Přijde mi to v článku trochu matoucí nebo neúplné... Když ho čtu (možná ho čtu blbě? :-), myslel bych si, že když cokoliv objednám přes Ali nebo Wish, nemusím již řešit nějaké clo/dph? Respektive, to nemusím řešit, když to objednám tak, aby to bylo doručováno Českou poštou? Jak? Žádnou takovou volbu na Ali nevidím... Ani žádné zmínky o české DPH...
Přesně v tom je myslím ten vtip. Česká pošta má smlouvu pouze s některými dopravci a Aliexpress není jednotný e-shop, nýbrž platforma plna různých shopu a někteří prostě používají jiné dopravce, kde není sledovaní zásilky nebo to předávání informací prostě nějak nefunguje. Tím pádem se obávám, že ani ta rada na zažádání o vrácení poplatku není úplně vždy správná. Jakkoliv česká pošta posléze doručuje na uzemí ČR skoro vždy až na pár výjimek jako DHL, UPC apd., tak mám obavu, že konečném důsledku to bude hodně záležet na té dopravě.
Na DHL už taky zapomeňte, kvalita skončila - předávají zásilky k doručení poště, bohužel. Minulý týden jsem měl zásilku z Německa, očekával jsem že klasicky přijede žlutá dodávka DHL a houby, skončilo to na poště a musel jsem tam.
Mají to i na webu, že pro ně doručuje pošta: https://www.dhl.com/cz-cs/home/tracking/tracking-parcel.html?
Začíná číslo vaší zásilky dvěma písmeny, např. CY111111111DE? V tomto případě se jedná o zásilku přepravovanou společností Česká pošta!
Zkus se podívat na ceskyali.cz... Je tam vysvětleno, že je nutné jako dopravu zvolit Aliexpress Standard Shipping, ostatní metody dopravy nezaručují, že zásilka nepůjde přes celní odbavení v ČR. Škoda, že se tato informace nedostala i sem do článku, těžko někoho napadne, jak při objednávce zařídit, aby to v ČR doručovala Česká pošta...
6. 12. 2021, 14:02 editováno autorem komentáře
Ale to by bylo docela dobré ověřit jasným stanoviskem České pošty, protože to "mělo by" je dosti vágní, pokud chceme, aby byl článek k něčemu užitečný a nezpůsobil čtenářům falešné naděje a problémy. Ve spoustě případů je u zboží na výběr mezi oním "Aliexpress Standard Shipping", které je velmi často zdarma(!) a "Aliexpress Premium Shipping", které bývá velmi drahé. Paradoxně by tedy bylo free shipping lepší i z hlediska proclení??? To je dle mého podivné. A například zase u jiného zboží je na výběr pouze mezi "Combined Delivery via Cainiao Super Economy Global" a "Combined Delivery via AliExpress Saver Shipping", zde tedy není proclení v ceně vůbec? Je někde možné vidět onu "dohodu" mezi ČP a Ali/Wish? Nedokáži si nějak představit onu "dohodu" pokud do toho vstupuje ještě problematika toho, že Ali zastřešuje různé prodejce a ti by měli různý přístup (viz jak píše pan Pleva výše)...
Dobrý den,
v případě AliExpress Saver Shipping nebo AliExpress Standard Shipping má zásilku ve své režii dceřiná společnost Alibaby Cainiao, kam spadá i pražský sklad Sinotrans Global E-Commerce Logistics Ltd.
Aliexpres premium shipping je doprava, kterou tržiště zajišťuje prostřednictvím soukromé dopravní společnosti, jako je např. DHL, FedEx, UPS apod...kromě toho, že je cena dopravy poměrně vysoká, s velkou pravděpodobností znamená také poplatek za celní zastoupení danou společností.
Podrobnější informace o spolupráci České pošty s Aliexpress a Wish se mi nepodařilo získat, ačkoli jsem se na ně ptala v poslední době asi třikrát. Druhy dopravy navázané na českou poštu pro kompletní výčet ověřuji a čekám na vyjádření pana Vitíka. Hned jak od něj obdržím informace, doplním je sem i do článku.
Součástí žádosti o vyjádření je i dotaz, zda může pošta vzhledem ke smlouvě s Ali a Wishem a s přihlédnutím k tomu, kolik obchodníků zde zboží prodává, skutečně garantovat, že při volbě správného způsobu dopravy už spotřebitel opravdu nebude muset podávat celní prohlášení ani platit žádné poplatky za jeho vyřízení. Komunikace pošty o spolupráci s těmito tržišti byla právě v tomto duchu.
