Když jste e-shop a chcete spolupracovat s nějakou přepravní firmou, ve většině případů umí nabídnout nějaký startovní kampaňový ceník, který není vůbec o uvedených cenách. A k poště... Protože ji spousty zákazníků (pro mě nepochopitelně :) ) stále preferují, OK, mějte ji v nabídce, ale využívejte podání na ní přes silnějšího partnera, který má lepší cenu, např. můžete podávat balíky do ruky skrze Zásilkovnu.cz. Zákazník dostane doručeno poštou, jak si přeje, ale pro vás za jiný peníz. Možnosti určitě jsou.
Problém je, že když nejsi velký zákazník, tak na tebe přepravní firmy zvysoka kašlou, a každá má svá "špecifíka". Takže pošta vyjde často odesílatele nejlevněji nejen co se týče účtované ceny, ale i co se týče času a nervů.
No a adresát jí také často dává přednost, protože má obrovskou výhodu: když nejsi důchodce, či na mateřské, tak si zásilku můžeš vyzvednout na poště. Pravda, v posledních letech se to z menší části pokrytí srovnalo různými automatickými výdejnami, nebo výdejnami v trafikách a podobné.
Podivuji se, že tak jednoduchá věc je pro někoho nepochopitelná.
Podivuji se, protože zkušenosti s poštou naší obce jsou jen špatné a slýchám další. Rozumím, že pro někoho je tato služba stále tou nejlepší volbou doručení, ale špatných zkušeností je kolem mě tolik, že proto nemohu slovo podivuji se nepoužít :) A ano, čím větší zákazník člověk pro přepravce je, tím má vyšší šanci na lepší cenu, ale i přepravci si uvědomují konkurenční tlak a při oslovení se snaží vyjít vstříci cenou třeba i jen na zkušební období. Minimálně mám takovou pozitivní zkušenost s DPD.
Jak jako zaměstnanec firmy, tak jako soukromá osoba mám zkušenosti s řadou spedičních společností i s Českou poštou. Snad všude jsem narazil na nějaký problém (nedoručená/vrácená zásilka, ztracená zásilka, nesprávně účtované poštovné, poškozená zásilka, vykradená zásilka, zpoždění doručení,...). U České pošty mohu říci, že když nějaký problém je (a že občas je), tak se to snaží řešit. Tedy, člověk se musí ozvat, podat reklamaci, uvést co vlastně chce (třeba vrátit poštovné), ale pak mi ve většině případů vyhověli.
Mezi zásadní výhody pošty počítám:
1) nižší cena (platí už jen u malých zásilek v tuzemku. Velké zásilky a zásilky do zahraničí už je možné posílat levněji přes různé spediční a podobné služby)
2) minimum formalit - třeba celní projednání jsou schopni udělat levně (u příchozí zásilky tuším 230 Kč, za to mi Kama na Plzeňské ani nevyplní JSDčko) a rychle
3) zásilku je možné si vyzvednout na poště, případně nechat přeposlat mezi jednotlivými provozovnami tak, jak to člověku vyhovuje (blíže k zaměstnání, atd).
4) možnost placení kartou a to bez poplatku (zatím jen na malém množství pošt)
5) výplata náhrad za ztracené zásilky - naprosto bezproblémová, nesnaží se člověka nijak odrbat. Prostě na kolik je pojištěno jsem vždy dostal. A pojištění je velmi levné, např. v tuzemsku stojí pojistka na 30 tisíc jen 12 korun, u dražších služeb (EMS, Obchodní balík, Balík do ruky a Balík na poštu) už je nějaké pojištění v ceně (nechápu že někdo posílá cenné věci nepojištěnými zásilkami).
6) pokud se člověk ozve, tak problém řeší. Ale musí se ozvat. Naprosto nejjendnodušší je napsat na info@cpost.cz
7) pokud už nedoručí, alespoň ten lístek hodí. Od spedičních firem se mi několikrát stalo, že se zboží vrátilo odesilateli (bohužel do zahraničí). Takže znovu platit doručení :(
Zásadní nevýhody
1) nízká odborná kvalita zaměstnanců - často neznají základní poštovní služby. Člověk musí přesně vědět, jakou službu chce (jinak dostane jinou, často dražší). Několikrát se mi např. stalo, že mi byl účtován doporučený dopis "nestandardních rozměrů" místo "standardního". Naštěstí vím, kolik má která zásilka stát a pamatuji si i příslušné kódy, které mají být na podacím archu (231 standardní, 201 nestandardní). Snaží se třeba vnudit Balík do ruky nebo Balík na poštu místo levnějšího Cenného balíku. Dříve to bylo zase nucení Obchodního balíku. A to hádání se jak má a nemá být zabalen cenný balík.
2) časté nedoručování zásilek - zkrátka rovnou hodí lísteček "nezastižen", případně "nebylo doručeno z důvodu vysoké udané ceny". Běžně se to lidem asi nestává, ale když pracujete ve firmě, které chodí běžně zásilky pojištěné na mnoho desítek tisíc a pošta vám ty nad 100 (stížnostmi jsme si nakonec vybojovali alespoň 200) tisíc prostě odmítne doručit, naštve to.
3) fronty. Někdy čekám na poště i hodinu. Nejsou otevřené všechny přepážky a ještě zdržují nabídky různých produktů.