Ono to není tak jednoduché. Prohřešek je třeba i nepřesný popis na dokladu, který na vlastní směnu nemá žásný vliv. Je to jako u kontroly z FÚ, tj. pokud kontrolor potřebuje něco najít, tak si to najde. Stoprocentně by nejdřív pozavírali ty slušné provozovny, protože jejich majitelé zpravidla mluví česky a nevyhrožují osobní likvidací kontrolora... a jak říkám, nějaký nedostatek se při neustálých a občas nesmyslných změnách dá najít vždy.
"klientka jedné směnárny v centru Prahy nebyla spokojená s částkou, kterou od pracovnice směnárny obdržela. Chtěla zrušit transakci, pracovnice směnárny to však neumožnila"
Tak tuhle situaci jsem viděl 3x !!! při shánění izraelských šekelů, kvůli kterým jsem obešel asi 20 směnáren v centru Prahy. A bohužel se to děje v seriózně vypadajících směnárnách. Když tam přijdete a mluvíte česky a chcete EUR/USD ap., dostanete výhodný kurs, když jste cizinec a chcete vymětit EUR/USD/GPB a dostat Kč, kurs bývá i kolem 17Kč/EUR.
A i jsem viděl směnárnu, kde byla ve výloze veliká cedule s výhodnými kursy a pod ní malý český nápis "toto není kursovní lístek, kursovní lístek je uvnitř provozovny" a vevnitř byla výrazně menší cedule s nápisem "kursovní lístek" a výrazně horšími kursy.
No docela by stačilo v zákonu napsat, že doklad musí obsahovat aktuální čas směny a směnárník musí umožnit storno transakce např. do deseti minut po realizaci transakce, pokud klient společně s dokladem vrátí stejnou nominální hodnotu měny, kterou nakoupil. Technicky by to pro malé směnárny mohl být trošku oříšek, ale už by nemohli spoléhat, že někoho oberou, obratem to prodají, vše bez dokladu, rozdíl si strčí do kapsy, transakci vůbec nevykáží a na daňovém přiznání svítí jen zisk z těch několika málo transakcí, kdy si klienti doklad "vydupali". Mimochodem, to je podle mě největší problém oboru, problém systému, o kterém se prakticky nemluví a na kterém jedou prakticky všechny malé směnárny s jedním směnárníkem nejasného původu, který moc neumí česky a slovu doklad nebo odpočet vůbec nerozumí. Především v centru Prahy by si měly FÚ a ČNB porovnat databáze a trošku se zamyslet, jestli jim tam pár miliardiček neutíká do kanálu. A jak říkám, to není problém řetězců nebo velkých směnáren, které mají desítky zaměstnanců. Tam by to nešlo uhlídat. Musí se prověřit ty stovky "okýnek", kde lze vyměnit 10 000 EUR bez identifikace a bez dokladu o směně, je potřeba dělat kontrolní nákupy nad 1000 EUR bez předchozího upozornění, a půl roku dozadu vyžadovat záznamy z valutových knih apod.
To jsem se zase jednou nasmál. Praha chce nechat vytvořit mobilní aplikaci... to bude zase malá velká domů. Bude to nakonec stát třikrát tolik, nějaká ta servisní smlouvička, a výsledkem bude provoz systému, o který nikdo nebude stát, nikdo o něm nebude vědět (hlavně z řad turistů) a psát si tam bude negativní příspěvky navzájem konkurence.
Přitom docela stačí najít si směnárnu v Google Maps, jsou tam komentáře, zkušenosti, turisti to znají a používají, dostupné jsou na všech platformách a daňové poplatníky to nic nestojí. Tak asi takhle.