Takže si to shrneme: všechny vaše peníze ve spořitelně budou záviset na jediné aplikaci, která bude fungovat on-line na totálně děravém operačním systému telefonu (většinou Adroid). Až vám účet vykradou, tak vám spořka řekne, že si za to můžete sami, protože jste si nezajistili bezpečnost telefonu (kterou vám nikdo nezajistí ani u nových supertelefonů, které dostávají bezpečnostní aktualizace, nemluvě o nějaké obstarožním čínském šmejdu).
A to se vyplatí!
Pointa je v tom, že pod tím vaším jednoduchým pojmem "kontrola" se skrývá mnoho možností, které mají pro útočníka velmi různou užitečnost a náročnost získání.
A získat tak velkou kontrolu nad mobilem, abyste mohl ovládat aplikaci mobilního bankovnictví, to je setsakra těžká věc. Tak těžká, že jsem nezaznamenal popsaný úspěšný útok tímto vektorem. Zato úspěšných útoků, kdy útočník ovládne počítač a překoná SMS autentikaci (buď ovládnutím mobilu, nebo získáním SMS z by design špatně zabezpečené telefonní sítě) je docela dost.
Zaznamal jsem i pokusy o podstrčení falešné mobilní aplikace banky a přesvědčení uživatele, aby si ji spároval místo té pravé. Už to, že se útočníci namáhají takovou aplikací tvořit a ladit, reverse-engineerovat komunikaci, ... spíš, než by se snažili ovládnout aplikaci originální ukazuje, jak těžké takové ovládnutí je. Čímž neříkám, že se to nikdy nikde nestalo, jen že je to velmi těžké a vzácné.
Mimochodem, v té dvoufaktorové autentikaci máte taky hokej, jako většina lidí. I mobilní bankovnictví používá dvoufaktorovu autentizací. Musíte mít ten mobil (faktor vlastnictví) a buď se prokázat biometrikou (faktor "co jsem"), nebo PIN kódem (faktor "co znám").
Dobrý den, ještě jsme nezaznamenali žádný případ zneužití účtu, ve kterém by nehrála hlavní roli nedbalost klienta. Zcela na rovinu říkáme, že klient je nejslabším článkem celého problému. Ke zneužití účtu dochází kvůli sdílení bezpečnostních údajů, kódů a potvrzování transakcí, které klient osobně neprovádí, nikoli kvůli prolomení zabezpečení aplikace.