Ano, ten návod k použití je výborný a opravdu je nutný v civilizované společnosti. Mobilní operátoři se neřídí ideou civilizované společnosti, ale ideou zisku. Pokud se zákazník bude řídit Vaší ideou "civilizované společnosti" a operátor ideou zisku, kdo asi vyhraje. Po několika zkušenostech o vyjednávání o ceně služeb, můžu s klidem říci, že to opravdu takto funguje. Operátoři jsou v tom, co si už nahrabali - vyjednali, vždy o krok dále. Neustále nacházím články a reportáže, jak v našem státě máme jedno z nejdražších volání ve srovnání se západem. Člověk se bojí volat, aby neměl ve vyúčtování tisíce a nedej bože, aby přes telefon musel řešit nějaký komplikovaný problém. A proč tolik platíme jako zákazníci? Protože se nestaráme a neumíme vyjednávat. Článek vynikající, dávám jedničku s hvězdičkou.
Vase analyza problemu se mi nejevi jako spravna. Ty clanky srovnavaji cenikove ceny. To znamena ceny bez vyjednvani. To znamena ze Rakusan bez vyjednavani dostava lepsi cenu nez Cech bez vyjednavani. Rakusan tedy vubec vyjednavat nepotrebuje.
--
Na mne totiz situace pusobi zcela opacne. Operatori vedi ze Cesi vyjednavaji a ze cenikove ceny nechapou jako konecne. Proto je mohou nadsadit a nechat Cechy at si vyjednaji cenu, treba stejnou jakou maji v Rakousku. Narozdil od toho u Rakusana si tu samou vec nemuze dovolit, protoze Rakusan se mrkne na cenik, uvidi ze je to drahe a o operatora se uplne prestane zajimat. O vyjednavani se vubec nai nepokusi.
A skutečně ti Rakušané nevyjednávají?
Podle mne ceníkové ceny mají smysl jen tehdy, když se na ně alespoň někdo nachytá. A že těch lidí je hodně.
Vyjednávání má své náklady na obou stranách. Pokud budou při určitých cenách vyjednávat všichni zákazníci, tak bude pro operátory zákonitě výhodnější ceny snížit na úroveň, kde část zákazníků vyjednávat nebude.
Myslim ze se mylite. Ve statech kde se vyjdenava hodne jsou ceny vzdycky nekolikanasobne drazsi. Poveste jsou s tim blizkovychodni zemne. Naklady na vyjednavani jsou totiz vzhledem k zisku v podstate zanedbatelne. Vyjednavanim veztravi telefonistka ani jednu hodinu coz je u takto placeneho personalu maximalne 400Kc nakladu. To je naklad ktery ma operator zpet po prvnim mesici. Predstava ze naklady za vyjednavani presahnou zisk z lidi, kteri nevyjednavaji je iluzorni.
Vase logika je totiz uplne mylna: Lide se mnou vyjednavaji o cene (kdyz je cenikova cena vysoka) => musim snizit cenu.
Spravna logika je: Lide se mnou nevyjednavaji a odchazeji ke konkurenci, ktera ma nizsi cenikovou cenu? => Snizim cenikovou cenu.
Proste kultura vyjednavani zakonite zvysuje cenikove ceny, proto aby byla moznost jit s cenou dolu. Btw. to je taky kultura akcnich nebo diskontnich cen. Je zcela bezne mit doporucenou prodejni cenu za kterou nikdo neprodava, protoze vsichni prodavaji "se slevou".
Proto taky nema smysl srovnavat ceny v Nemeckych hypermarketech a ceny v Ceskych Hypermarketech. To jak porovnavaji nasi reporteri ceny v hypermarketech je ukazka toho ze nepochopili mentalitu. Nemec jde do obchodu a koupi to co ma rad. Cech se podiva do novin, najde si akci cenu a jde koupit to co je v akci. To je presne to co tvrdi Hypermarkety. Diky tomu ze Cesi jsou citlivejsi na ceny a vyzaduji nizsi ceny, jsou hypermarkety nuceny delat reklamu na "nizkou cenu" a ta se da nejlepe delat tim zpusobem, ze prodate zbozi v "slevove akci" i kdyz ho vlastne prodavate za normalni cenu.
