Vlákno názorů k článku Boj o stravenky od Milan - Neuvážený nespočítaný a nepromyšlený krok. Souhlasím s tím,...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 7. 3. 2008 7:47

    Milan (neregistrovaný)
    Neuvážený nespočítaný a nepromyšlený krok. Souhlasím s tím, že stravenky jsou krokem směrem k podpoře stravovacích služeb. Jejich zrušení bude krokem k omezení těchto služeb.
    Kromě nasrání lidí, podnikatelů a zaměstnavatelů to podle mých výpočtů v lepším případě ekonomicky nepřinese nic - je to ekonomicky neutrální, zvýšení výběru daně je v tomto případě iluze. Kdo používal stravenky k jídlu v restauraci začne kupovat salámy v obchodě (potraviny se sice spotřebují stejně, ale zmizí přidaná hodnota práce a energií ve stravovacích službách, někteří lidé skončí na ulici a budou pobírat podporu - tedy než jim ji druhý hrdina od Waterloo Nečas zruší...).
  • 7. 3. 2008 8:26

    Vysvětlení (neregistrovaný)
    Tady přeci vůbec nejde konkrétně o stavenky, ale o zjednodušení daňových zákonů a vyškrtnutí všech různých výjimek. Teď se mediálně propírají stravenky, ale škrtly v rámci zjednodušení škrtla spousta jiných (hovořilo se o několika desítkách), potom ani neštěkl pes.
  • 7. 3. 2008 8:55

    Jarmila (neregistrovaný)
    No jo, holt Vám někdo šáhnul na žvanec, co?

    Nechápu humbuk kolem stravenek. Budou krajské volby, že, tak je třeba na sebe upozornit, že? Nejlepší na tom je, že nikdo vlastně ani neví, kolik lidí stravenky dostává. Jedny zdroje uvádí cca 400.000 lidí, tady už dokonce 1.400.000 lidí. Nevím, podle toho co vidím kolem sebe, se přikláním k číslu prvnímu. Stravenky zůstaly ve velkých podnicích, v úřadech, školství a tam, kde socialistický podnik vydržel do dnešních dnů, jen s jinou hlavičkou. Nové a malé firmy stravenky nemají a nikdy neměly. Na zrušení výhody stravenek stačila vysoká nezaměstnanost v 90.letech, kdy byli lidi rádi, že mají aspoň nějakou práci, takže museli oželet osekání sociálních výhod, jako byly levné podnikové dovolené, dotované letní dětské tábory, podnikové stravování, kolekce pro děti k Vánocům a sada utěrek k MDŽ.

    Nezlobte se, vážení, ale co je komu do toho, co v poledne dlabete? Nemá Vám ještě někdo jako výhodu utírat záď a masírovat záda? Pokud vím, tak stravenky začaly po 2. sv. válce, kdy byla vybita nebo silně zdecimována mužská pracovní síla a byly tlaky, aby ji nahradila pracovní síla ženská. To ale nešlo, pokud měla ženská sporák na uhlí a valchu. Takže ruku v ruce s elektrifikací šla i mechanizace domácností, která uvolnila ženy pro výkon placené práce, ať už na pozici zaměstnance nebo samostatného podnikání. Přitom bylo jedno, jestli ta žena bydlela v socialistickém nebo kapitalistickém státě, vývoj byl v obou soustavách vcelku podobný. Kdyby v této době nevzniklo závodní stravování, tak by se pracovní síly nadlábly tak leda v neděli (tehdy byl 6-denní pracovní týden) a hladové pracovní síly bohužel neodvádí pořádnou práci. Krom toho byl v té době i přídělový systém na potraviny, a nejen na potraviny. Od té doby ale uplynulo 60 let. Dlábenec už není na příděl ani na lístky, výběr je více než dostatečný, regály jsou narvané tunami žvance, tak už se lidi laskavě probuďte! Zvolini jsme klíčema? Zvonili. Chtěli jsme svobodu? Chtěli. Tako co nás má kdo utahovat na kus žvance? Ať nám dá na ruku prachy a nestará se, co si za ně pořídíme. A pokud bude ještě na veřejné stravování uplatněna snížená daň, není důvod nahrazovat peníze nějakými náhražkami, jako jsou stravenky. To už můžeme dostávat šatenky, jízdenky a další. Vám nevadilo, když se před léty zvýšila daň ve veřejném stravování a ubytování? To ale udělali socdemáci. Mně to teda silně vadilo, a více než teď zrušení státně dotovaných stravenek.
  • 7. 3. 2008 10:05

