Názory k článku Desetník: Bude zrušen nejabsurdnější poplatek?

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 5. 3. 2007 12:22

    : (neregistrovaný)
    Já bych za absurdní poplatek také označil poplatek za vedení kontokorentu (u sporožira České spořitelny). Když jsem u nich byl, KTK jsem neměl, protože jsem ho ani nepotřeboval. Pak však přišla hurá akce s vnucováním tohoto produktu. Nechal jsem se obelstít, i když tenkrát nestálo nic ani vedení, ani zřízení či schválení. Po nějaké době, aniž bych KTK využíval, se objevila na výpisech položka za vedení KTK. Chápal bych, když bych KTK čerpal (i když by čistě teoreticky měla ČS stačit procenta, ale zřejmě v rámci hamižnosti nestačila).
    Jelikož podobných prasáren se ČS na svých klientech dopouštěla často, řekl jsem si dost! Zrušení účtu předcházelo mnoho dalších peripetií, ale dnes jsem rád, že jsem jinde.
    Tam mi sice po nějaké době přišlo písmo, kde mi KTK nabízeli, já nereagoval a tak mne kontaktovali telefonem a pak k osobní schůzce. Objasnil jsem jim, jaké negativní zkušenosti mám s českou spořitelnou, oni se dušovali, že takové podpásovky jsou jim cizí, nicméně mne ke sjednání KTK nedohnali. Na jejich čest musím ale říci, že skutečně za těch několik roků, co u nich jsem, se v jejich sazebníku takováto položka neobjevila, a úroky mají (nebo aspoň donedávna měli - nyní jsem neprověřoval) nižší než ČS.
  • 5. 3. 2007 12:42

    jezevec (neregistrovaný)
    Poplatek za vklad na vlastní účet neměl být z letošního hlasování vyřazen. Banky ho totiž rozhodně nezrušily takže není nad čím jásat, jak se to "daří" - PRDLAČKY se daří.
    Pouze u výseče privátních účtů tento poplatek dvě kampeličky přejmenovaly, a jediná ho zrušila ale při zdražení ostatních položek. U podnikatelských účtů se poplatky nezměnily a nikdo o tom ani neuvažuje. Byla velká chyba vyhlásit jásání bez ohledu na realitu - poplatek za kreditní operaci měl v anketě zůstat tak dlouho, dokud nebude opravdu zrušen.
    Pokud to bude pokačovat dál, pak za 15 let vyhraje anketu nějaký "poplatek za změnu podpisového vzoru", protože bude poslední, o kterém se ještě nehlasovalo - zatímco poplatky zustanou pořád stejné.
  • 5. 3. 2007 14:01

    SocPredator (neregistrovaný)
    Souhlasím. Dokud banky budou tyto položky mít v sazebníku byť s hodnotou "zdarma", nemá smysl slavit. Nikde není psáno, že to v budoucnu nezmění.
    Skutečné ZRUŠENÍ vypadá tak, že poplatek nebude vůbec uveden :-)
    (i když ani to nebude bránit znovuzavedení, bance to výrazně zlepší image a zjednoduší sazebník)

    Pro mě je zásadní jestli se banka drží kodexu a tyto změny upozorní 30 dní předem a umožní klientovi reagovat, aniž by ho to stálo další návazné poplatky (třeba 200 za zrušení u PS - fuj, hnus)
  • 5. 3. 2007 18:33

    topič (neregistrovaný)
    Naprosto souhlasím. Poplatek za příchozí platbu je nadále vybírán drtivou většinou bank. Za těchto podmínek vyřazení poplatku za příchozí platbu v mých očích anketu zcela znehodnotilo, a proto jsem se letos hlasování neúčastnil. Pokud bude anketa nejabsurdnější poplatky vyřazovat aniž by se s nimi cokoli významnějšího stalo, je sama kandidátem na nejabsurdnější počin v boji proti absurdním poplatkům.
  • 5. 3. 2007 19:01

    anonymní
    Nesmysl, trochu myslete, jde přece o to, upozornit na problém s vysokými poplatky. A když nějaký poplatek v této anketě zvítězí, dostanu se mu velké mediální "popularity". Je proto logické, že autor ankety a celého webu, vyřadil vítěze prvního ročníku, protože i tak se o poplatku za příchozí platbu právě díky té anketě hodně mluví. A jak já tomu rozumím, jde o to, aby se o více absurdních poplatcích mluvilo, ne jen o jednom. Je třeba trochu o tom přemýšlet a pak něco psát. Takových chytrejch je to spousta, ale něco prakticky udělat, to už je horší. Díky za tuto anketu a za celý web o bankovních poplatcích.
  • 5. 3. 2007 22:37

