a Urban je pro mě absolutní prase. Ale Babiš nemá pravdu a taková ztráta pro rozpočet by to nebyla, protože by tady daleko víc nakupovali cizí dopravci a přeshraničně sousedi. Ale hlavně by na tom vydělali všichni, občané v ceně nafty a výrobků, dopravci, distributoři atd. A ekonomiku by to více nakoplo než kdovíjaké dotace a přerozdělování, tedy podpora jen někoho.
Benzínky nejsou žádný polostátní monopol, konkurence je tam silná, marže spíš malé. Když spotřební daň (nebo cena ropy nebo DPH) klesne, musejí jít s cenou dolů. Zrovna tady (aspoň co se taku na cenu týče) funguje ona pověstná neviditelná ruka trhu docela slušně. Dá se najít spousta jiných příkladů, kde to funguje asi tak o dva řády hůř. Třeba cena výrobků od MACu, minerálka za 30 Kč v hospodách nebo kvalita ovoce v našem Albertu...
Zajímavé... Pozoroval jste někdy dvě benzinky různých značek na jednom místě? Když změní cenu jedna, do půl dne změní cenu ta druhá na úplně stejnou úroveň. Dokonce ani o ten symbolický desetník cenu nižší nedají, prostě úplně stejnou cenu. Závěry z toho lze vytvořit pouze dva: buď jsou obě stanice s marží na absolutním minimu a slevnit o 10 haléřů si prostě nemohou objektivně dovolit, nebo mají mezi sebou kartel. Která možnost je asi tak pravděpodobnější?
Zrovna pumpy moc konkurenční chování a cenové boje neprojevují. Je pravda, že různé značky benzinek mají povětšinou různé ceny, ale když se podíváte na jejich chování, je uniformní. Je z toho vidět, že mají nějakým způsobem rozdělený trh a vcelku jim to tak vyhovuje.
Na vedlejší notu, za takovýchto podmínek lze docela obdivovat práci manažerů, na které je vyvíjen tlak na stále větší a větší zisky a kteří se na svém místě i přesto dokážou udržet. Pokud teda nějací takoví jsou.
Kamarád na benzínce pracoval. Měli nařízeno sledovat ceny okolních benzínek, ceny poté nahlásili na centrálu do Prahy a podle toho byla právě do té půlhodiny upravena jejich cena. Protože to měli i ti ostatní, tak si ceny vzájemně volali ve stylu: "dneska ty zavoláš mně, zítra já tobě".
Jiné ceny mívají tak maximálně malé čerpačky v malých místech, cena je ale taky -4,- Kč oproti čerpačce u dálnice.
Já mluvil o benzinách ve stejné oblasti, či dokonce na stejném místě. Samozřejmě, že benzinka Jan Novák někde v tisícové vesničce v Jeseníkách bude mít asi jiné ceny než Shell v Praze. Ale v Ostravě, ať jedete na kteroukoliv benzinku, narazíte na prakticky stejné ceny, lišící se mezi značkami maximálně o korunu (a za takovou cenu mají palivo jenom značky, u kterých bych měl strach, že dostanu benzin ředěný 1:1 s vodou...). Příklad, který jsem uváděl, je perfektně vidět na benzinkách u třebovického Tesca: Tesco, Shell a Agip. Shell a Agip vyrovnávají ceny opravdu do půl dne max bez ohledu na to, kdo první cenu změní (je velmi vyjímečné, když tyto dvě stanice mají různé ceny), Tesco pak jenom přitakává s cenou tuším něco o půl koruny nižší.
To není konkurenční chování. Vzhledem k tomu, že jsou všechny tři benzinky snadno dostupné, musel by ve skutečném tržním prostředí probíhat konkurenční boj po desetníkách postupně až na skutečné minimum. Ale to neexistuje - jedna benzinka zvedne cenu o 50 haléřů, druhá a třetí do pár hodin následuje zvednutím přesně o 50 haléřů. Ne o 30, ne o 40, prostě dorovnají cenu.
Tržní prostředí řízené konkurencí? Jistě...
No jo, tak se teda trochu navzájem sledují, no. Ale kdyby tam populista Urban ubral 1,50 nebo kolik to bylo, tak se holt dohodnou (normálně nebo tím okoukáváním) na ceně o 1 až 2 Kč níž. Kdyby daň o 1,50 zvedli, tak zase 1 až 2 Kč přidají. Přijde mi to úplně normální. Nějaká zapadlá noname benzínka s nimi do kartelu nepůjde, takže marži moc nahoře dlouhodobě neudrží.
