JDETO(tečka)DE · To se mi líbí (3.455)
Před 49 sekundami ·
Na stránkách Měšec.cz vyšel o našem boji velmi kritický a zmatečný článek. Je to zvláštní, protože dříve tento server informoval objektivně a ptal se fundovaně, a to i kriticky. Rád bych tedy uvedl na pravou míru aspoň pár skutečností a budu rád za případnou debatu.
BSP Lawyer Partners nejsou právní kanceláří (nevím, jestli tím autoři mysleli kancelář advokátní, asi ano, jinak by nemohli psát, že získá peníze za právní zastoupení, což je právně nemožné, to získá advokát, který bude klienty zastupovat), ale jsou obchodní společnost věnující se hromadnému zpracování nejen právních případů (například digitalizují knihovny), neposkytují právní pomoc. O tomto jsme zde už psali opakovaně. Stejně jako autoři onoho článku jsem se i já díval na BSP podezíravě a na mnohé nejasnosti a jsem upozorňoval, zde i v médiích. Ale nakonec jsme s BSP, která má stejný cíl jako já, sedli ke stolu. Odpověděli mi na otázky, upravili některé věci a stěžejní chybějící dokumenty jsem pro ně vypracoval dokonce osobně. O tom byla naše společná tisková konference přesně před měsícem a o tom je naše spolupráce.
Mám spoustu práce a úkolů v boji o poplatky, ale jako ten nejdůležitější považuji právě to, že jsem garantem projektu poplatkyzpět.cz, že dohlížím na to, aby zde byl spotřebitel skutečně ochráněn, protože vstupuje do složitého vztahu s BSP a zvoleným advokátem, což pro mnohé znamená i první čerpání právních služeb v životě. Minulost mých partnerů může v očích některých budit rozpaky, ale to by tak bylo u každého subjektu, co se věnuje hromadnému zpracování pohledávek tak i u každé větší advokátní kanceláře. Tak to prostě je a neexistuje subjekt bez minulosti, který by byl natolik silný a velký, aby takovou agendu mohl zajistit a mohl se dokonce zavázat uhradit náhradu nákladů řízení v případě prohry. Ano, mohly 2 měsíce před startem projektu vzniknout takové zcela nové subjekty, kde by nastrčená osoba složila obrovský kapitál a tvářila se, že tu není žádná minulost, ale mi přijde hrát s otevřenými kartami lepší, a to i tehdy, když to může bolet a může to být obtížné při vysvětlování.
V článku se píše „důvěřuj, ale prověřuj“, a já s autory souhlasím, ostatně to opakovaně říkám i zde na FB, když mi zde lidé kladou opakovaně ty stejné podezíravé otázky, což je pro mne únavné, můžu se i čertit, ale vím, že to je právě to, za co bojujeme, aby lidi uměli svá práva ochránit i za ně bojovat, a že je tedy přirozené, že se takto ptají.
Zcela nemohu souhlasit s tvrzeními autorů, že úvěrová (hypotéční) smlouva byla uzavřena svobodně a že tedy je vše OK. Tak to není a je to právní nesmysl, který zcela popírá judikaturu Nejvyššího soudu.
Autoři dávají jako příklad nájem bytu. Přitom právě nájem bytu je vztahem, kde soudy masově označují nájemní smlouvy za neplatné, a to tehdy, když jsou do nájmu zahrnuty i energie. Je to velmi častá chyba a smlouva je proto neplatná, protože zákon říká, že nájemní smlouva musí krom jiného určovat způsob výpočtu nájemného a úhrady za plnění spojená s užíváním bytu nebo jejich výši. Pokud do smlouvy napíšete, že měsíční nájem je 10.000 Kč a že zahrnuje energie, je smlouva neplatná, a to absolutně a naprosto celá, protože pak nejde určit, co je nájem za byt a co jsou energie. Je jedno, že strany smlouvu uzavřely svobodně, ale uzavřely jí špatně a v rozporu se zákonem. To stejné platí například u úvěrové smlouvy, kde si sjednáte úrok 50 % p.a. Takový úrok je neplatný, protože je proti dobrým mravům. Zásada autonomie vůle a pacta sunt servanda jsou jen jedny ze zásad soukromého práva, ale jsou i další zásady, jako ochrana slabší strany, nebo že neznalost zákona neomlouvá, a toto všechno se bude zvažovat. Pokud banky nejpozději od léta 2011, kdy německý Spolkový soudní dvůr označil poplatek za správu úvěru za neplatný a zakázal jej bankám účtovat (ponechávám stranou, že autoři toto pominuli a nepokusili se tedy právně vyargumentovat, proč německá nejvyšší civilní instance uvažuje jinak než oni a tvrdí, že „rozumně uvažující český soudce nemůže“ našim žalobám vyhovět. Je dle autorů český soudce chytřejší než německý, nebo německý Spolkový soudní dvůr tvoří nerozumně uvažující soudci?) musí české banky vědět, že si nadále počínají riskantně a pravděpodobně protiprávně, neboť evropská směrnice chránící spotřebitele před nepřiměřenými smluvními podmínkami byla implementována jak do německého tak i českého práva, je odrazem zásady ochrany slabší strany a tedy porušení zákona zde nemůže být nahrazeno dovoláváním se autonomie vůle, protože neznalost zákona banky neomlouvá.
