Zajímavý článek, díky za něj!
Napadá mě - je to teda trochu z jiného soudku - co se bude dít na vesnicích. Tam se provozuje spousta malotraktůrků samo-domo, protože lidi s nimi jezdí do lesa pro dřevo. Pohybují se v drtivé většině na polních cestách, jen tu a tam na silnici, když už to opravdu jinudy nejde. Pokud bude všeobecná povinnost tyhle mašiny pojistit, tak to nikdo nepojistí, protože na to nepůjde udělat homologaci. Je to sestrojené z kdečeho vyřazeného (zlaté české ručičky, ale co dělat, když koupený zahradní traktůrek je pro spoustu lidí drahá legrace, že,), takže to má porůznu posvařovanou kostru, motor z Trabanta nebo jiného vyřazeného auta, nápravy a kola zase z něčeho jiného, co se to roky válelo u Franty za stodolou v kopřivách... Tyhle mašiny slouží jak k přivezení dřeva z lesa, tak např. ke zorání malého záhumenku, případně k vyorávání brambor. Podobné stroje máme v širší rodině, vím, o čem píšu.
Tyhle mašiny se občas objevují na různých traktoriádách, případně na venkovských masopustech nebo oslavách retro-prvních májů (příklad: https://www.youtube.com/watch?v=TVjoeL_dgZA
PS: když museli slavit povinně, tak se cukali. Když nemusejí, sejde se do průvodu obyvatelstvo nejen z vesnice, ale i z okolí.).
Úplně to tak není:
§ 57
(1) Je-li zřízen jízdní pruh pro cyklisty, vyhrazený jízdní pruh pro cyklisty, stezka pro cyklisty nebo je-li na křižovatce s řízeným provozem zřízen pruh pro cyklisty a vymezený prostor pro cyklisty, je cyklista povinen jich užít v daném místě a směru, ledaže by tím mohla být ohrožena bezpečnost nebo plynulost provozu na pozemních komunikacích.
Ale mluvím o cyklostezce, ne o smíšené cyklostezce alias cyklochodníku, ta povinná dle zákona není.
Moc pěkný článek. 3x dokola jsem se dozvěděl, že bude někdy v budoucnu zavedena povinnost zaplatit povinné ručení. Ale kde mám koloběžku zaregistrovat, což je poměrně zásadní informace v článku chybí a kdo mi ji pojistí, to už taky chybí. Protože takovou koloběžku mám a odjížděl ksem do zahraničí, chtěl jsem o své vůli sjednat povinné ručení a nedovolal jsem se toho nikde. Všichni jen krčí rameny, zákonodárci zase chrápou, Němci jízdu na takovém stroji mají rovnou jako těžký trestný čin s pokutou 450 euro na každého jezdce plus soudní poplatky.
Osobně mám koloběžku 5000W a nejrychleji (dle gps) jsem jel 72km/h. Rád vše zaplatím, ale nikdo se o tom nechce bavit. Prostě jdme řekli nelegální a šmitec. Asi proto, že na tom stát nic nevydělá. Pritom je to nejekologičtější doprava, která existuje. Minimální nároky na spotrebu energie, malé, všude se to vejde, nedělá to ve městech kolony....
Tak Váš případ je jednoduchý - nejde o budoucnost, ale dávno platnou věc..
To co máte musí být registrováno jako “moped” nebo “motorka” - podle homologace- máte mít RZ, STK a platit na něj klasické povinné ručení.
. Nemyslím si, že by někoho mohlo napadnout, že stroj, co jezdí 70km/h je “koloběžka”, i pokud tak vypadá.
Podle toho, co píšete, ale nic z toho nemáte.
Tak by jste měl zajít na registraci vozidel.
Pokud nemá homologaci, tak máte problém.
Jenže to není moped. Legislativa, která stanovuje povinnost homologace a rozřazuje vozidla do skupin uvádí, že na vozidla bez sedátka se to nevztahuje, tedy tato vozidla se nemusí homologovat, nemají TP a tedy je nejde registrovat a mít RZ i kdybych chtěl. A pokud vozidlo nemá homologaci, protože ji mít nemusí, tak za mě z toho neplyne, že nesmí na silnici.
Začalo to dobře, ve středě to pokulhává a na konci už se straší.
Za prvé, není nutné dokola mluvit o pojištění odpovědnosti. Prostě tohle pojištění dávno neplatí na skoro žádné, jen sem tam pojišťovna povolí něco nad 250W. No a uživatel si jednoduše zakoupí to nové pojištění. Není na tom nic fantastické.
Nic jako "nelegální koloběžka" neexistuje. Zákon ji nikde nezakazuje. Maximálně existuje koloběžka co nesplňuje nějaké formality. Třeba ta se sedákem, ta může mít nadále problém (tak jak doteď, viz policejní praxe, odchyt téměř vždy tzv. chopperů).
Ty bez místa na sezení, resp. s asistencí do 25kmh, se nemusí nikomu prokazovat. Krom analogie kola totiž "trpí" výjimkou z kategorie L dle 168/2013EU. Bude třeba maximálně ŘP AM nad 25kmh atd dle 361/2000. Tak jako doteď. To ovšem nemá souvis se značkami, registraci, a ani pojištěním.
