A tenhle příspěvek je oblíbený marketingový kec kohokoli kdo si nevidí ani na špičku nosu a neví o elektro vůbec nic. Nikdy se na elektrokole, nebo elektrokoloběžce neprojel.
A kolo jako takové se vyrábí jak? To si vyčaruješ z ničeho, nebo co?
Elektřiny to spotřebuje tak malý nic, že to nestojí za řec, o výrobě baterie už vůbec ne. Ta je tak málá, že když si doma uprdneš a pustíš si rychlovarnou konvici na kafe, tak spotřebuješ za rok víc elektřiny než projedeš na kole.
Tyhle tlachy o neekologické výrobě baterií, nebo výrobě elektřiny mne vždycky rozesmějí.
vysvětlete na čem jste potom psal ten váš příspěvek? Na počítači, notebooku, nebo mobilu? Pro obojí poslední jste potřeboval vyrobit baterii. A kdyby jste si viděl i na jen na milimetr špičky vašho nosu, tak by jste zjistil, že baterií pro notebooky a mobily je na světě víc než všech současných elektromobilů na celém světě!!!
Takže ty vaše tlachy o bateriích a elektřině jsou jen lži a pomluvy na něco o čem nic nevíte.
Jestli vám vadí baterka pro elektrokolo, tak nejdříve vyhoďte mobil, notebook, tablet a veškeré elektronické zařízení co používáte, protože to všechno spotřebovává daleko víc elektřiny, potřebuje vyrobit baterii a spousty a spousty hliníku případně těch vašich kovových částí!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jste jen sobec, co se přidává s kopnutím do elektrokol, elektrokoloběžek, případně všecho elektrického pro dopravu. Kterému nedochází, že bez elektřiny a baterií by si doma ani neuvařil, nebo nezatopil, nebo nepřijel do práce (tramvaje, trolejbusy, elektrické vlaky, ...)
Elektřina je dnes jediná forma energie, která je ideální prakticky na všechno.
Zatímco spalování nafty a benzínu je jen přechodné období, které pomalu končí. Zaplať panbuh, že tak. Konečně budeme všichni dýchat čistší vzduch. Ale to vy zabedněnci nikdy nepochopíte.
Já jsem dal přednost e koloběžce Xiaomi Mi Electric Scooter 2. Stála mě sice desítku, ale je to pecka. Hlavně ta výdrž a to ticho :)
Pro tipy jak vybrat doporučuji stránku https://www.testado.cz/nejlepsi-elektrokolobezky/
Ne každá elektrárna kouří, ale jinak máte pravdu, jak výroba elektromobilů tak silnice mají svou ekologickou stopu. Na jednu stranu lepší jet v ekologicky zachovalé přírodě i ve městě na elektrokole než smradlavém mopedu, na druhou stranu, jde to i pěšky a s menší ekologickou zátěží, zvláště když to má být jen pro zábavu.
Cyklista má taky ekologickou stopu, pokud si chce zachovat svou hmotnost, tak toho více sežere. Docela by mě zajímala nějaká nezávislá studie, na kolik takhle "biologická energie" vyjde finančně a jaká je ekologická stopa "čisté cyklistiky", tedy včetně praní zapocených cyklobuznooblečků, sprchování upocených ocyklenců a zásypu na opruzené šourky.
U nás platí takové dvojvládí kdy elektrokola musí vyhovovat evropské směrnici (výkon 250 W, asistovaný pohon), zároveň však naše legislativa povoluje vybavit jízdní kolo přídavným motorem (i spalovacím) o výkonu až 1kW kde žádná podmínka asistovaného pohonu není
8. Jízdní kolo může být vybaveno dodatečně pomocným motorkem, jestliže
a) bude nadále zachován původní charakter jízdního kola (podle bodu 1, 2),
b) pomocný motorek bude přiměřeně plnit podmínky ustanovení § 19 zákona,
c) jeho výkon nepřesáhne 1 kW,
d) v případě použití spalovacího motoru, nebude mít takový motor objem válce (válců) větší než 50 cm3,
e) maximální konstrukční rychlost nebude vyšší než 25 km/h,
f ) montáž pohonného systému (motor, nádrž paliva nebo akumulátor) na jízdní kolo si nevyžádá zásah na jeho nosných částech.