Navíc bych autorům doporučil nahlédnout do nového občanského zákoníku, který dokonce zavádí do českého práva laesio enormis, neboli neúměrné zkrácení. Tedy pokud spotřebitel svobodně uzavře smlouvu a koupí třeba starožitný obraz za 5.000 Kč a zjistí, že jeho skutečná tržní cena je 1.000 Kč, může do roka požadovat zrušení smlouvy nebo případně chtít vrátit přeplatek. Tedy zásada slabší strany se bude ještě nadále prohlubovat, a pokud jsou autoři rozčíleni již nyní, nevím, co budou dělat od nového roku.
Pokud autoři citují „akademika“ Teplého, který naznačuje zkorumpovanost soudů a naznačuje, že by pak mohly být žalovány i vysoké úroky, tak to opět svědčí o neznalosti. Přeci vysoké úroky jsou notorietou řešenou v soudní praxi a jsou tisíce soudních rozhodnutí, kdy soud vysoké úroky označil za neplatné – říká se tomu lichevní smlouva a tu zákon zakazuje, neboť to je proti dobrým mravům a každý advokát za svou praxi takových případů řešil desítky, nejde tedy o nic nového ani zvláštního.
Naše iniciativa není žádné otevírání Pandořiny skřínky v tom, že by zde dosud nikdo nenapadl uzavřené smlouvy či jejich části. Naopak, přeci tohle je velká část agendy advokátních kanceláří. Smlouvy jsou platné, platné s neplatnými částmi a zcela neplatné. Tohle je realita a běžný život a patří to k tomu. Každý se může splést, pochybit či něco zanedbat a pak má v ruce smlouvu s nějakou vadou, která mu je na škodu. Majitel domu může mít desítku neplatných nájemních smluv anebo platných, ale s neplatně sjednanou smluvní pokutou. To je naprosto běžná právní agenda. Nic nového.
V našem případě však jde o to, že chybu udělala banka a že nejde o desítky případů, ale o stovky tisíc. To je jediný rozdíl. Není to právně nic nového a zajímavého, je to zcela normální právní situace, která je u každého jednotlivého případu navíc finančně téměř zanedbatelná. Jediné, co je zde zvláštností, je ono obrovské kvantum smluv s neplatným ujednáním. To ale nemůže nikdy znamenat, že upřeme českým občanům jejich práva a soudní ochranu konstatováním, že banka porušila zákony tak moc a v takovém počtu, že to nebudeme řešit. To musíme řešit! Opak by znamenal, že by se nevyplácelo šidit v malém, ale jen ve velkém. A to nesmíme připustit.