Btw. kolik dnes stoji veprova kyta? Tusim ze cenikova cena je nekde kolem 120 Kc za kilo. Ale ja osobne jsem ji nekoupil draz nez za 84Kc. Protoze proste vyckam na akci. Takze cena za kterou Cesi kupuji je uplne jina, nez co prezentuje TV Nova.
Telefonistka stojí rozhodně víc než 400 Kč. Overheady jsou u tohoto typu personálu několikanásobek mzdových nákladů, které jsou samy o sobě dvojnásobkem čisté mzdy.
Pokud mi lidé odcházejí ke konkurenci kvůli vysoké ceníkové ceně, tak snížit ceníkovou cenu je z pohledu firmy jednoduchá, snadno pochopitelná, ale nesprávná odpověď. Správná odpověď z pohledů firmy je vytipovat ty, kteří mají tendenci odcházet, a dát slevu jen jim. Je to jednoduché, levné, a nepodseknu si výnosy.
"Nemec jde do obchodu a koupi to co ma rad. Cech se podiva do novin, najde si akci cenu a jde koupit to co je v akci."
A kdy tohle vzniklo ? Bylo to zde pravidlem treba pred sto lety ? Cech se zkratka nakoupit za alespon stejnou cenu (prevedenou z EUR na CZK) jako nemec. Ponechme ted stranou, ze nemec si muze koupit cca 4x vice zbozi.
Jina situace by byla, kdyby zakladni cena pred "slevou" byla shodna (prepoctem CZK na EUR) a cech pozadoval nizsi cenu, protoze vydela cca 4x mene nez nemec. Ale tak to neni. Cech ted plati 2x vice nez nemec (a jeste dostava misto potravin odpadky) pri 4x nizsi kupni sile. Je divne, ze chce "slevu" ?
Jakym trznim chovanim lze tohle napravit ? Jedine tim, ze cech prestane vsechno nakupovat v CR, nejmene po dobu jednoho roku. Ale to je technicky nerealne.
Ja sem presvedcen ze v tom ze Cech zaplati 2x tolik nez Nemec neni pravda. Proste tam kde je 4x vetsi plat bud musi byt vyrazne vyssi uspory (a to vice nez 4x) a nebo tam musi byt vyssi ceny.
Skutecne tady jde o rozdil v cenikovych cenach. Nikde se neporovnava skutecna cena za kterou se zbozi prodava, pouze rozdily cenikovych cen. Jenze k porovnani skutecne zaplacene castky je potreba mit pomerne rozsahlou statistiku. Btw. a to je taky duvod proc vypocitavana inflace byva vyrazne mensi nez o kolik opticky vzrustaji ceny v obchodech. Proste protoze lidi to zbozi nekoupi (ve vetsim mnozstvi) dokud nesrazi cenu v akci.
Navic nelze porovnavat jen ceny zbozi. Jsou tady take sluzby, ktere jsou v Zapadni Evrope podstatne drazsi nez u nas - restaurace, kina, divadla, kadernictvi, remeslne prace, autoservis, atd. Zil jsem pet let v Belgii a z cen sluzeb (a take z jejich kvality) se mi casto delalo nevolno. Zlate Cesko!
Samozrejme to nutne neni. Jenze CR je na hony vzdalena prave te "civilizovane spolecnosti". Nejen ze neco takoveho neni nutne v jiz zminenem Rakousku, ale dokonce ani v zemich, ktere se v ramci EU oznacuji jako problemove.
Dokud nebude CTU fungovat jako v "civilizovane spolecnosti", nelze cekat napravu.