Kamarád prodával e-kola a e-skutry, a je to tak že když začínal prodávat, tak u kol byla možnost použití pohonu i bez šlapání. Avšak před několika lety (cca 5 let) EU zpřísnila nařízení a od té doby se mohou prodávat pouze kola, která používají pohon pouze k asistenci šlapání. Zajímavé však je že já mám neupravené kolo pouze dva roky staré, přesto mohu použít pohon i bez šlapání.
Před 5 lety jsem si koupila elektrokolo za 23.000,- Kč. Jezdila jsem do práce 12 km a odpoledne zpět. Využila jsem ho i v zimě, pokud nebylo náledí. Všem doporučuji, jaká je to nesmírná pohoda. Každý mi říkal, že se mám a co ušetřím za autobus. Ale já si ho pořídila, protože mi spoj nepasoval na pracovní dobu. Chodili jsme i v sobotu, v neděli a ve svátek a pak jede autobusů ještě míň. V servisu jsem ho měla asi 3x. Elektromotor po 5 letech mám nový. Celková generální oprava mě stála 5.500,- Kč. Ale to se opravdu nedá nic dělat, když jsem na něm prakticky denně jezdila. Baterie je pořád ještě v pořádku. Od června jsem už v předdůchodu, tak jezdím max. nakupovat, ale nedám na něj dopustit, vše co jsem potřebovala vědět mi sdělil prodejce. Jana
Tak naokraj - pokud je elektromotor řešen jako bezkartáčový (což bych dnes viděl jako standard), tak mi tedy jeho výměna po delším užívání úplně normální nepřijde, na něm totiž nemá prakticky co odejít. Možná ložiska, ale ta by v ideálním případě měla jít vyměnit...
Naopak je až překvapivé, že se při opravdu intenzivním používání drží po pěti letech akumulátor, v tomto naopak máte celkem štěstí.
Z ceny 5500,- není jasné jestli je cena za výměnu motoru nebo za celý servis na elektrokole po letech užívání.
Cena nového mot. je cca 3500,- - 4500,- Kč. Součástí většiny mot. je planetová převodovka s volnoběžkou a satelitní ozubená kola jsou plastová a občas se musí vyměnit protože plast má menší životnost než zbytek motoru.
Když jsem měla elektrokolo nové - 5 x jsem musela baterku vybít. Nesměla svítit žádná kontrolka. Potom jsem dobíjela po každém dojezdu. Naplánovala jsem si to tak, aby baterka nedošla. Máte pravdu, jinak je kolo těžké a hrozně se nadřete. Asi 2x se mi stalo, že mi celý systém zkolaboval. Doma jsem zapojila do nabíječky a bylo po závadě.
Dobrý den,
mám elektrokolo třetí rok, před tím jsem používal normální jízdní kolo....Mám na "elektro" ujeto cca 7000 km. Značku neuvádím, asi se to ani nesmí, ale špatná elektrokola asi už neexistují ( kupní cena cca 30 000 Kč) a jsem maximálně spokojen. Samozřejmě očekávám někdy v budoucnu problémy s baterií, popř. s motorem jak uvádí jeden předchozích uživatelů, ale nezabývám se tím. Jezdím prakticky denně (kromě sněhu a náledí) a bezvadná věc je, že se jezdec "nezničí" do kopců. "Elektrika" funguje zatím bez závad a mechanické věci vyřeší každý servis. Vřele doporučuji všem zejména starším a domnívám se, že časem se elektrokola rozšíří masově. Opravdu to není o "lenosti šlapat", ale užít si jízdu, pohybovat se a regulovat fyzickou námahu s ohledem na možnosti každého uživatele. Vřele doporučuji. B.V.
Přihodila jsem 10.000,- a místo kola jsem koupila ojetinu od 1.majitele, servisovanou, bez stočeného tachometru, najeto malinko přes 100.000 km.