Dobrý den, já už právníkem jsem, jen teda nejsem advokátem, ale mediátorem. Máte pravdu, že z advokátních zkoušek mám strach, není to nic lehkého a kvůli práci na poplatcích jsem tuto dráhu odložil, protože na projektu jdeto.de ve spojení s bankovnipoplatky.com a poplatkyzpět.cz můžu udělat tak velký případ v zájmu takového počtu obyčejných lidí, že do konce kariéry už budu moct obhajovat ty největší prevíty a stejně bude má karma OK :)
Pochopitelně žádnou smlouvu nepotřebuji, protože BSP vlastním ve skutečnosti já a tajná smlouva je jen mezi mnou a bankami, na které pak převedu přísudky, protože to celé financují banky. Je to geniální spiknutí, které pod naše křídla má vzít všechny aktivní klienty, kteří by se jinak s bankami soudili samostatně a banky přišly o poplatky i přísudky za advokáty. Takhle přijdou o poplatky, ale přísudky se jim částečně vrátí. Jelikož soudní spory většinu klientů odradí, je toto nejlepší varianta, kdyby to banky vracely plošně jen na výzvu, utratí za poplatky strašně moc, protože by se ozvalo 50 % klientů. Když se soudí, utratí za poplatky podstatně méně, protože do toho půjde jen 20 % klientů, ale utratí i za advokáty prohrané strany. Proto tam nasadily nás, aby tu útratu minimalizovaly. Jak říkám, je to geniální a ďábelský plán. Rád jsem to uvedl na pravou míru a přeji vám hezký den.
Neuvedl jste ani nezveřejnil, jaký máte obchodní vztah s BSP a z této pozice se jedná z vaší strany o zneužití klientů, abyste na tom vydělal. A trapnou ironií to nezamluvíte, jste naprosto nedůvěryhodná osoba a je mi líto, že lidé jako vy, bez jakýkoliv morálních zábran, vůbec na trhu právních služeb působí.
Dobrý večer,
děkuji za pěkný podnět k diskuzi a za rozvedení celé problematiky. Upřesnil jsem zpětně ve článku, kdo psal kterou část a některé pasáže kolegy Arsena jsem opravil (zvláště tu o neodvolatelné plné moci.)
Děkuji i za opravu příkladu s nájmem. Tady je vidět, že moje absence právního vzdělání v této problematice byla důvodem nesprávného příkladu. Uznávám chybu.
Pokud jde o samotné poplatky, máme část pohledu společnou a část ne. Rozumím tomu, že jediný, kdo může vykládat zákony, jsou soudy. Dojde-li k porušení zákona, mohu se bránit žalobou, pokud selžou jiné cesty. Já jen nikde nevidím to porušení zákona a nutnost vyhrožování žalobou.
Kdyby bylo potřeba exemplárně ukázat, že účtování poplatků za vedení (jakýchkoliv) úvěrových účtů je neopodstatněné, protože samotná existence takového účtu nic klientovi nepřináší, stačilo podat jednu žalobu a počkat na rozhodnutí soudu. V tom mi byl blízký přítup dTestu, který (byť mediálně okatě pro vlastní PR) neustále zdůrazňoval podání žaloby na vybrané banky.
Jsem si jistý, že nebylo nutné vytvářet hromadné akce, které jsou zajímavým ziskem pro advokátní kanceláře (už nejste jediný, kdo se do toho vložil). Tady podle mě dochází k přesahu původní myšlenky, aby banky přestaly účtovat poplatky, které jsou nesmyslné (a já souhlasím s tím, že poplatek za vedení úvěrového účtu smysl nedává, rovněž jej kritizuji) a místo spotřebitelského nátlaku na změnu (byť s pomocí práva a případné žaloby) se z toho stává byznys plán. A s tím mám problém, nesouhlasím s tím, nelíbí se mi ten zvrat a i ten kritizuji.
Navíc zastávám názor, že pokud jsem podepsal úvěrovou smlouvu, kde je poplatek vyčíslený a není střelený mimo, je platná. Bavme se o tom, zda je normální tento poplatek účtovat, ale rušit jej zpětně, a tak zpochybňovat platnost vzájemně uzavřené smlouvy, je nesmysl. Mimochodem, i proto vznikla RPSN, která s poplatky počítá (mimo hypotéky). Diskutujme o tom, zda si banka může dovolit tento poplatek zvýšit během trvající smlouvy (může) a pokud to udělá, jaké má k tomu důvody a zda je dokáže obhájit. Diskutujme o tom, jaká je správná cesta k transparentnosti účtování poplatků, jak by se měly nazývat a zda by vůbec měly existovat a vyvíjejme na banky tlak ke změně. Povídejme si o cenotvorbě bank, z čeho mají příjmy a jak tvoří své zisky.
