Začalo to dobře, ve středě to pokulhává a na konci už se straší.
Za prvé, není nutné dokola mluvit o pojištění odpovědnosti. Prostě tohle pojištění dávno neplatí na skoro žádné, jen sem tam pojišťovna povolí něco nad 250W. No a uživatel si jednoduše zakoupí to nové pojištění. Není na tom nic fantastické.
Nic jako "nelegální koloběžka" neexistuje. Zákon ji nikde nezakazuje. Maximálně existuje koloběžka co nesplňuje nějaké formality. Třeba ta se sedákem, ta může mít nadále problém (tak jak doteď, viz policejní praxe, odchyt téměř vždy tzv. chopperů).
Ty bez místa na sezení, resp. s asistencí do 25kmh, se nemusí nikomu prokazovat. Krom analogie kola totiž "trpí" výjimkou z kategorie L dle 168/2013EU. Bude třeba maximálně ŘP AM nad 25kmh atd dle 361/2000. Tak jako doteď. To ovšem nemá souvis se značkami, registraci, a ani pojištěním.
Nový zákon o pojištění je dělán přesně kvůli tomu, že zákon je děravý. Řeší jak pojistit osobní vozítka mimo jiné. V provozu, na komunikacích samozřejmě. A tím je akorát víc legalizuje. Neplnění nehrozí, protože by se jednalo o podvod ze strany pojišťovny. Oni z litery zákona dobře vědí, že je musí pojistit nad určité vlastnosti (25kmh nebo 25kg a 14kmh). Pojistný zájem není "nic". Pojistit budou muset dokonce i jiné vozítka jako jsou domácí traktůrky, které taky jsou "nelegální" na komunikaci. Samozřejmě, nesmysl, legální jsou přesně stejně jako koloběžky, jen musí mít v provozu pojištění. Mimo provoz žádný z těhle vozíků jej mít nemusí. Zákon občas něco "zakazuje", a to je tak akorát jízda na dálnici a silnici 1.třídy. Proto termín "nelegální" je směšný, a pobaví i soudce.
Koloběžek bych se nezbavoval, naopak, teď se jenom zvýší jejich popularita, a i já si koupím silnou právě díky tomuhle pojištění. Bez ŘP. TP, SPZ, paráda.
O změne 300.000kč z roku 2018 nevím, to co přibyde je kontrola a odstavení strojů bez pojištění. To je jediná zásadní změna v zákonu o provozu, vycházející z vládního materiálu 355/23, zbytek je novela pojištění, materiál 356/23. Analyzoval jsem každý materiál, se zaměřením na osobní vozítka. Jednoznačně to vidím jako pozitivum pro vlastníky koloběžek. Je jich půl milionu, a nikam nezmizí. Status quo zůstane, klasická tolerance všeho do 1000W (nadinterpretací zákona části policie), prázdné ruce pro vše bez sedáku (koloběžky, segwaye, EUC, elektroskateboardy), a nahánění chopperistů (což jsou většinou alkáči, co neumí stát po šichtě v hospodě).
Uvidíme, někdo na to má nervy, někdo ne.
V Ostravě je plno kurýrů s jídlem, které na kolobkách jezdí 70 km/hod. a přes známého vím o jednom, který takto přišel o řidičák na náklaďák na 6 měsíců.
Pojišťovna to pojistí, pojistné plnění poškozenému vyplatí, o tom není sporu. Nicméně dle informací jedné pojišťovny v prosinci, při pojistné události budou řešit technickou způsobilost, pokud elektrostojka neměla co dělat na pozemní komunikaci, prostě budou chtít regress po majiteli. Stejně jako se tak děje u aut, které nejsou technicky způsobilé pro provoz, ať už tím, že nemají příslušné povinnosti splněny od začátku nebo z nějakého důvodu už je nemají.
"a i já si koupím silnou právě díky tomuhle pojištění. Bez ŘP. TP, SPZ, paráda."
Hodně štěstí a jsem rád, že případní poškození dostanou proplacenou škodu.
Článek píše zjednodušeně - ano neexistuje nelegální vozidlo, nicméně existuje např. vozidlo neschválené pro provz na pozemních komunikacích. Pro jednoduchost jsem všechny podobné případy označil jako "nelegální".