Tolik asi k ceně elektrokol. Za tu cenu dost drahá hračka.
https://cestovani.idnes.cz/velky-test-elektrokolo-horske-kolo-odporuzeni-apache-lappiere-orbea-moustache-trek-specialized-ien-/na-kolo.aspx?c=A180709_105007_po-cesku_taj
https://cestovani.idnes.cz/test-elektrokol-merida-stevens-author-apache-trek-ekolo-baterie-p8a-/na-kolo.aspx?c=A180710_141647_po-cesku_taj
https://cestovani.idnes.cz/velky-test-elektrokolo-trekove-kolo-kros-apache-author-merida-specialized-1ua-/na-kolo.aspx?c=A180711_134729_po-cesku_taj
Každé má svoje pro i proti. Autem sice nejezdím po cyklostezce, ale zato tam klidně naložím vnoučata i s kočárkem a jedeme na výlet nebo v létě na koupaliště. Můžu jezdit celoročně. Na kole může jet jen jeden (což v případě 4-členné rodiny rovná se cena elektrokola x 4), nic moc na něj nenaložím a v zimě je mi na něm zima, pokud se teda neobleču jako Roald Amundsen při cestě na Severní pól.
Existují lidé, kteří kupodivu auto ať už nové či ojeté mají, ale zjistili, že když potřebují dopravit do práce sebe a svačinu, tak k tomu nepotřebují tahat sebou 1 tunu železa a postávat s tím v kolonách. Takoví lidé si kupodivu řeknou že jim stojí za to, dát cenu OJETÉHO auta za cenu NOVÉHO elektrokola. Podobně existují důchodci, kteří jezdili na dlouhé výlety na kole, ale fyzička jim umožní na normálním kole už jen 30-40km. Tak si za cenu velmi dobrého normálního kola koupí dobré elektrokolo a jezdí na výlety 70-80km jako dříve. 30 000+ Kč není neobvyklá cena ani za "obyčejné" kolo.
Cena je totiž relativní, ale stavět otázku elektrokolo nebo ojeté auto je nesmysl.
Opravujeme zprávy Rádia Jerevan.
> Jezdíte za 38 haléřů na kilometr
To zní sice lákavě, ale jaksi je k tomu potřeba připočíst opotřebení, údržbu a třeba i to, že vám ho možná někdo ukradne. Já mám dlouhodobě na neelektrickém kole náklady kolem 1 Kč/km.
> Pokud budete používat elektrokolo s vyšším výkonem, případně s akcelerační páčkou, která zajistí, že se nenadřete a kolo jede za vás, riskujete. Pokud vás na něm někdo přistihne jezdit, hrozí vám finanční postih nebo trestní stíhání, pokud s takovým kolem způsobíte dopravní nehodu.
To není pravda. Zmiňované nařízení mluví o tom, jaká elektrokola je možné _prodávat_, nikoli o tom, s jakými můžete jezdit (např. pokud si ho nekoupíte jako celek, ale postavíte sami, nebo máte elektrokolo koupené ještě před vydáním uvedeného nařízení). A tam platí česká vyhláška citovaná výše - výkon 1 kW, omezení rychlosti 25 km/h, u spalovacího motoru objem do 50 ccm. Rovněž se v požadavcích na provoz nepíše nic o tom, že by kolo muselo mít na sobě nějaké údaje, CE nebo mít PEDELEC. Platí pro něj požadavky jako pro ostatní kola - tedy odrazky, 2 brzdy, zakulacené okraje atd., a za snížené viditelnosti světla.
Reagoval jsem na tento nesmysl:
>To není pravda. Zmiňované nařízení mluví o tom, jaká elektrokola je možné _prodávat_, nikoli o tom, s jakými můžete jezdit<
Jestliže si postavíte kolo nesplňující podmínky daně směrnicí, máte prostě motorové vozidlo, navíc nehomologované. Původní vyhláška z roku 2001 byla mnohokráte novelizována, naposledy v roce 2017, kdy byly technické podmínky nahrazeny odkazem na unijní nařízení, která má nadřazenou platnost.