    Pavel (neregistrovaný)
    Jarmilo promiňte, ale plácáte nesmysly. Já byl zaměstnaný v malém sróčku (10 lidí) a stravenky jsme dostávali. Pak jsem byl v trochu větším sróčku (asi 100 lidí) a tam jsme je taky dostávali. Teď dělám v nadnárodní firmě, a taky máme stravenky. Já naopak, abych hledal se svíčkou v pravé polednne nějakou firmu, která stravenky nenabízí.
  • 7. 3. 2008 10:33

    Jarmila (neregistrovaný)
    Já znám zase spoustu lidí, co stravenky neměli a nemají, a to i v nadnárodních firmách. Řada z nich má platy kolem 9-10.000,- brutto a stravenky by taky brali. Pak znám řadu lidí, co ani nemají svůj čas na jídlo a zdlábnou si své dvě housky v době, kdy mají o trochu méně práce (různí prodavači, např. na čerpačkách nebo i jinde. Ti jsou rádi za to, že mají placenou celou pracovní dobu jako odpracovanou a platy nijak závratné nemají). A pokud jde o další benefity, jako je penzijní připojištění, životní pojištění, příspěvek na dovolenou, nemají je taky. Ba dokonce krev chodí dávat ve svém volnu, protože zaměstnavatel jim nedá zákonem potvrzené volno z práce. Pokud by měli tu drzost a chtěli to, na co mají nárok, jedinou odpovědí je, že tady nemusí být zaměstnáni. A co si budeme namlouvat, ne každý má odvahu být OSVČ.

    Spíš bych byla pro zařazení hromadného stravování do snížené sazby DPH nebo o sjednocení obou sazeb DPH na výši 15% (neb to je prý nejnižší doporučená sazba EU). A pokud má stát strach o příjmy, ať se taky laskavě podívá na stranu výdajovou a na různé pijavky, na rozpočet přisáté.
  • 7. 3. 2008 11:35

    Michal Kára (neregistrovaný)
    > A co si budeme namlouvat, ne každý má odvahu být OSVČ.

    Kdyz uz jste to zminil - OSVC stravenky mit nemuzou a zadne volno nedostanou ;-)
  • 7. 3. 2008 17:09

    Jarmila (neregistrovaný)
    Takže aby nedošlo k mýlce:
    To s OSVČ nebylo myšleno tak, že OSVČ nemůže mít stravenky, ale tak, že ne každý má odvahu být drobným podnikatelem se všemi klady a zápory. OSVČ bez zaměstnanců je přes všechny volební kydy zprava i zleva znevýhodňován i jinak, takže je namnoze rád, že přežívá a ve zdraví se dokope do důchodu. Pokud onemocní, maká stejně jako barevnej, protože nemocenská se mu nevyplácí nebo je silně osekaná, totéž je s mateřskou a jinak. Prostě řada lidí nepodniká proto, že jako zaměstnanci jsou na tom lépe.

    A druhé vysvětlení: je mi jasný rozdíl mezi závodním stravováním a stravenkou. Nahlédnuto z hlediska zaměstnance je to asi tak, že zaměstnanci je vcelku jedno, kdo mu na dlábenec přispěje, prostě má dotované stravování, a je mu jedno jakou formou. Jestli jen přejde tovární dvůr nebo musí do restaurace nebo jestli jim dlábenec přivezou z hospody ve várnicích a v jídelně jim ho v rámci svých pracovních povinností dá na talíř uklízečka, která poté umeje nádobí, vymeje várnice a pokračuje v úklidu.
    Doufám, že chápete jemný rozdíl v tom, že jedni - jsa zaměstnanci jako stejně jako druzí - prostě mají dotovaný dlábenec a jiní ne.
    No a vovovovtom to je.
  • 7. 3. 2008 21:44

    takyjenomclovek (neregistrovaný)
    Vážená paní, jste jako ti důchodci, kterým se pořád daří tak strašně špatně (zase dostali přidáno jen 700 korun místo tisíce), natolik do sebe zahleděná, že prostě nechcete vidět věci objektivně:
    1. Pokud si platíte nemocenské pojištění, máte nárok na nemocenskou za stejných podmínek jako zaměstnanec. Zaměstnanec, i kdyby byl zdravý jak řípa, si na rozdíl od Vás nemůže zvolit, že nemocenské pojištění platit nebude.
    2. Daně jsou sranda proti zdravotnímu a sociálnímu pojištění a nikdo kromě OSVČ nepožívá takového luxusu, že může platit zdravotní a sociální pojištění jen 35% svých příjmů.
    3. Nechci nasazovat psí hlavu právě Vám, ale nepochybuji, že většina OSVČ se přepravuje do práce firemním vozem. Myslíte, že si některý zaměstnanec může o náklady na dopravu do zaměstnání snížit svůj daňový základ?
    4. A pokud jde o stravenky, nepochybuji, že jako OSVČ si ty nezdaněné peníze bohatě vyberete na cestovních náhradách.

