Vlákno názorů k článku Desetník: Přepis starého auta za tisíce korun od Rodič - Přemýšlel jsem, co by stát dělal, kdybych se...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 22. 7. 2008 10:16

    Rodič (neregistrovaný)
    Přemýšlel jsem, co by stát dělal, kdybych se rozhodl, že na protest proti pokutě za prodej starého auta přestanu třídit odpad a přesvědčím k tomuto kroku i další občany ČR. Už to vím - stát by zvýšil pokutu za prodej starých aut na 20.000 Kč, a to již pro auta stará 5 let.
  • 23. 7. 2008 10:59

    Paly (neregistrovaný)
    Nejedna se o pokutu za prodej stareho auta, ale o poplatek za prepis auta, ktere nesplnuje dnes platne ekologicke limity.
    Jiz se zde psalo, ze ekologie neni zadarmo. Vsichni chceme dychat cistsi vzduch nebo snad Vy a vase deti chcete trpet astmatem ?
    Bylo tu jiz psano ze neni duvod zit ekologicky, kdyz je to drazsi nez zit neekologicky. A kdyz se ukaze zpusob jak to zmenit a jsou tu opet nazory proti (je to pochopitelne, kdyz se nekomu sahne na penize tak to boli).
    Tak proc by lide, kteri si kupuji auto s vysokymi emisemi nemeli zaplatit za jaho nakup? Nevidim v tom chybu.
    Stejne tak lide, kteri tridi odpad to musi citit ve sve penezence. Pokud tomu tak neni, tak je nekde chyba. Bylo zde jiz zminovano ze i v CR jsou mesta ktere diky trideni neplati ani za svoz komunalniho odpadu.
    Takze kdyz prestanete tridit, tak budete vic platit za svoz odpadu.
    Opet v tom nevidim chybu.
  • 23. 7. 2008 11:08

    Tomáš Marný (neregistrovaný)
    Ano, zatížíme poplatkem neekologická stará vozidla při prodeji, zatímco na vesnicích lidi přecházejí na "ekologická" paliva z PETek, pilin a vyjetého oleje :-/. Z toho člověk astma nedostane, ale rovnou rakovinu...
  • 23. 7. 2008 12:01

    Paly (neregistrovaný)
    S tim bych si take dovolil nesouhlasit.
    To ze se nekteri (schvalne nepisu lidi, protoze to jsou zrudy a ne lidi) takto chovaji je trestuhodne, bohuzel jim v tom jde jen velmi tezko zabranit. Ale i na tom nasi ''vzdy nechopni'' poslanci (soucasni i predchozi) pracuji.
    Moji rodice byly nuceni tento rok menit kotel (stary doslouzil ... zivotnost kotle je stanovena na cca 15 let). Vzhledem k brzy platnemu predpisu(rok z hlavy nedam, ale je to bud 2011 nebo 2014 - tedy ne za dlouho), ktery bude dovolovat pouze kotle tridy 3 si takovy poridili. Takovy kotel odpad spalovat neumi.
    Pevne verim ze tento predpis bude dotazen do konce. Je slibovano ze v pripade ze pokud kotel nebude splnotat podminky, bude technicky odstaven z provozu(kazdy kotel bude muset mit neco na zpusob STK).
    Nedokazu si dobre predstavit kdo by riskoval ze mu v -15°C vypnou kotel.

    Opet zde musi byt nejaka financni motivace tady je: tyto kotle spali podstatne mene paliva. Jsou ale drazsi. Proto stat poskytuje dotace na nektere typy techto kotlu.

    zdroje:
    http://www.atmos.cz/czech/files/clanky/2794-informacni_letak_dotace_pro_domacnosti_na_ekologicke_vytapeni.pdf
    http://ekotel.cz/news.php?id=1010
    ČSN EN 303-5
    Mnoho bohuzel jen z doslechu (internetove diskuze, zpravy TV NOVA ....) takze to bohuzel nemusi byt pravda
  • 23. 7. 2008 12:43

    Jarmila (neregistrovaný)
    Klidně o řadě lidí napište, že to jsou zrůdy. Na první místo ale dejte poslance, senátory a presidenta, protože to jsou ti, co navrhují a následně schvalují zákony. Dejte si je na seznam všechny, protože je jedno, jestli jsou z ODS nebo ČSSD.