Z něčeho banky žít musí a já jim nemám za zlé, že to jsou i poplatky a ne jen spread v úrokových sazbách a zahojení se na vysokých sankcích při každé chybě klienta.
Život poplatku za vedení úvěru je téměř u konce. Všimněte si, že banky od něj (ano, i díky této akci) pomalu upouštějí, jiné dávají poplatkové prázdniny do odvolání (a časem jej stejně zruší). Promítnout poplatek do úrokové sazby je snadné, banky, co poplatek zrušily, to už udělaly. Ukázaly tak, že se svých příjmů jen tak nevzdají. A některé začaly letos zásadně osekávat své výdaje a roční plány, aby ušetřily (doslova) miliardy a připravily se na horší časy.
Banky by se měly začít smiřovat s tím, že jejich zisky budou tenčí, ale to je podle mě neslučitelné s názorem jejich akcionáře. Hon na bankovní poplatky, jak jsem nazval tuto akci, vnímám jako snahu soukromých subjektů přiživit se na obecné nenávisti platit bance za cokoli. Nekopu za banky, neplatí mě, jsou mi ukradené. Vadí mi, že z původně spotřebitelského tlaku se stal obchodní plán, jak jsem už psal. V tom množství už nejde o malou částku - a chtít tyto poplatky vrátit zpátky společně s dalšími náklady na právní zastoupení, je pro finanční trh podle mě nebezpečné.
Osobně Vám fandím, líbí se mi, jak se Vám podařilo dostat do povědomí, že "to jde", když pro "to" něco udělám a cestu, jakou jste ukázal. Ale mám výhrady k tomu, jakým směrem se celá myšlenka posunula.
Perlička na závěr. Kolega z Iinfo shodou okolností řeší refinancování hypotéky. Dostal nabídku: s poplatkem za vedení úvěru nebo o pár desetin horší úrokovou sazbu a úvěr "zdarma". Jistě, poplatek si neodečte z daní, ale i přesto je pro něj nabídka atraktivní a celková měsíční splátka bude výrazně nižší, než u jeho původní banky a než u "bezpoplatkových" bank (nic proti nim). Takže jde spíše o správnou interpretaci poplatku, než o jeho "nelegálnost".
Mě hlavně vadí, že z toho neplyne žádné poučení pro klienty. Začalo to velmi slibně "voják se stará, voják má", tedy když se budete umět přihlásit o svá práva, dostanete je. A tady k tomu máte perfektní návod. Stačí jen nebýt líný a pasivně nečekat, že vám něco spadne do klína.
No a skončilo to klasicky "tady mi to, prosím, dvakrát podepište a budete se mít líp". A tak lidé podepisují, aniž přesně tuší co, jen proto, že někdo jim řekl, že je pro ně výhodné to podepsat. A tak vstupují do vztahu s firmou, která má velmi kontroverzní minulost. Docela mě dostalo vyjádření jedne fanynky jdeto(tečka)de na FB na kritiku tohoto článku. "Já nic takového nečtu, já věřím Vám,..". Přesně z takovýhle věcí mám strah, co asi paní podepíše příště?
Vy si k soudu bez advokáta možná věříte, ale drtivá většina spotřebitelů nikoliv (já jako právník, který mám za sebou nespočet soudů, si na velkou část soudních sporů sám netroufnu, protože na to nemám zkušenosti a žádám o pomoc kolegy advokáty, to jen tak pro upřesnění).
Banky vracely poplatky snad jen v cca 98 % případů, právě proto, protože spoléhají na to, že k soudu se nikdo jen tak nepohrne, protože by jej to na právnících individuálně stálo více, než by byl přísudek. V hromadném postupu to tak však není a pomoc může dostat i těch zbylých 98 %.
Nevím, vy se tady zaměřujete na to, jak "cool" a dobře pomoc má vypadat, já se zaměřuji na to, aby se svého práva domohlo co nejvíce lidí a je mi jedno, jestli bude má pomoc ve vašich očích vypadat "out", pro mne je primární pomoc těm lidem a to, že ti lidi budou spokojení, poděkují a většina z nich poprvé z nich pocítí, že soudy jsou k něčemu a že jim právníci pomohli.
Tohle mne motivuje.
