Právě na toto téma se zaměřil nový díl podcastu Alternativní investice, který chystají kolegové ze sesterské redakce webu Finance.cz. Do studia si proto pozvali Roberta Vaněčka, investora do alkoholu, majitele a zakladatele projektu Prestige Portfolio, které se zaměřuje na sbírky stařených destilátů. Tedy takových, které dozrávají v sudech.
Celý podcast si můžete poslechnout přímo zde:
„V Česku se alkohol sbírá hodně. Běžně se sbírají giny, různé bílé pálenky, to znamená nestařené destiláty. Nicméně ze středně- a dlouhodobého hlediska jsou vhodnější na sbírku i investování stařené destiláty typu whisky a koňak,“ říká Robert Vaněček.
Řada lidí investuje i do tichých vín a šampaňského. Podle Vaněčka je tam ale situace složitější než u destilátů, protože v každé lahvi vína probíhá živý proces. Ten můžete vy nebo kdokoli, kdo přijde s lahví do styku, ovlivnit příznivě, či negativně. Je tedy riziko, že víno může být i neprodejné. Sám Vaněček se proto zaměřuje primárně na destiláty, protože tam podle něj takové riziko není.
„U investičního vína většinou potřebujete odborného garanta, který vám víno uskladní a dá vám na to razítko. Až za 10, 15, nebo 20 let budete víno prodávat, tak kupující většinou chce vidět nějaké ověření o místu uskladnění. S odborným garantem dostanete očekávané finance, ale na druhé straně musíte počítat s náklady na uskladnění. Pokud jste měl víno patnáct let doma ve vašem sklepě, tak to nemusíte prodat za požadovanou částku. U destilátu většinou tento problém odpadá, protože je to hotový produkt, který se skladuje snáze,“ dodává.
V podcastu popisuje, že i pro skladování tvrdého alkoholu platí určitá pravidla skladování. Vysvětluje také to, zda ovlivňuje cenu nějaké láhve třeba rok výroby nebo jak postupovat při nakupování a pak i prodeji investičního alkoholu.
„Já u všech edic, které dávám klientům do sbírek, očekávám výkon, aby pokryl ideálně inflaci z toho středně- a dlouhodobého horizontu. Nad míru inflace pak očekávám další tří- až šestiprocentní zhodnocení. Nicméně jsou edice, které během pěti let udělají stonásobné zhodnocení. K těmto edicím se většinou hůře dostáváte, protože výrobci moc dobře vědí, co prodávají,“ konstatuje Vaněček.