    Pan D. (neregistrovaný)
    No, pan Kampelík by se asi v hrobě obracel kdyby tušil, jak pejorativně používáš název, který jím propagovaný způsob relokace volných prostředků na bázi místních znalostí získaly na jeho památku družstevní spořitelny.

    Ale k tomu poplatku. Minimálně jedna banka z "velké trojky" tenhle poplatek opravdu (ač jen u občanů) zrušila bez náhrady a bez přejmenování.
  • 6. 3. 2007 7:24

    Pavel (neregistrovaný)
    Pokud vím, tak ta banka o výši toho poplatku zvýšíla paušál za vedení účtu. A protože většina občanů má jen jednu příchozí platbu měsíčně (výplatu), tak je bylo pro banku z hlediska výběru poplatů neutrální. Zase se koza nažrala a vlk zůstal celý, že...
  • 6. 3. 2007 21:38

    Pan D. (neregistrovaný)
    Jestli mluvíme o stejné bance, tak je to jen malý kousek pravdy. O 2,- koruny zvýšila poplatek za vedení nejlevnějšího účtu, ostatní zůstaly beze změny, zrušila 5,- korun za pasivní položku vzniklou z důvodu vkladu hotovosti a povolila jeden výběr z bankomatu bez poplatku měsíčně, což je 6,-. Suma sumárum běžný klient i bez vkladu hotovosti a s jediným výběrem a jednou došlou položkou měsíčně bude v plusu.
    Ovšem, aby nedošlo k mýlce, toto je jen popis stávajícího stavu a nehodnotím a samozřejmě ani neobhajuji obecnou výši a oprávněnost této výše u poplatků dané banky.
    Jen bych byl moc rád, kdyby se diskuze skutečně účastnili jen lidé, kteří nepoužívají demagogické a zavádějící pseudoargumenty. Ona totiž detailní znalost problematiky včetně faktů je pro každou diskuzi jedním ze základním kamenů, na kterých lze stavět.
  • 5. 3. 2007 21:14

    neuvedu (neregistrovaný)
    Pokud banky chtějí mít tak nekřesťanské zisky jako je mají nyní, musí být poplatky vždy velké. Jestli odstraní ze sazebníku poplatek za zrušení účtu, musí tam dát jiný poplatek, který jim vynahradí propad za položku zrušení účtu - to je pro příklad.
    Teď jsem někde četl, že ČS jako jediná z bank pokořila hranici 10 mld. zisku. Tak se rozmyslete, zda chcete podporovat takovéto zloděje, nebo půjdete někam, kde stačí, kde neteče proudem, ale jen kape.
  • 6. 3. 2007 0:45

    Radek (neregistrovaný)
    Hm, asi to nevíte, ale tvorba zisku je základním kamenem tržní ekonomiky. Zisk je motivem k poskytování služeb, o které mají zákazníci zájem. ČS tu nemá monopol. Proč se tedy rozčilovat nad tím, že je dobrou bankou pro (tuším) 5 mil. klientů? (Předpoklad: Lidé jsou myslící a nebudou využívat služby, které nechtějí, u subjektů, které jim je nabízejí nekvalitní. Kam odejít mají.)
  • 6. 3. 2007 11:37

