S názory autorů článku souhlasím, nicměné bych doplnil. Jádro sporu je však dnes trochu jinde. Nejde o to, že banka na začátku stanovila takové poplatky a zpětně má klient u soudu právo na navrácení, což by byla samozřejmě naprosto protiprávní věc. Jde o to, že banka, jež si klienta fixací uvázala na danou dobu mu potom několikanásobně zvýšila poplatky za vedení z toho důvodu, že nemůže odejít. Klient o této možnosti vůbec v počátku nevěděl a banky tohoto nerovného postavení zneužily. V podstatě zdražily úvěr přes jiné poplatky během doby fixace. To je tedy jiná písnička. Jsem tedy pro to, at si banky stanoví jaké poplatky chtějí a jaké spready chtějí, ale v bodě sjednávání smlouvy, kde musí být jasně určeno, na jakou dobu je daná fixace, případě výše poplatků garantována.
Proč banky nezvyšovaly takto skokově poplatky klientům s variabilním úrokem? Protože, ti by rychle odešli. Takže ponese-li se spor pouze v tomto duchu a dojde-li do budoucna k nápravě vzniklé asymetrie, nemůžu než souhlasit.
Bankám se ani nedivím, ono se to totiž posunulo do stavu, kdy je tendence prohlašovat za nelegální jakékoli poplatky za vedení úvěrových účtů. Kdyby se vše točilo jen kolem těch "neférových praktik" s navyšováním poplatků, tak by byla asi pro ně výhodnější dohoda, ale bohužel situace takto cílená není.
já se spíš divím, proč je legální vést klientovi na jeho náklady úvěrový účet. žádní jiný dodavatel si nemůže dovolit vést pro každého klienta separátní účet, a to ani když dodavatelské vztahy činí stovky transakcí měsíčně. zde banka pro jednu transakci měsíčně či pro několik jednotek za rok, vede účet, a tváří se že to je normální. přitom je to parazitní služba která je absolutně neopodstatněná. její cena je až sekundární problém.
Tak s takovouto formulací souhlasím. Pokud se dvě strany dohodnou na dvousložkové ceně služby (protože má fixní i variabilní náklady), nevidím na tom nic špatného.
Bohužel banky toho zneužily v neprospěch klienta a následně nyní zneužije právnická kancelář a ve výsledku to opět zaplatí klient (ne nutně stávající). V nejlepším případě pak bude výsledkem pyrrhovo vítězství, takže je otázkou jestli je optimismus na místě :(
já mám ve smlouvě ujednánu dvousložkovou cenu (variabilní část - úroky a fixní část - poplatky). Poplatky jsou ale ty sazebníkové, tzn. platné pro všechny klienty (i ty potenciální). Banka si tedy nemůže dovolit zvednout takový poplatek neúměrně vysoko - pak by k ní nikdo nový nepřišel. Nerozumím tedy tomu "zneužití v neprospěch klienta". A jednostranná možnost změny poplatku je logická - fixní náklady se mohou během let měnit (inflace).