    Pokud lidi ve městě mají topení z teplárny za 5% DPH a lidi, co k nim trubka z teplárny nedosáhne, platí 19% DPH, je něco špatně. ŽÁDNÁ vesnice nemá teplárnu, stejně jako mnohé městské části. Až budete lidi kritizovat za to, že dělají něco špatně, ptejte se PROČ TO TAK DĚLAJÍ. Myslíte, že na vesnici by nechtěli lidi topit o 14% levněji? Jak rádi! Takže jim radši zdražíme elektřinu i plyn, zrušíme jim autobusy, aby ani do té práce nebo do školy nemohli dojíždět, protože my ve městě chceme mít čistý vzduch, a donutíme je leda tak pálit ty PETky. Ještě se můžou rejpat rejčem na zahrádce a krmit v chlívku prase, protože na náklaďák, co tam doveze potraviny, taky uvalíme poplatek. Uvědomte si, že řada lidí pálí odpady, protože na jiné topení nemají a mít nebudou! Nabídli jsme jim alternativu? Nabídli. Přestěhujte se do města. Co na tom, že tam nejsou byty a pokud ano, jsou nesmyslně drahé. I na ně byla totiž uvalena 19% DPH, takže jsou nejen drahé, ale už je jich i hodně neobsazených.

    Ještě si musíme specifikovat, co rozumíme pod spalitelnými odpady. Pokud někdo pálí dřevo (prořezal stromy na zahrádce, dovezl dřevo z lesa), pálí sice odpad, ale ekologický. Pokud se pálí papír (a dřevo ani uhlí se bez papíru nerozhoří), pálí taky ekologický odpad. Spalovat PETky je čuňárna. Ale celou řadu odpadů lze spálit i s malým množstvím emisí, a sice při spalování za vysokých teplot ve spalovnách. Ty by ale musely být kvůli emisím v dobrém technickém stavu.
  • 23. 7. 2008 14:19

    Paly (neregistrovaný)
    Slovo zruda, ktere jsem pouzil, bylo mozna trosku silne, jsem tedy rad, ze se schodneme na tom ze spalovat PET je cunarna. Poslance, senatory ani prezidenta bych ale do takove zkupiny nezahrnoval. Koho jsme si zvolili, toho mame a s tim musime nesouhlasit, ale musime s tim zit (abych se nezblaznil, tak stale musim doufat, ze jsou to slusni lide a proto me mohou zastupovat, kdyz mne nektery presvedci o opaku, tak ho priste nebudu volit).
    Vzdycky jsem se snazil prat s problemy tak, jak prichazeji. Ceny energii nevyjimaje. Jsou takove jake jsou. Elektrinu muzeme klidne koupit od jinud, kdyz to uzname za vyhodne. CEZ nebo EON nemaji patent na vyrobu elektriny. Kdyz bude pro mne vyhodnejsi koupit si samostatny diesel generator, tak to udelam. Ale nebudu brecet, ze si hnusnej CEZ chce vydelat a proto mi zdrazil elektriku - tak to proste je, bude a musim s tim pocitat. Je to preci jen firma, ktera chce nejvyssi mozny zisk. A to plati i pro nektere dalsi prodejce energie.

    O DPH toho moc nevim, tak do toho radeji nebudu kafrat.

    Ale zato vim ze zit na vesnici (nebo ve meste) prinasi sve vyhody a nevyhody. A s nimi se obyvatel vesnice (mesta) musi poprat v ramci zakonu. To ze nektere zakony se meni je normalni stav. Nekomu to momentalne prospeje, nekomu ublizi, ale s tim se musime vsichni vyrovnavat.
    Lidem z vesnice rusi autobusy - kdo jim rusi autobusy? Firme se nevyplati tam jezdit. Maji tedy ti co autobusem nejezdi platit dotace aby vesnici, z ktere jezdi 5 deti do skoly a 4 lidi do prace, jezdil autobus kazdou hodinu? Ja bych pro to ruku nezvedl. Proc se ve vesnici nenajde podnikavec, ktery si zalozi dopravni firmu, koupi dodavku a bude vozit lidi tak jak to bude v danem miste potreba? Treba by dostal od zastupitelstva i nejake dotace. Co ja vim. Kdyz se nikdo takovy nenajde, tak se to asi nevyplati a udrzovani dopravniho spojeni je odsouzeno k zaniku. Je to spatne nebo dobre? Myslim ze se najde hodne hlasu pro spatne i pro dobre - tak kdo ma pravdu? Ale rozhodne at se udela cokoliv bude hodne hlasu ktere budou kricet ze je to udelane spatne. A kdyz se udela kompromis, tak tech hlasu bude jeste vic.

