Hlavní navigace

Cestovní trendy očima cestovních kanceláří

16. 6. 2008
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Doba letních dovolených se kvapem blíží a nejeden jednotlivec nebo rodina přemýšlí, kam se o prázdninách vydat. Mnozí cestovatelé se však nespokojí s jedinou dovolenou. Užijí si jich hned několik a na poměrně rozličných místech. Tomu odpovídají i sumy, které jsou schopni vynaložit za jeden zájezd.

Podle informací Českého statistického úřadu vyrazilo na dovolenou v loňském roce 4,5 milionů Čechů. Největšímu zájmu se těšilo zejména Chorvatsko, kam vyrazilo 804 tisíc českých turistů. 722 tisíc turistů vycestovalo na Slovensko. Více informací skýtá tabulka s první desítkou nejnavštěvova­nějších zemí. Mezi dalšími zeměmi, které se umístily v první desítce, jsou rovněž takové země jako Egypt, Velká Británie a Francie, kam vyjelo po 185 tisíc tuzemců.

První desítka nejvíce turisticky atraktivních zemí v roce 2007
Pořadí Stát Počet turistů (v tisících)
1. Chorvatsko 801
2. Slovensko 722
3. Itálie 510
4. Řecko 309
5. Tunisko 216
6. Rakousko 205
7. Španělsko 203
8. Egypt 185
9. Velká Británie 185
10. Francie 184

Zdroj: Český statistický úřad

Podle tabulky je znát, že čeští turisté cestují i do zemí, které pro ně byly v minulosti nedostupné. Vývoj se zlomil zejména díky posilování koruny vůči euru a dalším zahraničním měnám. Podle Petra StaňkaNetTravel.cz je zřetelná i naše rostoucí životní úroveň. V porovnání se zbytkem světa jsme na tom relativně dobře.

Útěk před horkem

Současně se mění i trendy v oblasti cestovního ruchu, které lze pozorovat v posledních letech. Námi oslovení zástupci cestovních kanceláří se shodují, že se na zájezdy více létá, dává se přednost dražším a delším pobytům. Průměrná výše zájezdu byla v roce 2007 u cestovní kanceláře Čedok 14 500 Kč. Trendem doby je i takzvaný „útěk před horkem“. V praxi to znamená, že turista se v létě vydá do severských zemí nebo na Island, anebo dovolenou stráví v tuzemsku. Jednoznačný prim při těchto druzích dovolených hrají i pobyty na horách nebo v lázních. Nelze nezmínit i fakt, že se tuzemský turista více přiblížil svému zahraničnímu protějšku z Evropské unie. Více dovolených ročně a vyhledávání dražších služeb začínajících lepším ubytováním a příplatky za plnou penzi nebo all inclusive. Další změnou trendu je přednost v nákupu zájezdů v prvním momentu, oproti tolik oblíbenému last minute. Klienti si uvědomili, že rezervace dovolené na první moment je nejlepší volba, jak si vybrat dovolenou za těck nejlepších podmínek, říká Dan Plovajko z cestovní kanceláře Fischer.

Jednoznačným hitem je v letošní sezóně Řecko a jeho ostrovy. Lidé, kteří si kupují cestovní zájezd, se nechtějí jen koupat v moři, ale současně poznat i danou zemi a ochutnat její kuchyni. Zejména na historický patos starověkého Říma se snaží přilákat turisty CK Fischer. Podle jejího tiskového mluvčího Dana Plovajka nabízejí řecké ostrovy unikátní a přátelskou atmosféru s možností koupání v čistém moři a poznávání památek. Navíc Řecko splňuje veškeré standardy služeb a servisu, jaké lze očekávat od libovolné evropské destinace.

Srovnávací cenová nabídka zájezdů do Řecka nebo jiných zemí může být zavádějící. Velmi záleží na konkrétních požadavcích klienta – v jakém termínu se zájezd realizuje, volbě kapacity a pokoje, destinaci atd., vysvětluje Tomáš Brejcha z CK Čedok.

Kromě Řecka se více cestuje i do dalších středomořských zemí, mezi které již tradičně patří Itálie, Španělsko, Egypt nebo Tunisko. Chorvatsko, zemi, která byla v hledáčku českých turistů v minulých letech nejčastěji, čeká stagnace. Je způsobena jednak tím, že si Češi této země dosyta užili, ale také snahou chorvatské vlády o ztížení podmínek pro cestovatele. Kromě komplikací s dovozem vlastních potravin budí rozruch i nutnost písemného potvrzení vyhotoveného v angličtině nebo chorvatštině pro všechny, kteří jedou na dovolenou s dětmi a nejsou jejich rodiči.

dan_z_prijmu

Pokud by si chtěl čtenář zavěštit z křišťálové koule a určit, jaké destinace budou „in“ v příštím roce, měl by důkladně analyzovat současnou nabídku zemí, do kterých se nejvíce cestuje. V horizontu jednoho roku se nejeví příliš reálně, že by se do tabulky deseti nejnavštěvovanější zemí podařilo dostat nové zemi. A pokud ano, byla by jen na úrovní spodní části žebříčku. Jiná situace však panuje u vzdálenějších destinací typu Thajska, Karibiku nebo Číny. Velmi zde záleží na cenách nízkonákladových aerolinek. Je jasné, že pro turistu, který je zvyklý vyhledávat na internetu, může být právě cena za letenku a souvisejících poplatků klíčová.

Výrazným rozdílem, který je v posledních deseti letech nejvíce viditelný, je přibývání objednávek dovolených prostřednictvím internetových stránek. V současné době se podíl prodeje zájezdů u CK Fischer blíží deseti procentům. Běžný stav v porovnání se západní Evropou činí přes dvacet procent.

Termíny, které se vyplatí znát

All inclusive – vyplatí se před cestou zjistit, jaké jsou reference na kuchyň daného hotelu, který poskytuje služby typu all inclusive. V případě špatných referencí se jedná v podstatě o vyhozené peníze a turista udělá lépe, když bude v průběhu svého pobytu navštěvovat místní restaurace.

Voda – zejména ve středomořských zemích se vyplatí nekonzumovat jinou vodu než balenou. Totéž platí i pro čištění zubů a další hygienu. Pokud není po ruce balená voda, dobře poslouží i voda převařená. Rozhodně je lepší se vyhnout i ledu, který se přimíchává do nápojů. Led nemusí být vyroben z balené vody.

Pojištění proti úpadku – každá cestovní kancelář musí mít od své pojišťovny certifikát pojištění proti úpadku. To musí na klientovo vyžádání ukázat ještě před uzavřením cestovní smlouvy. Zda je CK pojištěná proti úpadku, lze nalézt na webových stránkách pojišťovny, která ji pojistila.

Jak budete v letošním roce trávit svou dovolenou?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).