Ne, nešel bych k soudu bez advokáta, však ono to není tak drahé, dnes je tak "přeadvokátováno", že jsou ochotni jít na velmi slušnou cenu, stačí rozeslat pár mailů s dotazem (řešil jsem asi před 2 lety), zvláště když jde skoro o "formulářovou žalobu".
Já tu nebezpečnost vidím v tom, že lidé jsou utvrzování v tom, že stačí někde něco podepsat (čemu vlastně ani nerozumí) a on už za ně všechno někdo zařídí. Pak si tu vychováváme tu cílovou skupinu, která podepíše cokoliv, co se jim dá pod ruku, stačí když jim za to něco nabídneme (nebo ještě lépe slíbíme). Asi jako když lákáte osla na mrkev. A pak nadávají na stát, že je neochránil před jejich vlastní blbostí, když jim zahučely peníze ve "výhodné pojistce na spoření", že ona "levná elektřina" není až tak levná, atd.
Dobrý den,
děkuji za reakci.
Žaloba dTestu je o zastavení účtování předmětného poplatku všem klientům konkrétní banky. Tedy dTest by musel podat tolik žalob, kolik je bank. Výsledkem úspěšného sporu by bylo zastavení poplatků do budoucna pro všechny, ale nikoliv vrácení poplatků.
Žaloba dTestu je právně velmi složitá a nikdo s takovou formou žaloby nemá zkušenosti. Jen formulace přesného žalobního petitu je obrovský problém, na kterém to může celé pohořet. Je to proces, který může skončit na nějaké formalistickém výkladu a procesní chybě, kterou nemůže nikdo moc předvídat, protože prostě taková žaloba je unikát. Navíc žaloba dTestu může projít celým kolem - Obvodní soud, Městský soud a Nejvyšší soud, případně i Ústavní soud, to by byl běh tak na 4 roky, možná i déle (tedy v řeči peněz to je za 4 roky cca 20 mld na uvedeném poplatku, které by za tu banku vybraly (tedy prodlužování sporu se jim bohatě vyplatí) a jelikož to je i promlčecí lhůta, tak by se další starší poplatky ve stejném objemu nenávratně promlčely).
Žaloby na vrácení peněz jednotlivých spotřebitelů jsou klasickými žalobami o zaplacení bez nějakých procesních pastí atd. Vzhledem k převážně bagatelním sporům by rozhodoval jen Obvodní soud, v extrémním případu by banky mohly využít i soud Ústavní. Tedy lze mít věc vyřízenou do jednoho roku, maximálně dvou. Přínos pro spotřebitele je násobně vyšší. Prvně to je rychlost spravedlnosti, ale za druhé dosáhneme nejen zastavení těch poplatků, ale i vrácení 4 roky zpětně. Což je prostě v součtu více peněz do kapsy spotřebitele.
Moc nerozumím tomu, proč lidem vadí, že si z toho někdo udělal dobrý obchod. O jeho výhodnosti navíc nemůže být vůbec řeč, o tom se můžeme pobavit až na konci projektu, protože výdělek je zde dosti neurčitý, může se udát tolik věcí, soudy mohou náhradu nákladů řízení snížit a nebo nepřiznat vůbec, a to přesto, že vyhrajeme. Celé to může skončit od velkého mínusu, přes nulu až po velké plusu. A pokud se vrátím k tomu, že je špatné, že si z toho někdo dělá business, tak mi prosím řekněte, kde nakupujete jídlo, oblečení, kde jste si koupil mobil a televizi, ať vím, kde mi prodají chleba bez snahy na tom vydělat, jen s upřímným a čistým záměrem prodělat.
Ano, boj spotřebitelů formou protestů, výzev, peticí, anket atd. je možná sympatičtější než právník v obleku, ale proboha, nejsme naivní maturanti. Já si nemyslím, že v batikovaném tričku a protestsongem na rtech přinutím banky nebo i politiky cokoliv udělat. Soudní akce je mnohem účinnější a právní postup (zatím bez soudu) přinesl mnohem větší výsledky, než jakákoliv akce předtím.
