Objednal jsem si v Číně balíček, který byl pod číslem sledován, za což jsem si připlatil.Podrobně jsem na internetu sledoval, jak se dostal z Číny na loď, potom na letadlo,jak odletěl do země určení, tedy České republiky.Až se evidován dostal na Českou poštu tzv.vyměňovací počtu v Praze.Poslední záznam je o výstupu z vyměňovací pošty. A konec. Po dvou dnech jsem na vyměňovací poště zásilku reklamoval a bylo mi řečeno, že poštu zásilka opustila a měla by být na poště v Malešicích.
Tam se se mnou nikdo nebavil. Reklamoval jsem tedy na reklamační lince pošty.
Bylo mi řečeno, že zásilka se má reklamovat, ale reklamaci musí podat odesílatel, tedy obchodník v Číně.
Tak praví poštovní řád, ( zákon).
Když jsem se pokusil argumentovat, že je to přece nesmysl, když zásilka je prokazatelně k dohledání na České poště a prokazatelně do ČR dorazila, aby reklamoval odesílatel v Číně, vzdálené několik tisíc kilometrů, neuspěl jsem.Zásilka nedorazila, potvrdit příjem jsem nemohl, ačkoliv i na stránkách obchodníka bylo zjevné, že je zásilka v ČR, obchodník mi nakonec musel peníze vrátit, protože jsem zásilku neobdržel.
Mohu říci, že jsem se styděl, zásilka z Číny jede po celé trase, nikdo ji neukradne, až tady, na poště.
Tento nesmyslný poštovní řád (zákon) je z doby, kdy neexistovaly tzv. sledovací čísla (track number), a bylo nutno od základu od odesílatele pátrat po celé cestě , kde ke ztrátě došlo.Ale teď? Nikoho to nezajímá.
Je to mezinárodní ostuda, já to tak určitě cítím.Celá pošta i se svými manažery, kteří pobírají statisícové odměny je totálně neschopný podnik.Někomu to asi takhle vyhovuje.
Podobný případ, ale ne jen z Číny, ale ze zahraničí obecně:
Pokud je na stránkách pošty ve sledování zásilky jako poslední stav uvedeno "Zásilka v přepravě" tak to může trvat od jednoho dne do 3 týdnů (zatím mnou zjištěné maximum) než bude balíček dodán na dodací poštu. Říkám tomuto stavu předpeklí, tento stav obvykle nastává hned po stavu "výstup z vyměňovací pošty". V tomto bodě je největší pravděpodobnost, že se zásilka ztratí.
Zajímavé je, že z Číny to zásilce trvalo 3 dny, ale pak to u nás může zkejsnout několik týdnů. Možná by stálo za zamyšlení ten systém změnit, třeba i s ohledem na "ziskovost" tohoto podniku, a ne jen zdražovat (za poslední 4 roky třikrát).
Mám stejnou zkušenost. Mnoho tisíc kilometrů ze zahraničí stihne balík rychle, rychle projde i vyměňovací poštu a pak týden i déle putuje po Praze... Neuvěřitelné. Pikantní je, že po dvou týdnech na poště ho vrátí jako nedoručený, takže když náhodou nemáte sledovací číslo, nelze odhadnout, kdy na poště bude a je třeba se chodit pravidelně ptát, protože i na obligátní lístek "u vaší zásilky výjimečně nebyl učiněn pokus o doručení" se nedá spolehnout. Prostě 21. století.
Jsem teď po ňekolikáté ve stavu předpeklí a pokaždé je to zásilka z Německa. Během 2-3 dnů přide z Reichu až do Košíř a poté Výstup z vyměňovací pošty - Zásilka v přepravě a stop. Na infolinku volám pravidelně, zbytečně, počkejte si, máme na to 3 týdny, reklamovat může jen odesílatel. Nezbývá než se opravdu jen modlit. Proč trvá doručení z Košíř do Holešovic 2-3 týdny je naprosto nepochopitelné.
Je to mezinárodní ostuda
Úplně stejnou zkušenost mám se zasláním doporučené zásilky do Německa, kde neměcká pošta opakovaně nebyla schopna zásilku na poště (kde byla dle trackingu uložena k vyzvednutí) dohledat. Za 6 týdnů přišla zpět jako údajně nevyzvednutá. Poslal jsem ji znovu, došla. Reklamaci jsem také musel podat v ČR, i když to byla prokazatelně chyba na německé straně. Stále běží, ale pravděpodobnost že peníze získám zpět je mizivá.
To pro ty, co s myslí, že Česká pošta je nejhorší. Podobné zkušenosti mám i s Deutsche Bahn (vlak typu IC/ICE ani nedojel do cílové stanice nebo byl zrušen, měl zpoždění 5 hodin apod), vesměs ještě horší než České dráhy. Tady stále žije plno lidí v představě, jak na západě (v Německu) funguje vše lépe, ale kdykoli to tam říkám, tak se tomu akorát všichni smějí, protože je to všude nakonec stejné :-)
Je zcela logické, že reklamovat zásilku může pouze ten, kdo ji odeslal. Jde totiž o smlouvu o přepravě a tu uzavírá pošta odesilatele o odesilatelem. Adresát není žádnou stranou smlouvy, takže do onoho smluvního vztahu nemůže nijak vstupovat. Mohu vás uklidnit ve vašem svatém rozhořčení, protože zásilky se neztrácí jen české poště, ale ztrácí se i zahraničním poštám a, světe div se, i soukromým společnostem, které se přepravou zásilek zabývají. Česká pošta je pochopitelně nejvíc na ráně, protože těch zásilek ročně přepraví nejvíce. A soukromé společnosti velice pečlivě utajují informace o tom, kolik zásilek jim svěřeným k přepravě se ztratí.