rozdíl :-)
Jestli vás to zajímá, kola s pomocným motorem měla být do směrnice EU zařazena na základě lobbingu fy Yamaha, která taková kola prodávala v Japonsku. Japonská vláda totiž ignorovala úmluvu o silničním provozu OSN z roku 1968 :-)
Celou problematiku dobře vysvětluje stanovisko Ministerstva dopravy ČR - http://www.mdcr.cz/getattachment/Dokumenty/Silnicni-doprava/Legislativa-silnicni-doprava-(1)/Silnicni-doprava-metodika-MD/Metodicky-pokyn_elektrokola_elekrobezky.docx.aspx