    anonymní
    Mě jako spotřebitele nezajímá zisk, ale láce poskytovaných služeb. I když vlastním i akcie ČS, s dividendami žádná sláva.
    Jestli někdo posuzuje ČS jako "dobrou" banku, tak je magor. Klienti ČS toho moc nevymyslí a jsou hlavně konzervativní. V minulých dnech jsem opět musel navštívit několik poboček ČS v rámci republiky a je to stále děs a běs. Fronty, fronty, fronty. Z 10 přepážek otevřeny 4, z toho jediná pokladna, na kterou je největší nápor. V určitou dobu nevyvolává žádná z přepážek. Až lidi začnou hudrat, Qmatic popojede ... Nezáleží, zda jde o velkou, malou pobočku, zda je dopoledne či poledne, jsou-li výplaty nebo sociální dávky. Když slyším lidi ve frontách nadávat, tak jim říkám: tak jděte jinam. A jejich klasická reakce: to bych musel rušit trvaláky, a ono to stejně jinde bude taky takové. Říkám: nebude, a nemusíte tam ani nosit miliony, budou si vás vážit více než v ČS a navíc vám nebudou vnucovat kdejaký produkt nejivší na odbyt. Případně argumentují, že v jejich vesnici z peněžních ústavů sídlí jen ČS nebo tam má jako jediná bankomat. Na vesnicích je to opravdu problém, tam to představuje, pokud nejsem podnikatel a cestu v "pracovní době" si dám do nákladů, půl dne dovči a cestovní náklady. Nicméně každá banka nabízí a vnutí elektronické bankovnictví, a pokud na vesnici není jediný obchodník akceptující pouze platby za nákupy v hotovosti a dá se platit kartou, tak kromě sepsání smlouvy pobočku nepotřebuji (vyjma ČS, kde po mě neustále chětli podepisovat nějaké dodatky či převzetí čehokoliv osobně). O úrovni obsluhy ČS raději pomlčet: pokud chci na pokladní doklad uvést variabilní symbol, účel platby, nějakou poznámku do textu, nejsou schopni(y) dle předloženého vzoru doklad bezchybně vyplnit. Když vyplní správně VS (někdy ho pomotají, jindy raději neuvedou vůbec), nevyplní zbytek. Když vyplní zbytek, nevyplní správně VS. Jednou chtějí doklad podepsat (dle podpisového vzoru) - i když žádný podpisák nemají! Jindy podpis nechtějí. Někdy doklad orazítkují došlovačkou, jindy firemkou. Za celou dobu, kdy hotovosti skládám, mi snad jen 2x vyplnili doklad bezchybně! Pokud mi to dají podepsat, tak tam tužkou dočmárám (i na originál), co jsem tam požadoval uvést a oni(y) se strašně diví. Říkám jim: vždyť to tady máte na předloze a ještě jste se mě na to ptal(a).
    Jinak krédem spořitelny je utáhnout klienta na minimálně 3 produkty, aby pro něj nebylo lehké odejít ke konkurenci. A funguje to spolehlivě!
  • 6. 3. 2007 15:18

    Francimor (neregistrovaný)
    krome toho, ze kecas nesmysly, tak hlavne nechapu jak muzes vlastnit akcie CS, kdyz ty byly uz davno stazeny (vykoupeny) a nahrazeny akciemi ERSTE..
  • 6. 3. 2007 15:22

    Francimor (neregistrovaný)
    ok, oprava - muzes je ještě vlastnit
    Ale to ostatni jsou klasicky povetsinou nepodlozeny zapskly kecy, kterych se v inet diskuzich vali haldy..
  • 11. 3. 2007 14:28

    anonymní
    Hm, akorát nechápu proč teda cestuješ po republice a ukládáš v hotovosti na různých pobočkách spořitelny s nutností uvádět variabilní symboly a další podrobnosti na dokladech? Jde to přece převést bezhotovostně.... Že by vybrané tržby za prodané hrnce důchodcovským zájezdům? :-) Tvá osvětová činnost ve frontách na pobočkách spořky je samozřejmě záslužná a za tuto mesiášskou činnost budeš jistě jednou odměněn. Hodně štěstí v další pastýřské činnosti!
  • 12. 3. 2007 9:01

    anonymní
    já se domnívám, že každý může svobodně po republice cestovat a navštěvovat banky.
    Já měl v rodině příbuzného, který rozvážel zboží a většinou inkasoval hotovost. Když mi pak říkal, kolik s sebou vozí ... Pak se jednou setkal s tím, že našel prázdné kolo - však to znáte. Naštěstí mu nikdo nic nečochrl, a od té doby během cesty se snaží peněz zbavit. Možná je to obdobný případ přispěvatele, co popisuje fronty v ČS. A co takových dodavatelů po rebublice jezdí, co s sebou vozí balíky peněz... Za socialismu bylo takřka nemožné platit něco v hotovosti, vše šlo přes faktury, po převratu co tady zavedli Vaškové takové bordely, zase nikdo nic na fakturu z pochopitelných důvodů nechce dát... Řešením omezit platby v hotovosti (a tím i šedou ekonomiku) by asi byly mobilní platební terminály na platební karty ...
    Nepochopil jsem radu - možnost ukládat peníze "formou bezhotovostní".
    Jinak plný souhlas s tím, že ve spořitelně jsou nehorázné fronty, které snad ani neopravňují k označení "banka".
  • 5. 3. 2007 23:51