    Ze mnoho lidi pali odpady protoze nemaji jinou alternativu. Dovoluji navrhovat misto PET lahve treba drevo nebo uhli .... neni to nic extra, ale taky to hori a neni to zakazane. Nebo elektrika - je to drahe, ale zahreje. Jo ja asi zapomnel ze ne to nekdo nema - ale potrebuje to k zivotu. Tak mu budeme tolerovat paleni plastu - tech ma kazdy dost a taky to zahreje. Jo ale ja potrebuju ve meste k zivotu taky teplo. Ve vesnici mohou palit odpad, ktery maji zadarmo. OK neni problem, ja nebudu platit za teplo a zkuste me odpojit, ja to preci potrebuju k zivotu - at si teplarna pali odpad. Ze na to mam ... neni pravda, ja to utratil za neco jineho.

    A ohledne te nespalitelnosti odpadu - ano nerozepsal jsem se dostatecne. Kotel generuje CO+teplo nasledne CO jde na horak kde generuje CO2+teplo ... efektivnejsi spalovani. Kdyz k horaku pujdou hlavne jine produkty primarniho spalovani nez CO (pokud mozno spatne horici) tak se clovek neohreje.
  • 24. 7. 2008 10:00

    anonymní
    Vše se nedá přepočítávat jen na peníze.
    Venkovan nemůže za to, že bydlí na již tak drahé vesnici. Zboží v tamních obchodech je drahé z důvodu jeho nižšího prodaného objemu oproti např. velkému městkému supremarketu. Ono není umění vyzobávat třešničky na dortu. Když onen městský SM generuje vysoký zisk, hold z části zisku by se mohla dotovat ztrátovost vesnických prodejen. Ano, jsme v socialismu, v éře maloobchodních, všude stejných cen. Ale kdo by je nebral? Pokud si koupím cigarety nebo tisk na vesnici za stejnou cenu jako v nějakém hypermarketu, proč by to nešlo i u ostatního zboží?
    Obdobně by to mělo být s dopravou. Také se hold musí dotovat - ne každý má nebo je schopen řídit auto. Není umění rušit spoje, které nejsou každý den natřískané na 110% kapacity. Navíc doprava se dotuje všude - i v Praze. Navíc bychom měli podporovat více hromadnou dopravu - na indiviuální ne všichni budou časem mít - ať již na úhradu provozu stávajích automobilů na naftu, benzin či plyn v souvislosti s rostoucí cenou ropy či na nákup nových aut s alternativními pohony v souvislosti s blížícímu se konci vydatnosti omezených zdrojů ropy - a auto na vodu či chcan*y furt nikdo ne a ne vymyslet.

    Pokud si koupím nějakou ojetinu, tak i ta brzy přestane plnit emisní normy a budu si muset koupit zase nějakou jinou, pokud nebudu chtít platit Bursíkovi výpalné. Problém to neřeší, jen oddaluje. Budeme se jen více a více stávat smetištěm Evropy, a ta nás bude mít jistě ráda za to, že tam u nich nemají starosti s provozem neekologických aut a s likvidací autovraků.
  • 24. 7. 2008 10:55

    Paly (neregistrovaný)
    S prvni casti v podstate souhlasim. Na vesnici je draho, je slozita doprava, je nutna solidarita.
    Ale se solidaritou bych to neprehanel. Obchudky ve vesnicich nejak prezivaji. Neni to zadny zlaty dul, ale lide kteri ziji na vesnici s tim pocitaji. Ziji tam pro jine vyhody vesnickeho zivota.
    To ze doprava se dotuje jsem zminil i ja, ale neprehanejme to. Myslim ze je lepsi vesnickou dobravu nechat na lidech, kteri znaji mistni pomery. Nebo se doprava muze dotovat zpusobem, ze vesnici jezdi 2 busy denne, ale ani jeden ve vhodny cas. Takze lide jsou stejne odkazani na vlastni dopravu. Dotate jsou tedy jen projedeny s mizivym ucinkem.