Rovněž musím připomenout, že jdeto.de vedlo lidi k postupu přes finančního arbitra. To je naprosto srovnatelný postup jako přes soud, je to však řízení bezplatné, kde si každý strana nese své náklady - tedy poražená strana neplatí náklady protistrany, z logiky postup přes finančního arbitra není tedy pro advokáty zajímavý, respektive ano, pokud by jej platili sami klienti, které by to ale stálo snad i více, než by dostali na poplatcích. Tento postup přes finančního arbitra nikdo nerozporoval, jde přitom o stejný právní postup, jako přes soud. Navíc, pokud tam banka prohraje, dostane automaticky pokutu v minimální výši 15.000 Kč, tedy stálo by jí to cca 2x tolik, než kdyby prohrála u soudu, kde by byl klient zastoupen advokátem.
Z uvedeného mi plyne, že kritikům businessu nevadí to, že banky prodělávají peníze na prohraných sporech, ale že tam jsou advokáti, kteří vydělají. Je jim totiž jedno, že v postupu přes soud a advokáty to bude stát banky jen půlku toho, co by projely u finančního arbitra. Soudní pře prohraná proti advokátovi je pro banky cca 2x levnější, než prohraný spor u finančního arbitra, kde klient má i nemá advokáta. Tedy přiznejme si, vadí nám to, že advokáti ulehčí práci lidem, ušetří bankám, ale sami na tom i něco utrží... pak mi na mysli vyvstanou spíše slova jako česká závist, protože jinak ten postoj nemá logiku, opravdu ne.
In medias res, trh je mocný a silný, pokud může pomoci kultivaci spotřebitelského prostředí, tak proč se tomu proboha bránit? A nemluvím jen o bankách, mluvím o prodejcích předražených hrnců, lichvářských půjčkách atd., tam všude potřebují lidé pomoc, ale prostě andělé na světě nejsou a každý pomocník musí z něčeho zaplatit nájem a jídlo. Pokud jde pomáhat a pokrýt tak své náklady, nebo i vydělat, tak proboha, to ten výdělek jednoho způsobí v našich očích to, že nevidíme především to, že druhý dostal pomoc a je za to rád?
Jinak zbytek je jen o tom, že já se na ten poplatek dívám především právně a vidím jej jako neplatně sjednaný a z toho vyvozuji právní důsledky. Vy ten poplatek pozorujete jen z nějakého ekonomického významu a právní stránka je pro vás okrajová, proto asi docházíme k jiným postojům, ale to bych už teď skutečně nechal mimo.
Mimochodem k případu vašeho kolegy, já mám zase zprávu o případu, kdy úroková nabídka KB v době, kdy to bylo s poplatkem, byla naprosto stejná, jako když přišel klient do banky za dva týdny, když už nabízeli stejný produkt bez poplatku. A mimochodem, o úrocích se dá vyjednávat, lze je ve smlouvě změnit, usmlouvat, snížit, to s poplatkem v sazebníku nikdy nešlo.
Zajímavý rozbor. Problém je v tom, že u nás neexistuje právní norma zakazující účtovat poplatek za správu úvěrového účtu. Tj. když si ho klient s bankou svobodně dohodne, tak jde o platné ujednání a je třeba ho respektovat. Pokud německý spolkový soud rozhodl, že tato praktika není v souladu s předpisy na ochranu spotřebitele, tak se jedná o rozhodnutí relevantní maximálně v Německu - i když ani tam (ani u nás) neplatí precedenční systém. Nevím, na základě čeho by toto rozhodnutí měly brát v úvahu banky v jiných zemích EU. Když u nás soud něco rozhodne, tak si z toho také nebudou banky v Německu nebo Británii dělat těžkou hlavu. A opravdu nerozumím tomu, proč je poplatek za správu úvěrového účtu nepřípustný, když jiné, mnohem absurdnější, poplatky (např. poplatek za příchozí platbu) jsou v pořádku.
navrhuji, aby se poplatek za správu úvěrového účtu přejmenoval na poplatek odpovídající fixním nákladům banky na úvěr.
A vše bude vyřešené.
btw. kdo z vás žádal např. ČD o vyúčtování a přesné pojmenování položek, které tvoří cenu jízdenky?
A kdyby se jedna z položek jmenovala "Mzda průvodčího", tak budete také tvrdit, že si tu mzdu účtují ČD pro svoje účely a že vy žádného průvodčího nepotřebujete a jako spotřebitel se budete soudit o tuto částku, protože je protiprávní?