Nový zákon o pojištění je dělán přesně kvůli tomu, že zákon je děravý. Řeší jak pojistit osobní vozítka mimo jiné. V provozu, na komunikacích samozřejmě. A tím je akorát víc legalizuje. Neplnění nehrozí, protože by se jednalo o podvod ze strany pojišťovny. Oni z litery zákona dobře vědí, že je musí pojistit nad určité vlastnosti (25kmh nebo 25kg a 14kmh). Pojistný zájem není "nic". Pojistit budou muset dokonce i jiné vozítka jako jsou domácí traktůrky, které taky jsou "nelegální" na komunikaci. Samozřejmě, nesmysl, legální jsou přesně stejně jako koloběžky, jen musí mít v provozu pojištění. Mimo provoz žádný z těhle vozíků jej mít nemusí. Zákon občas něco "zakazuje", a to je tak akorát jízda na dálnici a silnici 1.třídy. Proto termín "nelegální" je směšný, a pobaví i soudce.
Koloběžek bych se nezbavoval, naopak, teď se jenom zvýší jejich popularita, a i já si koupím silnou právě díky tomuhle pojištění. Bez ŘP. TP, SPZ, paráda.
O změne 300.000kč z roku 2018 nevím, to co přibyde je kontrola a odstavení strojů bez pojištění. To je jediná zásadní změna v zákonu o provozu, vycházející z vládního materiálu 355/23, zbytek je novela pojištění, materiál 356/23. Analyzoval jsem každý materiál, se zaměřením na osobní vozítka. Jednoznačně to vidím jako pozitivum pro vlastníky koloběžek. Je jich půl milionu, a nikam nezmizí. Status quo zůstane, klasická tolerance všeho do 1000W (nadinterpretací zákona části policie), prázdné ruce pro vše bez sedáku (koloběžky, segwaye, EUC, elektroskateboardy), a nahánění chopperistů (což jsou většinou alkáči, co neumí stát po šichtě v hospodě).
Uvidíme, někdo na to má nervy, někdo ne.
V Ostravě je plno kurýrů s jídlem, které na kolobkách jezdí 70 km/hod. a přes známého vím o jednom, který takto přišel o řidičák na náklaďák na 6 měsíců.
Pojišťovna to pojistí, pojistné plnění poškozenému vyplatí, o tom není sporu. Nicméně dle informací jedné pojišťovny v prosinci, při pojistné události budou řešit technickou způsobilost, pokud elektrostojka neměla co dělat na pozemní komunikaci, prostě budou chtít regress po majiteli. Stejně jako se tak děje u aut, které nejsou technicky způsobilé pro provoz, ať už tím, že nemají příslušné povinnosti splněny od začátku nebo z nějakého důvodu už je nemají.
"a i já si koupím silnou právě díky tomuhle pojištění. Bez ŘP. TP, SPZ, paráda."
Hodně štěstí a jsem rád, že případní poškození dostanou proplacenou škodu.
Článek píše zjednodušeně - ano neexistuje nelegální vozidlo, nicméně existuje např. vozidlo neschválené pro provz na pozemních komunikacích. Pro jednoduchost jsem všechny podobné případy označil jako "nelegální".
Záleží na tom, jaké budou mít policisté prováděcí předpisy pro kontrolu koloběžek. Jestli sebou budu muset vozit A4 certifikát homologace koloběžky (mám homologovanou Xiaomi Mi3), abych jim dokázal, že nepotřebuju povinné ručení, nebo jestli se to bude řešit až v případě vzniku nějaké škody spadající do pojistné události. Výrobní číslo je na koloběžce nalepené na samolepce, takže se může ztratit/poškodit/zfalšovat, atd. Potom jsem zvědav, jak mi budou prokazovat, že nemám povinné ručení, a že ho mám mít. Vím, že v německu to nějak funguje, asi kontrolu mají, ale to je v německu. U nás nefunguje ani STK na auta pro zahraničí. Na STK mi vytiskli papír, kdybych jel do Rakouska, že tam neuznávají naše samolepky STK na SPZ. Protože ČR není napojená na evropskou databázi. Takže si myslet, že bude existovat nějaká databáze pojištěných koloběžek je těžká utopie.
Autor článku píše celkem z cesty. Sám zmiňuje Nařízení EU č. 168/2013 kde je ovšem v Kapitole 1 v Článku 2 bod
2. Toto nařízení se nevztahuje na tato vozidla:
j) vozidla, která nejsou vybavena alespoň jedním místem k sezení
Čili elektrické kolostojky nepodléhají schvalování typu, nemusí mít TP, tedy je nelze ani registrovat a nemohou mít RZ, nemusí mít STK. A je možno si povšimnout, že na rozdíl od výjimky pro elektrokola pod písmenem h) u kolostojek není omezení rychlosti a výkonu. Kolostojka není moped ani motocykl, nemá totiž sedátko. Můžeme kroutit hlavou proč to tvůrce evropské legislativy takto postavil, ale prostě to tak je. Koupit si pro kolostojku povinné ručení jako pro moped nelze, protože to je vázáno na RZ, která je vázána na TP a ten kolostojka nemá, protože má tu výjimku a nepodléhá schvalování typu.
Já naopak tu povinnost pojištění pro silné koloběžky beru jako legalizaci jejich ježdění po silnici, protože proč by to pojištění jinak bylo, když by to na silnice nesmělo.
Samozřejmě pokud to české pojišťovny ošulí tak, že silné koloběžky nepojistí, nebo pojistí, ale nebudou plnit, tak jsou jejich majitelé v pasti, respektive jsou na tom jako teď, případná škoda prostě půjde za nimi.