    Pavel (neregistrovaný)
    Kdo chce přejde do banky bez poplatků (ING, FIO) nebo s poplatky mírnými (WSPK). Kdyby to udělali všichni plačící může to Spořka zabalit.
  • 6. 3. 2007 21:56

    Pan D. (neregistrovaný)
    Ač ČS zrovna nemiluji, přesto musím prohlásit, že mi tvůj názor připadá jako hodně hloupý. Naprosto v něm nerespektuješ možnosti běžného občana, popř. lokální nebo segmentové zaměření tebou zmíněných finančních institucí, natož potom jejich technické možnosti pro kvalitní obsluhu a především rychlé přijetí více než několika jednotlivých tisícovek klientů ročně.
    Jen orientačně mi zkus vysvětlit, jak běžný klient, který bude mít nějaký technický problém např. s PC bankovnictvím, přesto bude nutně muset zadat nějaký platební příkaz, ušetří, když pojede např. 80km k nejbližší pobočce tebou. Jestliže za půl roku ušetří třeba 200,- nebo i 300,- kč na poplatcích za bankovní služby, potom mi vychází, že 160 km automobilem se spotřebou cca 6,5l/100km ho bude stát právě cca těch 300,-Kč. No, má samozřejmě možnost jet také hromadnou dopravou, ale pravděpodobně by si na takovou záležitost musel vzít alespoň půldenní volno.
    Ono to totiž jen vypadá, že některé banky se díky nižším poplatkům chovají ke klientů vstřícněji, ale asi by se mnoho lidí šeredně divilo, jak by vypadala průměrná ziskovost na jednoho, včetně struktury tohoto zisku. Asi si zkusím takové porovnání vytvořit. Konečně na internetu je zdrojoých dat dostatek.
  • 8. 3. 2007 21:00

    JirkaZ (neregistrovaný)
    Jaký technický problém může mít běžný klient ? Určitě má legální software a nestahuje z internetu všechno, co uvidí. Když ano, jistě má jeho PC pravidelně aktualizovanou antivirovou ochranu. Takže, jaký problém ?
    Problém může být jedině při instalaci internet bankingu (a v tomto případě není "nutný platební příkaz" na pořadu dne, protože klient má účet ještě někde jinde), nebo při výměně PC.

    ING : má svého poradce v každém menším městě, není nutné jezdit kamsi 80 km.

    Další možností je Poštovní spořitelna - vyjde sice jen o něco málo levněji než ČS, ale je to alternativa.

    A jaký platební příkaz by to měl být, že nepočká ? Pořád hovoříme o běžném klientovi.
  • 8. 3. 2007 22:44

    Pan D. (neregistrovaný)
    Přečtěte, si prosím, na co příspěvek reaguje a potom vynášejte své soudy.
    Mimochodem, pokud myslím poruchu počítače, myslím tím opravdu poruchu - kleknutí HD, nefunkční připojení k netu atd. atd. Že bankám padá systém přímého bankovnictví, to jsem neměl na mysli, ale díky za připomenutí.
    A k těm důležitým příkazům - velká skupina lidí nechává různé důležité platby na poslední chvíli, např. platba daně, úhrada za dovolenou, převod na stavební spoření na konci roku atd. Můžeme to odsuzovat a kroutit na tím hlavou, ale lidé taková jsou, byli a nejspíš i nadále budou.
  • 8. 3. 2007 23:09

    anonymní
    Pro příspěvek níže: v zahraničí jsou výběry z bankomatu zdarma a bankovní poplatky všeobecně tam nedosahují (i po vynásobení x necelých 30 za €) naší úrovně, a to v cizině mají cca 5x vyšší výdělky.