Asi takhle - on asi celkem nikdo nemá problém s tím, aby se zakázalo některé poplatky vybírat od okamžiku rozsudku, to samozřejmě možné je a v podstatě se to už stalo. V tom opravdu žádná Pandořina skříňka není, holt banky utrpí drobnou ztrátu na běžících úvěrech, na nových trochu zvednou úrok, ale nic dramatického ani pro jednu stranu.
Problém nastává právě tou snahou o zpětné vrácení poplatků a zneplatnění smlouvy - tady jednak jde už o slušné peníze, hlavně to ale ve své podstatě zpochybňuje právní jistotu pro jakékoli podnikání. On tady totiž opravdu není žádný zákon, který by přímo zakazoval účtování tohoto poplatku, celá argumentace "jdeto" je postavena na nepřímých příkladech, které zas tak moc přesvědčivé nejsou.
Prostě zrušení a vrácení poplatku jsou dvě různé věci...
K výroku:
"Problém je v tom, že u nás neexistuje právní norma zakazující účtovat poplatek za správu úvěrového účtu."
Ale existuje, říká se jí občanský zákoník, to, že to tam není napsáno od slova do slova, na tom nic nemění, není tam ani výslovně napsáno, že Vám nemůžu půjčit na úrok 5 000 % p.a.
ano a právě když se soud přikloní k duchu zákona a nikoli jen k její textaci, tak možná dojde k závěru, že poplatek za vedení úvěrového účtu znamená poměrné rozúčtování fixních nákladů banky nezávislých na půjčené částce.
Jak by proboha mohla banka ten úvěr poskytnout/spravovat bez těch fixních nákladů?
To dokážou možná rodiče nebo babička :-)
Dobrý den,
s tímto výrokem "Tj. když si ho klient s bankou svobodně dohodne, tak jde o platné ujednání a je třeba ho respektovat." nemůžu souhlasit, tak to není. Kdybych bance podepsal úvěr s úrokem 60 % p.a., tak to bude prostě neplatné smluvní ujednání, sic tam těch podpisů můžu nadělat sto. Bude to totiž odporovat občanskému zákoníku, respektive dobrým mravům. Soudní rozhodnutí neřekne "od teď to je neplatné", ale řekne "vždy to bylo neplatné", navíc ani rozhodnutí Nejvyššího soudu by nic nezmohlo, stačí se podívat do Německa, kde soud poplatek označil za neplatný a zakázal jej, ale banky jej stejně dobrovolně nevrací a lidi se musí soudit - to totiž většinu lidí odradí a banky raději prohrají miliardu za poplatky a miliardu za právníky, než aby vracely miliardy 4, kdyby to vracely jen na dopis, který by napsalo mnohem více lidí, než by se šlo soudit. To je jasná matematika.
Proč by měl být podle vás vysoký úrok automaticky označen za lichvu? Regulace úroku neexistuje, takže by musela platit podmínka zneužití životní situace (nevědomosti atd.) dlužníka, aby byla lichva prokázána. To se však vůbec netýká klientů bank, kteří dnes nárokují některé poplatky zpět.
Znovu opakuji, že je na bance a klientovi na jaké ceně a podmínkách se domluví, pouze musí být známy v čase sjednání smlouvy a platit po smluvenou dobu. Což někde nebylo, proto ty spory. Ale zde je debata stáčena na to, jestli poplatky ano, či ne a to je strašilivý omyl. To potom souhlasím s autory článku, neboť se zakládá na precedens, který může až zničit tržní prostředí.
Ta debata je potom na úrovni příkladu, kdy příjdu k operátorovi založit si paušál na telefon a platím poplatek 100 Kč za prvotní zprovoznění. (mimo jiné i ten poplatek obsahuje ziskovou marži) A teď bych se soudil, proč mi těch 100 Kč nerozpočítal do měsíční ceny paušálu :) Někteří zde diskutující asi nepochopili absolutně fungování trhu.
Vysoký úrok např. 60 % p.a. bude posuzován proti dobrým mravům (nemusí být tedy ani splněny podmínky lichevní smlouvy, kterou české civilní právo ani neupravuje (NOZ už ano)) a bude neplatný. Regulace úroku existuje přes dobré mravy, což je sice pojem neurčitý a judikatura s ním zápasí různě, ale roční úroky dané běžnému občanovi pochybující se už někde okolo 40 % budou soudy zpravidla posuzovat jako neplatné. Jasná dělící čára není, ale je omezení tu je.