Zdravím, Hájková
"Je někde možné vidět onu "dohodu" mezi ČP a Ali/Wish?"
Zákaznická podpora AliExpress mi již několikrát vyvrátila, že by jakákoliv dohoda mezi AliExpress a Českou poštou někdy existovala, když jsem zaslal odkazy na spoustu článků, které to tvrdí (a bylo v nich i vyjádření nějakého údajného mluvčího pošty), bylo to zákaznickou podporou označeno za lži, resp. aktivitu čistě České pošty bez jakékoliv spolupráce s AliExpress. V odkazovaných článcích byla také mnohdy zmiňována garance doručení do deseti dní, ovšem zákaznickou podporou bylo taktéž vyvráceno, funguje to prý v mnoha zemích, ale pro ČR se o tom nikdy neuvažovalo.
jestli si dobře vybavuju, tak ta zpráva o desetidenním doručení co bylo na webu ČP byla odstraněna (na některých webech jsou ještě nefunkční odkazy). Jinak u zásilek které měly sledovací číslo evidované u pošty jsem viděl, že jenom doručení čínské zásilky z pobočky 120 přes malešické depo na pražskou adresu zabralo samo o sobě klidně těch deset dní, takže dostat to na celkovou dobu doručení deset dní je těžká iluze.
Nejjistější způsob jak se vyhnout případným formalitám s daní a clem je objednat z evropského skladu. Bohužel ne každý prodejce ho tam má. Při výběru sklad nejde vyfiltrovat a tak nezbývá, než ho u vybraného zboží hledat u ostatních prodejců.
Zkušební nákup z Polska jsem obdržel za pět dní, z nichž tři byly po ČR.
na aliexpresu se filtrovat podle toho odkud se posílá víceméně dá. Bohužel to maj dost blbě udělaný, takže to nabízí i položky, které ten sklad evidují, ale není na skladě. Plus cena v přehledu se uvádí nejnižší možná a ne podle země odeslání (někdy bývá zásadně rozdílná). Takže někdy dá dost práce se tim proklikat. Navíc nabídka v evropských skladech bývá výrazně nižší a některé méně časté zejména levnější položky tam nejsou.
Dobrý den,
právě tu dohodu, tu spolupráci, zmiňovala ČP ve svých oficiálních tiskových zprávách. Tu o spolupráci s Aliexpressem (kde avizovala těch 10 dní) už stáhla z webu, ta o spolupráci s Wish je velice vágní. Každopádně ta spolupráce tam je zmiňovaná. Já se pokoušela z pana Vitíka (mluvčí ČP) několikrát znění té dohody dostat, ale neúspěšně.
Informace ze zákaznické podpory jsou zajímavé, prozkoumám to.
Zdravím, Hájková
Podle mě celá ta "dohoda" spočívá v tom, že Ali/Cainiao má zařízen nějaký způsob jak přímo generovat sledovací čísla ČP (původně ty RR***F a dnes LF***F) a hromadně předávat zásilky ČP (je její "velkoodběratel" s vlastním ceníkem, nic méně a nic více).
Samotné proclení v Budapešti, Holandsku nebo Belgii vyřídí v rámci IOSS a EU pravidel oni, a pak je zásilka z tamního celního skladu uvolněna do přepravy a posléze předána ČP. ČP se tak toho procesu proclení asi vůbec neúčastní. Odpovídalo by tomu, že "Import clearance" probíhá už v těchto zemích.
ještě jsem si všiml kosmetické změny, že tracking u cainiao už od odeslání deklaruje posílání přes českou poštu a je tam i číslo na T&T infolinku české pošty. A pošta eviduje zásilku ve svém systému. Nicméně i když už je to na cestě, tak ČP dává informaci o zatím nepodané zásilce. Takže u sledovačů jako 17track.net se musí vybrat cainiao a ne ČP, aby ukazovaly něco smysluplného.
To je pravda, ale zase jak zásilka LF***F dorazí do ČR tak je vhodné to sledovat jinde nebo přepnout v 17track Cainiao na místní sledování, protože tam mají den až dva zpoždění u některých informací o sledování. Už jsem tak doručování pár zásilek minul (ne, že by zrovna aplikace ČP bez ruční aktualizace dávala ty informace hned, když dojde ke změně).
Mimochodem, takto se dají až téměř do ČR sledovat i ty zásilky CZ000*** a untracked zásilky skrze Belgii a Nizozemí.
8. 12. 2021, 08:26 editováno autorem komentáře