O jaké vyhlášce mluvíte? Já o 341/2014 Sb., ale ta, jak číslo napovídá, není z roku 2001. A píše se v ní v aktuálním znění jasně:
8. Jízdní kolo může být vybaveno dodatečně pomocným motorkem, jestliže
a) bude nadále zachován původní charakter jízdního kola podle bodu 1 a 2,
b) pomocný motorek bude přiměřeně plnit podmínky ustanovení § 19 zákona,
c) jeho výkon nepřesáhne 1 kW,
d) v případě použití spalovacího motoru, nebude mít takový motor objem válce nebo válců větší než 50 cm3,
e) maximální konstrukční rychlost nebude vyšší než 25 km.h-1 a
f) montáž pohonného systému - motor, nádrž paliva nebo akumulátor na jízdní kolo, si nevyžádá zásah na jeho nosných částech.
Pokud vozidlo splňuje všechny výše uvedené požadavky, považuje se pro potřeby této vyhlášky nadále za jízdní kolo.
Celý problém se točí kolem vašeho tvrzení, že závislost pomocného motoru na šlapání (PEDELEC), je vyžadováno pouze při prodeji, ale ne při provozu. Kdyby jste si přečetl vyhlášku 341/2014 celou, zjistil by jste, že co do metodiky schvalování odvolává na nařízení EU 168/2013. Tam se v článku 2, odstavec h uvádí toto:
šlapací jízdní kola s pedály, která jsou vybavena přídavným elektrickým motorem s maximálním trvalým výkonem nižším nebo rovným 250 W, jehož motor je vyřazen z činnosti, jestliže cyklista přestane šlapat, a jinak je jeho výkon postupně snižován až do vyřazení motoru z činnosti, dokud rychlost vozidla nedosáhne 25 km/h;
Protože jde o nařízení EU, implementuje se do našeho právního řádu přímo. T.j. platí, i když je místní zákonná úprava danou oblast nezmiňuje.
No dobře, opravdu to tak vypadá, ale teď pro změnu nevidím rozdíl, proč by se různé požadavky na kolo s motorem do 250 W a PEDELEC vztahovat neměly - dané nařízení se na ně sice nevztahuje, ale zdá se, že tvrdíte, že i jízdní kolo může být motorové vozidlo (např. zmíněná povinnost zapsat do registru platí pouze pro motorová vozidla), a nikde se nepíše nic o tom, že by to do 250 W platit nemělo.
Soustředíte se na technické podmínky, ale uniklo vám, čeho se týkají. Jde o vozidla účastnící se provozu na veřejných komunikacích. A ty ukládají celou řadu povinností. Kromě zápisu do registru vozidel (není pravdou, že se ta povinnost vztahuje na každé motorové vozidlo). Ale především povinnost mít zákonné pojištění, nebo povinnost používat pouze homologované díly atd. Vyjímku mají právě kola splňující probírané podmínky. Mimo veřejnou komunikaci si můžete jezdit na čem chcete.
Opravdové riziko pro kolo nevyhovující podmínkám nepředstavuje policista, ale pojíšťovna - pokud se budete účastnit dopravní nehody . Ta se ráda zbaví povinnosti plnit s odkazem, že vaše vozidlo nebylo homologováno a důkazní tíže je vaší straně.
> Kromě zápisu do registru vozidel (není pravdou, že se ta povinnost vztahuje na každé motorové vozidlo).
V 56/2001 vidím napsáno v § 6 (1) že „Silniční motorové vozidlo provozované na pozemních komunikacích musí být zapsáno v registru silničních vozidel“ a žádné výjimky jsem tam nepotkal.
> Vyjímku mají právě kola splňující probírané podmínky.
To se píše kde? Neřeší je to nařízení, tj. nemusí plnit ty věci co v něm jsou. Ostatní povinnosti pro motorová vozidla se na ně ale vztahují.
>V 56/2001 vidím napsáno v § 6 (1)...žádné výjimky jsem tam nepotkal.
Asi tak. Zapsání do registru je zakončeno vydání poznávací značky. Jistě jste zaznamenal, že existují motorová vozidla legálně provozovaná bez značek.
Text nařízení, zákona nebo vyhlášky si musíte přečíst opravdu celý. Včetně data účinnosti. Jinak mohou být závěry zavádějící.
>To se píše kde?...Ostatní povinnosti pro motorová vozidla se na ně ale vztahují.
Tvrdil jsem někdy opak ? I nemotorová vozidla pohybující se po veřejné komunikaci musí splňovat daná pravidla. Pokud vám jde o zákonné pojištění, to ukládá jiný zákon.