    Aby nedošlo k mýlce, k důchodu mám určitě blíž než k problému mladých rodin, které si musí ze svého příjmu pořídit bydlení, vybavit domácnost a uživit a vychovat děti. A byl jsem jak zaměstnancem, tak OSVČ a majitelem firmy se zaměstnanci.
  • 7. 3. 2008 23:03

    anonymní
    Jste úplně mimo mísu , odvody pro OSSZ a zdrav.pojišťovnu Vám jako zaměstnanci sponzoruje větší půlkou zaměstnavatel. Vám se bude důchod počítat z celé hrubé mzdy a nám OSVČ né z 35% ale z 50% příjmů... Zato ,že Vás zaměstnáme jako svého zaměstnance nás stát "trestá" tím, že když máte svých 20tis hrubého stojíte mě 20tis + 26% odvod sociálce a 9% zdrav.pojišťovně celkem 27tisíc kč ... a ještě jedna připomínka každá OSVČ nemůže stále být na cestách jelikož musí taky pracovat a hlídat ty své zaměstnance, takže takový majitel restaurace nebo truhlárny si asi opravdu těch cestovních náhrad moc neužije...když něčemu nerozumím tak neplácám nesmysly ...můžete nám to všem předvést a užít si to jaké to je mít tak 15-20 závistivých zaměstnanců jako jste Vy!
  • 8. 3. 2008 13:52

    takyjenomclovek (neregistrovaný)
    Rozhodně nikomu nezávidím, protože si myslím, že každý má možnost zvolit si způsob, jak si bude vydělávat na živobytí, a nemá tudíž důvod si stěžovat, že někdo jiný je na tom líp. Možná znáte ten hlavolam s nedělitelným přeplatkem, poslíčkem a jeho spropitným. Výpočet pásne, ale s logikou už je to horší. Podobně je na tom Vaše argumentace. Jako zaměstnavatel mám více méně dané náklady na zaměstnance. Dole jsem omezený tím, abych si udržel dobré zaměstnance, nahoře tím, abych zůstal konkurenceschopný a neprovozoval místo firmy dobročinnost. A je mi jedno, kolik z těch peněz skončí v kapse zaměstnance a kolik v bezedné státní kase (poměr mají nastavený všichni stejně). Nebo zase tak úplně jedno mi to není, protože čím víc se bude zaměstnanci jeho práce vyplácet, tím větší nároky ustojí. A právě o tom jsou stravenky, aby z toho balíku peněz co největší část skončila u zaměstnance. Jinak jsem pro co největší zjenodušení daňových zákonů a zrušení všech možných i nemožných výjimek včetně stravenek a toho nesmyslu, kdy část pojistného na zdravotní a sociální pojištění odvádí zaměstnanec a část zaměstnavatel, byť to jde z jedné hromady peněz, potom se to účetne rozdělí, zase vrátí na jednu hromadu a odešle na příslušné instituce (to musel vymyslet skutečný génius, jehož myšlenkovým pochodům normální člověk nikdy neporozumí). Reagoval jsem jen na hrubě sujektivní příspěvek a argumentoval tím, že OSVČ mají zdaleka největší možnosti, jak si legálně snížit daňové zatížení. Že se Vám nemocenská, mateřská nebo důchod vypočítává z částky, ze které odvádíte pojistné, snad nikdo nebude považovat za diskriminaci.
  • 8. 3. 2008 18:40

    Martin V (neregistrovaný)
    Jen dodatek - OSVC nema proplacenou dovolenou a pokud ma nemocne dite nikdo mi neprida ani korunu na opatrovani clena rodiny, to jen tak na okraj.
    Muzete nejak rozvinout tu myslenku a nejvetsich moznostech snizit si danovy zaklad u OSVC?
  • 9. 3. 2008 9:29

    Jarmila (neregistrovaný)
    A už jste zažil kontrolu z berňáku, která Vám vyházela doklady jako neprokazatelné podle zákona o příjmu a musel jste dodaňovat? Víte vy vůbec, že drobný podnikatelíček si do nákladů taky všechno nenacpe, jak se tu kolikrát prezentuje, že služebními auty jezdí celá široká rodina včetně psa a křečka? Takový podnikatelíček taky podle zákona zdaňuje i příjmy, které nemá (viz minimální základ daně). Divíte se mu, že nechce dát svůj těžce vydělaný peníz nenažranému státu, který získaný peníz následně profrcá na Grippenech, nepotřebných transportérech, dobrodružství v zahraničí a ve vožení desítek tun sněhu ze Šumavy do Prahy, aby si tam na něm o víkendu zalyžovalo pár pablbů?
  • 10. 3. 2008 10:08