    Občas dostáváme v městě letáčky nebo inzerují v regionálním tisku: https://sicherheit.sparkasse-oberlausitz-niederschlesien.de/module/cz/index.php
    Německá banka s českým (ale i polským) servisem. Můžete se podívat na sazebníky, jsou stejné jak pro Němce, tak i pro nás (tzn. že se banka čechům nepodbízí) a tudíž vidíte, jak jsou pro Němece bankovní služby doslova za hubičku.

    K příspěvku Jirky (dnes 21:00): i když jsem donedávna používal cracknutá XP Pro a i surfoval po Olduvsen atp., nikdy jsem u své banky neměl problémy s internetovým bankovnictvím. Dokonce když mi kleknul comp, šel jsem do kavárny, tam nahrál do compu certifikát, do banky jsem se bez problémů dostal a měl dokonce tu drzost, že jsem zadal příkazy. Princip u mého netového bankovnictví spočívá v tom, že k "podepsání" příkazu je nutný ještě jiný, podpisový certifikát, který mám uložen na disketě nebo USB, a pro ten si aplikace "hrábne" v okamžik podpisu. Do počítače někam na HDD se tento nedostává. Po skončení vymažu z PC ten první certifikát a ještě se mi nikdy s účtem nic nestalo.

    jinak jsou na netu různé porovnávače (tady na měšci http://www.mesec.cz/ucty-a-karty/bezne-ucty/zebricky/ si můžete zadáním položek, které tak asi v měsíci máte, vyhodnotit, co je pro vás nejvýhodnější. Já taky tak postupoval, má minulá banka mi tam skutečně vyšla jako jedna z nejméně výhodných a má nynější banka jako jedna z nejlevnějších. Toto jsem si pak ještě ověřil studiem konkrétních sazebníků, i když má minulá banka na netu neměla kompletní sazebník, ale jen položky, které tolik "nekřičí" a i po mých výzvách e-mailem tvrdě odpírali dát na net kompletní sazebníky a na úřadovnách je měli pečlivě schované nebo na vyžádání s tím, že si je klient nemohl vzít domů k podrobnému seznámení. Dnes už tam sice jsou, ale jsem rád, že jsem od nich pláchnul ...
  • 8. 3. 2007 21:46

    okřídlený čípek (neregistrovaný)
    Anonymní pisatel přesně zcharakterizoval klienty ČS. Remcají v neustálých frontách, ale nechětjí jít jinam. Konzervatismus jak u majitelů škodovek.
    Existují podrobné marketingové studie se zaměřením na jednotlivé produkty. Když jsem si přečetl o těch, komu je škodovka na západě určena, byl jsem rád, že nespadám do kategorie hňupů. To samé bude i u ČS. Babička s třesoucíma se rukama ukládá 100ku, aby vzápětí o 25 přišla. Absolvent zvláštní školy chce něco, aby mu tam mohla chodit výplata. Podnikatel, kterému nechtějí dát z účtu posledních 50,--, aby měl na podnikání... Já bych chtěl půjčit pětseset do příští výplaty... To nejsou vtipy, to jsem vyslechl při čekání.

    Pokud vám vypadne internetové bankovnictví (mě osobně se stávalo docela často právě u ČS, ale ne pro nefunkčnost mého PC, ale pro výpadek ze strany ČS), tak stačí poslat příkaz poštou a požádat o zrušení případných velkých poplatků, je-li operace vysokým poplatkem (jako u ČS) zatížena. Pokud nejste vyloženě průšvihář s např. častými nepovolenými debety, mile rádi vám vyhoví. Já osobně mám u ŽB v záloze ještě GSM a tlf. bankovnictví, vše za jednu cenu bez navýšení. Kromě toho si myslím, že i z nejzapadlejší vesnice to není do nejbližší pobočky banky 80 km.