Na stranách pochopitelně je, na jaké ceně a podmínkách se domluví, ale to neznamená, že se domluví platně. Ad absurdum, banky si nemůžou platně sjednat mou vraždu za 2.000.000 Kč, sic by s nájemním vrahem dohodly jak předmět služby, tak i cenu.
Jinak můžu odkázat na tento svůj článek (http://www.epravo.cz/top/clanky/neumerne-zkraceni-a-lichva-dle-noveho-obcanskeho-zakoniku-83728.html) a pojednání o novém občanském zákoníku a neúměrném zkrácení, jestli vás tato debata čertí, mrkněte do NOZ :)
Vaše argumentace je nepřesná. Když si sjednáte něčí vraždu, tak to není proti dobrým mravům, to je prostě trestný čin porušení práva na život jiného. Vzniká tak násilná intervence do života jiného. Zatímco, když si sjednám dohodu o úvěru s mým dlužníkem za námi dohodnutou cenu, tak je to dobrovolný akt za předpokladu, že tak nečiním pod nátlakem ať už časovým, či okolnostním atd., to by byla lichva.
Není-li tedy naplněna definice lichvy a rozhodne-li soud o zrušení naší smlouvy, jde o regulaci úroku, která poškodí obě zůčastněné strany. Teď mi jde o ekonomickou interpretaci. Představte si, že mám věc, co vy chcete a ostatní a prodám vám ji velmi draze, protože vy prostě takovou věc jinde neseženete. Jednám proti špatným mravům? V zákoně formulace na základě dobrých mravů vůbec nesmí být! Protože je to naprosto alibistický pojem, který lze vykládat různě a nespravedlivě. Jde o neuvěřitelně normativní a subjektivní vymezení.
Mimochodem spousta lidí si od nebankovních společností půjčí za RPSN přes 35 % a jde o naprosto dobrovolný akt bez lichvy. Je to proti dobrým mravům, když si bonitní klient může půjčit už za 12 % p.a.? Nebo až přijde soudce s jinou představou "dobrých mravů" (třeba hranice 30 % místo 40 %), tak tyto smlouvy zruší? Právně lze vymáhat každý nesmysl, ale to ještě neříká, že je to z ekonomického pohledu správné.
Nicméně to jsme značně odbočili, protože vrácení poplatků a jádro mého původního příspěvku bylo někde jinde a rozhodně se lichvy netýká.
Já nenarážel na ten akt trestného činu vraždy, to je jasné, ale na to, že smlouva mezi nájemným vrahem a bankou je taky smlouva. Ale je neplatná a k tomu musí být nějaký zákonný důvod, a to je podle ustanovení § 39 OZ: "Neplatný je právní úkon, který svým obsahem nebo účelem odporuje zákonu nebo jej obchází anebo se příčí dobrým mravům." A vražda by odporovala zákonu a proto by byla smlouva o nájemní vraždě neplatná. No a stejně to je se smlouvou o úroku, který by byl třeba 60 % p.a., protože takový úrok sice zákon umožňuje, respektive neříká, jak vysoký úrok může být, ale citované ustanovení mluví o dobrých mravech a takový úrok už je proti dobrým mravům. Kdyby šlo o lichevní smlouvu dle trestního zákoníku (civilní právo takovou smlouvu přímo nezakazuje, to bude až v NOZ), byla by neplatná pro odpor se zákonem i pro dobré mravy.
Problém mám s vágní definicí dobrých mravů, protože slovo mravů si můžete klidně vypustit a říci, že takto vysoký úrok není dobrý. Neexistují ale jedny dobré mravy, nebo jedna definice dobrého úroku. Proto je silně nespravedlivé, když je na vůli konkrétního soudce, zda-li považuje jako dobré 39 % a jako špatné 41 %, nebo o řád výše. Nejlepší je se držet pouze lichvy a do regulace úroku se neopouštět, protože tím jen vystavíme dlužníky skutečným lichvářům (viz. prohlášení organizace Člověk v tísni). Když už ale regulovat, tak je lepší stanovit hranici přesnou, protože tak to bude aspoň pro všechny spravedlivé. Jinak díky za diskusi.