    anonymní
    Manželka ve firmě několik kontrol zažila, ale že by někdo vyhodnocoval jízdy rodinných příslušníků za soukromé - to tedy ne!. Dokonce jízdy papírově prováděli lidé, kteří řidičák ani nemají! A že knihy jízd jsou psány jednou rukou, to taky nikomu nevadí.
    Naopak, běžně prochází i soukromé telefony, úklidové prostředky, LCD TV, sekačka na trávu, nábytek - sedačka, mikrovlnka, sporák. A co by jo křičelo, tak na to se doloží účet s jiným, uznatelným zbožím. Dají se dělat divy v účetnictví. To se to pak volí ODS, když podnikatelova rodina nemá prakticky žádné výdaje soukromé spotřeby... Lepší než socialismus!
  • 10. 3. 2008 22:13

    anonymní
    Přesně tak, já zažil podnikatele, kde mělo pár zaměstnanců Fabie Junior i k soukromému použití, pěkně z nich platili daň z příjmu, samozřejmě benzín za soukromé cesty i podíl na servisu, ovšem dětičky a manželka podnikatele, které ve firmě ani nebyly zaměstnané, měly SUVčka, která byla vedena jako referentská vozidla... A finančáku to samozřejmě ani nepřišlo divné.
  • 11. 3. 2008 9:08

    anonymní
    ODS je vláda sobců. Myslí jen na sebe a na chudáky podnikavce. Aspoň že ti si mohou dát do nákladů auto i nad 1,5 milionu. A pak jsou chudáci ve ztrátě ... Doporučoval bych zavést ještě státní dotace na ztrátovost podnikatelů. Kde jsou ty popřevratové kecy, jak podnikatelé budou vyrábět levněji než n.p.?
  • 16. 5. 2010 19:26

    obyčejná ženská před důchodem (neregistrovaný)

    Připadají mi tyto diskuze místy jako v parlamentu. Přestaňte se osočovat. Mezi lidmi tzv podnikateli a zaměstnanci i důchodci a jinými skupinami jsou takové rozdíly, jak v možnostech výdělku, tak ve schopnostech a podmínkách, že je opravdu ubohé poukazovat na jednotlivé skupiny lidí. Podstatné pro mě je to, že většina národa na tom opravdu není dobře, je mi líto dětí, které často špatně jedí z důvodu nízkých příjmů v rodinách a nějaké stravenky pro dospělé ve společnosti, kde si spousta lidí s bídou opatří něco k jídlu, jsou pro mě opravdu nedůležité. Odboráři by si měli všímat špatných podmínek zaměstnanců, šikany a zneužívání nezaměstnanosti, než stávkovat za něco navíc z rozpočtu jen pro určitou skupinu lidí. Poslanci by měli vymýšlet podmínky pro zdravý rozvoj společnosti, zejména dětí a neustupovat nátlakovým akcím za takovou nepodstatnou věc.

  • 16. 5. 2010 19:05

    Rebel Lenka (neregistrovaný)

    Plně souhlasím s paní Jarmilou. O výhody se vždy prali jen Ti, co je mají. V dnešní době se člověk opravdu bojí o práci a většina národa na tuto výhodu může zapomenout, vlastně ani na to nemyslí. Je to jako s nájemným. Výhody buď všichni, nebo nikdo, pokud je to ze společného rozpočtu. A peníze tečou ve velkém stejně jinde. Dozvíte se o tom všude, kde diskutuje český lid se zdravým selským rozumem. Našim poslancům ovšem chybí a jsou svázáni různými dohodami a nezájmem sáhnout i do svého.

  • 7. 3. 2008 10:32

    anonymní
    "Stravenky zůstaly ve velkých podnicích, v úřadech, školství "... Vy jste fakt na hlavu... Tam všude totiž mají závodní stravování, stravenky zůstaly v malých firmách, těžko někdo bude třeba pro 20 lidí budovat jídelnu, že.
  • 8. 3. 2008 8:11

    Karel (neregistrovaný)
    zruseni je krok spravnym smerem: od socky, ktera vleze do restaurace jenom s darovanou zravenkou k normalnimu cloveku, ktery je zvykly za sluzby, vcetne restauracnich, platit penezi. Kdyz se to lidi nauci, nastavi si priority tak, ze budou mene chlastat, mene gamblovat a navstivi jednou tydne restauraci i s rodinou. Deti se nauci jist priborem, orientovat v menu, slusne chovat a nebude jim chutnat uzenina za 29.9 Kc/kg.
  • 8. 3. 2008 21:43

    anonymní
    A možná se někteří pitomci naučí do diskuse na českém serveru psát česky a ne cesky, že?
  • 9. 3. 2008 19:29

    anonymní
    Pitomci mozna. Ale na my klavesnici by hacky s carkama dlouho hledal i takovy genyjus jako ty.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).