    Musíme si hold rozmyslet, zda chceme drahé a nekvalitní služby, volný čas trávit ve frontách (důchodcům to možná vyhovuje, že vyrazí mezi lidi a popovídají si...) nebo pro to něco obětovat, vyhotovit několik zrušení TrP a zkusit to jinde.
    Jako s auty. Občas vyměnit značku a servis a divíte se, že za stejné peníze dostanete vybavenější, spolehlivější auto s daleko lepší image než je "laciné" auto z východu /i když o láci již dnes lze hovořit jen na západě, kde se cenově podbízí, u nás je naopak vzhledem k levné české, polské či slovenské pracovní síle předražená/.
  • 8. 3. 2007 16:33

    Franta (neregistrovaný)
    Provoz (vlastního) bankomatu něco stojí a zaplatit se musí. Otázkou je jak. Buď se to nacpe do jiných polatků a výběry budou "zdarma" Nebo se bude platit za výběr. Druhá možnost je podle mého spravedlivější, protože klient který vybírá 10x měsíčně, přispívá na provoz bankomatu více než ten, který vybírá jen jednou. ;-)
  • 8. 3. 2007 22:38

    Pan D. (neregistrovaný)
    Tady bychom mohli polemizovat. Sice banka platí poměrně nemalé poplatky za provoz bankomatu vč. poplatků za zprostředkování přenosu dat atd. atd., ale zase na druhou stranu nemusí mít v provozu dvanáct hodin denně tři kasy i na malé pobočce. Tohle je opravdu velice těžké hodnotit zodpovědně bez detailní znalosti a většina razantních názorů je dosti zkratkovitá.
  • 8. 3. 2007 22:57

    jezevec (neregistrovaný)
    Polemizoval bych například takto:
    Banky průměrně úročí běžný účet 0,2%, spořící do 2%, a půjčují na 10%.
    V rámci té 5000%, respektive 500% obchodní marže - by měly pokrýt VEŠKERÉ transakce již bez dalších poplatků.
    A že to jde, když se chce - dokládají nejen zahraniční peněžovny (často matky našich nenažraných peněžoven), kde je to normální - jakož i mnohamiliardové zisky peněžoven našich, ze kterých kdyby ubylo 90%, stále ještě je to pro jejich akcionáře lukrativnější než drogy.
  • 8. 3. 2007 23:19

    Pan D. (neregistrovaný)
    No jsme u toho. Hodnocení vytržené z kontextu. Zdánlivě logické, leč vecně naprosto "mimo mísu".
    Ne, nebudu a nemohu to tady rozebírat, protože argumentů pro a proti a vysvětlujících údajů by muselo být pro vytvoření opravdu fundovaného rozboru příliš mnoho. Bez toho je to bohužel z velké míry jen plácání do vody a internetová obdoba hospodského tlachání.
  • 9. 3. 2007 7:42

    anonymní
    Konečně jste také pane Jezevče napsal něco dobrého.
    U úročeného běžného účtu ještě většinou musíte odečíst poplatky za vedení, a obdobné, ale ještě trochu horší to je u půjček. Zde se navíc ještě nabízí poplatek ze schválení (vystavení, poskytnutí a jak ještě porůznu to banky nazývají) úvěru a další poplatek za vedení úvěrového účtu. RPSN pak vychází i přes 20 %! Není to lichvářství?
  • 12. 3. 2007 0:30

    Franta (neregistrovaný)
    1) Ad spravedlnost: poplatek za nějakou službu by měl zaplatit její náklady. Tak to často bývá a proto výběry na přepážce jsou o dost dražší než výběry z bankomatu -- odpovídá to totiž poměru ceny práce úředníka a ceny provozu bankomatu.

    2) Banky usilují o maximalizaci zisku a proto některé služby mohou podhodnotit a jsou tak "zdarma" zatímco jiné služby jsou předražené a vydělávají na ně. Je to marketing. Vím že na průměrné lidi funguje, ale já mám radši přímou cestu bez iluzí, bez věcí, které jsou zdánlivě zadarmo.
  • 12. 3. 2007 14:32

    Klára (neregistrovaný)
    Pamatuji, jak jednomu knírkatému obrýlenému prognostikovi po r. 89 vadily socialistické "deformované" ceny.
    Ze zkušeností vím, že zrušení účtu je vcelku jednoduché: v počítačové databázi několikrát kliknete, klient podepíše žádost, vyplatíte nebo převedete zůstatek po zrušení BÚ, spisovou dokumentaci náležitě označíte, pošlete do archívu a účet je zrušen. Několik málo minut ...
    Ovšem založení účtu je složitější. Shromáždit doklady o klientovi (náročnější u společností než u fyzických o.), vyhotovit podpisové vzory, připravit platební instrumenty, elektronické bankovnictví, seznámit klienta s podmínkami banky ... Proč to uvádím? Banky se přece bránily tím, že zrušení účtu je zatíženo poplatkem, který představuje zvýšené náklady banky na tuto činnost. Proč ale tedy nebylo zpoplatněno založení účtu? A muselo by být značně dražší než zrušení účtu! Právě tady se jedná o zmiňovanou deformaci cen, dnes schováno pod marketing ...