    S druhou casti nesouhlasim. Protoze se nejedna o zadne vypalne za vlastnictvi vozu ktery neplni ekologicke limity. Kdyz si clovek nebude kupovat jine auto, tak nebude platit zadny ekologicky poplatek. Kdyz si ale bude porizovat novejsi auto, tak i s ohledem na poplatek bude muset premyslet jak moc kourici auto si poridi.

    Co zde ctu jiz ponekolikate a cemu vubec nerozumim je, ze by jsme se diky tomuto poplatku meli stavat smetistem evropy. Rad bych, kdyby to nekdo trosku rozvedl (nerozumim tomu a rad bych pochopil proc). Muj nazor je na to opacny. A rad to vysvetlim.
    1) Clovek ma doma stare auto, ktere neplni ekologicke limity(za to se neplati). Ano souhlasim ze s porizenim novejsiho auta bude cekat o nejaky rok dele nez ted(moralni smrt vozu se posune). Ale po rozhodnuti ze si jine auto poridi, tak toto stare bude nucen ekologicky zlikvidovat (pokud si ho nebude chtit nechat na ozdobu na zahradce - nikdo ho odnej totiz nekoupi). Dnes by se ho cice zbavil drive, ale tak, ze by ho prodal nekomu jinemu ... a to by pokracovalo az do technicke smrti vozidla ... tedy o dalsich nekolik let dele nez kolik by s nim jezdil puvodni majitel.
    2) Prisel cas koupe vozu(protoze s puvodnim jezdil dele, mel cas vic nasetrit). Rozhodnuti padlo na ojetinu. Tento poplatek nuti cloveka premyslet jake auto si poridi. Jestli zajde do obchodu koupi lahev rumu a odkoupi za ni od souseda jeho stare doslouzile auto (dnes neni problem). Ale zjisti ze toto auto neplni ekologicke limity, tedy by k flasce rumu musel pridat 10ooo. Ovsem to sousedovo stare auto za 10ooo nestoji. Nasetri tedy neco navic(pokud mu to co ma nestaci) a koupi si auto ve stavu ktery odpovida penezum, ktere musi obetovat(pravdepodobne i ss nizsimi emisemi).

    Vysledkem je mensi provoz neekologickych aut v CR.
    Likvidace starych aut vede k omlazeni vozoveho parku.

    Prosim o poukazani na chyby v mych myslenkovych pochodech. Nekde byt musi, kdyz je tolik lidi proti, ale je tu chybu proste nevidim.
  • 24. 7. 2008 13:53

    Jarmila (neregistrovaný)
    Já se obávám, že to s milým poplatkem dopadne jinak: A se rozhodne prodat starší auto. B ho chce koupit, ale poplatek je vsoký. Takže to udělají následovně: sepíšou kupní smlouvu, do té napíšou, že od dne xx.xx.xxxx je auto pana B a pan A od této doby neručí za nic, co se s autem stane ani za případné škody a další. Se smlouvou dojdou na matriku, kde je bude ověření podpisu stát 2x 30,- Kč na stůl v českých. Auto si prodají, předají a nazdar bazar. Žádný převod se konat nebude. Povinné ručení zaplatí pan B, neb pojišťovně je jedno, kdo platí, hlavně když někdo platí. Pokud se někde s autem stane bouračka, přijdou cajti za panem A, ale ten vytáhne smlouvu a je okamžitě mimo. Za převod auta neručí a nemůže ho nijak ovlivnit. Jediný, kdo přijde zkrátka, je stát. Protože kdo chce moc a je tak nenažranej, že musí u koryta i mlaskat, obvykle nedostane nic. Pokud chci ovečku stříhat, nesmím z ní stáhnout kůži zaživa a musím jí dát - aspoň občas - nažrat.