> Zapsání do registru je zakončeno vydání poznávací značky.
…a?
> Jistě jste zaznamenal, že existují motorová vozidla legálně provozovaná bez značek.
Nezaznamenal, ale i kdyby, tak to nesouvisí s (ne)povinností zapsat do registru.
> Text nařízení, zákona nebo vyhlášky si musíte přečíst opravdu celý. Včetně data účinnosti. Jinak mohou být závěry zavádějící.
¯\_(ツ)_/¯
> Tvrdil jsem někdy opak
Netvrdil, jenom dotahuji do důsledků, co podle mě říkáte a k čemu jsme došli - že náš zákon neumí rozlišit mezi elektrokolem s motorem 250 W a 300 W (limit 1 kW jste mi vyvrátil a žádný jiný tam není), a pokud tvrdíte, že to druhé musí být zapsáno v registru, tak to první taky.
>Nezaznamenal, ale i kdyby, tak to nesouvisí s (ne)povinností zapsat do registru.
Nevěřím, že jste neviděl původní Babetu :-) Ta splňuje obě mnou zmiňované případy. V době uvedení do provozu to dle tehdy platných zákonů nepatřila do kategorie vyžadující registraci a zákony neplatí retroaktivně. Takže není v registru vozidel a nemá značku :-)
>náš zákon neumí rozlišit mezi elektrokolem s motorem 250 W a 300 W
Náš zákon se odvolává na směrnici EU, takže rozlišuje docela dobře. A mimochodem, omezení 1kW se týká výkonu špičkového, nikoliv trvalého. To je docela rozdíl :-)
Jestli vás to zajímá, kola s pomocným motorem měla být do směrnice EU zařazena na základě lobbingu fy Yamaha, která taková kola prodávala v Japonsku. Japonská vláda totiž ignorovala úmluvu o silničním provozu OSN z roku 1968 :-)
Celou problematiku dobře vysvětluje stanovisko Ministerstva dopravy ČR - http://www.mdcr.cz/getattachment/Dokumenty/Silnicni-doprava/Legislativa-silnicni-doprava-(1)/Silnicni-doprava-metodika-MD/Metodicky-pokyn_elektrokola_elekrobezky.docx.aspx
Za elektrokolo jsem dal přes 50.000, možná se to zdá hodně, ale beru to jako dopravní prostředek na každodenní cestu do práce vzdálené 15 km. Většinu cesty mám po cyklostezkách nebo málo frekventovaných silnicích. Od dubna jsem k naprosté spokojenosti najel přes 3000km. Nevím co jsou to kolony, zácpy atd. Nabijim každý druhý den. Jediná investice byly nové brzdové destičky.
Jak tedy platí homologace či případná povinná registrace u elektrických koloběžek či elektrických trikolek?
Konkrétně elektrická koloběžka s možností přidávání plynu jako u motocyklu s motorem 350 w
A elektrická tříkolka s plynem jako u motocyklu s motorem 500w.
Děkuji za info
Zdravím !
Elektrokolo mám již šestým rokem a tak si troufám napsat svůj názor na cenu ujetého kilometru - vychází na 3,60.-/km.
Musím vycházet z mé pořizovací ceny - 45.000.-
Další náklady: nová baterie 535 Wh 13.000.-
Nová nabíječka 1.800.-
Roční servis se mi pomalu zvyšuje -prům. 1.400.-/rok
Změřená spotřeba nabíjení 0,9kWh = 2,50.- 250.-/rok
Jednou ročně cesta 2*80 km do servisu 500.-/rok
Další drobné výdaje - kevlarové pneu, brašny... 3.000.-
Celkem 71.300.-
Reálně dosažitelný nájezd km - 20.000 km (pro mne :-)! )
No a je tu nyní 3,60.- Kč na ujetý kilometr ( a bude to víc - roční náklady jsou započítány jen do letošního roku)
Co však nejde započítat jsou cesty po Alpách, Rujáně, Beskydech, Fatře, Tatrách a Jadranu. A taky Praha ve dnech Velkého Vylidnění
(např. 5/6. července, Velikonoce taky dobré ).
Neměnil bych. Michal