    Někde jsem četla o nákladech na výdej peněz na přepážce a z bankomatu. Jako dražší vycházel bankomat! Zvláště, když banky dotaci bankomatů většinou přenechaly externím firmám. Ale pro banky bylo výhodnější vyhnat lidi od přepážek, což později zjistily jako nevýhodný krok, protože nebylo komu prodávat bankovní produkty. Ó, jak krátkozraká obchodní politika.

    Přesto některé banky nejsou schopny uspokojit zvýšenou poptávku klientů po hotovostních operacích na přepážkách (jako zde neustále přetřásaná ČS), ale to bych asi píchala do vosího hnízda. Světlou výjimkou je snad jedině ŽB, která umožňuje u svých bankomatů i vklady, ale zase nemá tolik poboček a bankomatů. Nemusíte mít tedy sjednán např. "noční trezor", který umožňuje dávat peníze do banky i v její mimopracovní dobu, ale zase si musíte chodit do banky při její otevírací době pro "trezorky" do nočního trezoru.
  • 12. 3. 2007 14:58

    Jaroslav L. (neregistrovaný)
    Tak tohle je přesně příklad příspěvku bez znalosti věcí a jen na základě informací z novin popř. od "agentury JPP".
  • 12. 3. 2007 17:25

    Franta (neregistrovaný)
    Když přeskočím ty tvoje nářky, tak bohužel nevím, o co ti jde.

    Vybírat peníze v bankomatu je obecně levnější než je vydávat na přepážce. To ale neznamená, že v nějakém konkrétním případě to nemůže být obráceně (předražený ousourcing). Ale o to ani moc nejde, vtip je v tom, že zadarmo není vůbec nic, tudíž ani ty výběry z bankomatu nemohou být zadarmo. Já platím necelých 7 korun nestěžuji si.

    Co se týče poplatku za zrušení účtu, tak ten je špatný. Teoreticky by se dalo říct, že člověk si už při zakládání účtu může říct "sakra vždyť já tady budu jako v pasti, když se mi tu přestane líbit, tak vysolím xxx Kč za zrušení účtu. Tak to radši půjdu jinam." Možná, že by to trh vyřešil, ale bohužel většina lidí ty smlouvy ani nečte a nechá se snadno nalákat těmi velkými nápisy ve výlohách a na letácích. Prostě co se týče poplatku za zrušení účtu*, tam považuji regulaci za vhodnou. Ale výběry z bankomatu "zadarmo" považuji za nesmysl, protože nikdy to nebude zadarmo.


    *) jednak to omezuje konkurenci, která je pro zákazníka prospěšná. A jednak je to jako kdyby v obchodě pokladní chtěla poplatek za to, že ti namarkuje zboží :-) nebo jako kdyby poskok od tebe chtěl peníze za to, že to zboží laskavě vystaví na regály :-)
  • 12. 3. 2007 17:39

    Radek (neregistrovaný)
    "většina lidí ty smlouvy ani nečte a nechá se snadno nalákat těmi velkými nápisy ve výlohách a na letácích"
    - jen tahle argumentace mi připadá zcestná. Regulovat jen proto, že lidé nečtou smlouvy... to by muselo být regulované úplně všechno.

    (tím nechci říci, že je to jediný argument, který uvádíte, ale je to argument, který mě uhodil do očí)
  • 12. 3. 2007 18:37

    Franta (neregistrovaný)
    No dobrá, tak co navrhuješ ty? Za ideální řešení považuji samozřejmě to tržní, ale v tomhle případě mi přijde selhání tak silné, že regulace je namístě. Ale nestojím si za tím nějak tvrdě, pokud se to "udělá samo" a bez regulací, tak to bude lepší řešení.

    Jádro toho, co se v téhle diskusi snažím sdělit, se ale týká poplatků za výběr z bankomatu. Snažím se tu vysvětlit lidem, že to rozhodně není absurdní poplatek a že je spravedlivější když existuje, protože jinak bychom ty náklady akorát zaplatili někde jinde.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).