    Prosím, máte někdo něco proti takovéto úvaze?
  • 24. 7. 2008 14:25

    Paly (neregistrovaný)
    zase ja :)
    Pan A bude mit uredne overeny papir ze se dohodl s panem B ze neruci za skody zpusobene provozem vozidla....
    Provoz vozidla zpusobi skodu - tak vysokou ze ji pojistovne nebude hradit v plne vysi (dnes to zas takovy problem neni). Za panem A prijdou policiste vymahat odpovednost. Pan A vytahne uredne overeny papir ze se s panem B dohodl ze neruci za skody zpusobene provozem vozidla pana A. A je vlastnik(je na to smlouva).
    Az sem s Vami souhlasim.
    -----------------------
    Ale na policii nepracuji jen hlupaci ktere zname z vtipu. Ti si dozajiste uvedomi, ze pan A neni vlastnikem ale to je nezajima, protoze za skody zpusobene provozem vozidla ruci provozovatel vozidla(ne vlastnik) - ten ktery je napsan v technickem prukazu. Takze skodu bude muset zaplatit pan B(zabavej mu barak, nove auto, s manzelkou se bude muset rozvest aby alespon ji neco zustalo a do smrti bude dostavat z platu jen zivotni minimum, protoze ten trouba co s tim vrakem jezdil udelal skodu za 100milionu).

    A ne nezapomnel jsem na to ze ma v ruce overeny papir ze skody zpusobene provozem vozidla nejsou jeho problem. Jenze tu je dulezitejsi predpis (nevym jestli zakon nebo vyhlaska) ktery mu tuto zodpovednost dava. Domluvil se jen s panem B ze tu odpovednost nema. Kdyz pan B odpovednost prijme - neni problem, ale pan B se radeji nekde schova aby ho nikdo nenasel a pan A bude platit.

    To je jako bych se s jednim sousedem domluvil ze nenesu odpovednost za zabiti druheho souseda. I kdyz to budu mit na papire a nasi dohodu uredne overenou, tak v okamziku kdy druheho souseda zabiju, tak budu muset nest odpovednost(zavrou mne).

    Dodatek k pribehu pana A a pana B.
    Pan A navic prijde o bonusy od pojistovny za beznehodovou jizdu. Tak to mam alespon ja. Bonus si muzu prenest z auta na auto, ale kdyz si koupim druhe, tak na nem budu bonusy stradat na novo(ale je mozne ze mam jen spatnou pojistovnu nebo jsem princip prenostu bonusu spatne pochopil).
  • 28. 7. 2008 13:39

    anonymní
    Ano, bonusy na druhé auto budete střádat nanovo, to v tom lepším případě. V horším případě (tuším že Kooperativa a ČPP) na to druhé auto žádný bonus nikdy nedostanete.
  • 29. 7. 2009 0:16

    anonymní
    Já jsem slyšel,že auto se musí ze zákona přepsat do jednoho týdne. A když to někdo neudělá, tak mu hrozí pokuta až 15 tis.
  • 23. 7. 2008 13:18

    Rodič (neregistrovaný)
    Dobře si vzpomínám na ekology, kteří se zakopali na vrchu Valík u Plzně a prodloužili tak výstavbu dálničního obchvatu Plzně o několik let. To že, lidé v Plzni museli přesně o tolik let déle dýchat prach a zplodiny z náklaďáků z tranzitní dopravy Praha - Německo, jim bylo ukradené. Dále si vzpomínám na ekology, kterým strašně vadil Temelín, ale smrady ze severočeských elektráren a spalování biomasy jim nevadí. Nejste jedním z nich?
  • 23. 7. 2008 15:19

    Paly (neregistrovaný)
    Nejsem ekolog ... nekdy se ale snazim ekologicky chovat.
    ''Ekologove'' a ''ekologicke organizace'' casto nadelaji vic neporadku nez kolik toho ochrani.
    Ale ja jiste take nadelam mnoho spatnosti ktere si sam neuvedomuji. Proto se snazim s lidmi mluvit abych si svoje chyby uvedomil. A kdyz jsem o necem presvedcen ze ''je to dobre'' tak se snazim presvedcit dalsi (dokud mi to nekdo nevyvrati)
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).