"No jo, tak se teda trochu navzájem sledují, no."
To jsi mě rozesmál. V okresním městě bylo 7 benzínek. A hoši dokázali udržet 9 let kartel, kdy rozdíl za tu dobu NIKDY nebyl větší, nežli 0,1 Kč. A zároveň cena o 1-2 Kč vždy vyšší, nežli se člověk rozjel jakýmkoli směrem.
V podniku jsme nejprve oslovili pumpaře, zdali by nechtěli poskytnout individuální slevu. Prý by strašně rádi, ale opravdu to nejde. Takže vlastní firemní čerpačka, návratnost 3/4 roku. Při té příležitosti jsem měl v ruce cenové nabídky dodávek paliva až na pumpu, a v rádiu zrovna pumpaři brečeli jak želvy, že mají na litru marži jen 1,0 až 1,5 Kč. No, podle papírů, co jsem měl v ruce, to v tu chvíli bylo 7 Kč, včetně DPH co zaplatí z této marže. Tedy nutno podotknout, že to zrovna byl trochu úlet, běžně mají kolem 5 Kč.
Prý konkurence funguje..... Cha chá.
No bože, tak mají marži 5 (někdy 7, někdy 3), to je pořád úplně ok. V pořádku by nebylo, kdyby benzín stál při současných daních a cenách ropy kolem 50 a benzínky měly marži kolem 20. Koho strašně moc trápí, že jim platí 3-7 na litr, tak si zajede k nějaké zapadlé, kde je to 1-5 a firma si udělá vlastní benzínku. A kdo je podnikavý a myslí si, že benzínka je zlatý důl, tak si na tom může udělat byznis. Furt na současném stavu nevidím nic hrozného. Hrozné mi přijde, když za třetinku točené kofoly nebo 2 deci džusu v hospodě platím 21 Kč, tam je marže skoro 100% ceny.
Ale kdepak. Oni skutečně lžou o marži. Jo, kdyby si občas někdo spletl marži se ziskem, stane se. Ale že by se spletli všichni, tomu nevěřím.
Nevěřím dokonce i přesto, že si každý může ověřit marže tím, když vidí na pumpách rozsah cen kolem 4 Kč, přičemž ti nejlevnější (Tank-Ono) tvrdí, že dlouhodobě drží marži 1,0 - 1,5 Kč. A přesto tito "myslitelé" stále lžou.
A kontrolní otázka: už jsi slyšel pumpaři říci "mám na litru marži 5,5 Kč, a zisk 1,0 Kč"?
Nemáte bydlet v zapadlé prd*eli, v Praze jsou naprosto běžně rozdíly 1-2 koruny u benzínek sto metrů od sebe. Makro má dlouhodobě nízké ceny, Tank Ono taky plus mají pravidelné akce, Lukoil se rovněž drží.
Velké řetězce zase těží z flotilových karet, kde mají ceny potom srovnatelné+další výhody.
No a jestli vám to vadí, tak podnikovou pumpu otevřte ostatním zákazníkům a vydělejte majlant když budete o padesátník levnější, ne? To je ten trh. Budete muset zaplatit lidi, kamery, splňovat milion nařízení, zákazů, příkazů, norem a podobných kravin, budete mít buzerační kontroly a nakonec budete stejně drazí, jako ostatní, akorát vás přejdou tupé kecy.
Typický Pražáček se ozval...
Pražskou aroganci (čtěte: demenci) stranou, když srovnám Shell a Lukoil, najdete cenové rozdíly asi všude. Ale vzhledem k tomu, že můžete kolikrát mluvit o štěstí, že na benzín z Lukoilu dojedete z benzinky domů bez zničení motoru, to opravdu nelze považovat za konkurenci. Tank Ono jakbysmet. Srovnáváte nesrovnatelné. Když se rozhodnu šidit benzín stejně jako tyto benzinky, můžu nasadit prakticky libovolnou cenu a rázem nejsem omezen trhem, ale jen tím, kdy mi na to přijdou.
Tyhle kecy o Tank ONO fakt miluju. Najezdil jsem na jejich PHM desetitisíce km s asi pěti různými auty, jak benzín, tak nafta, bez jediného problému. Ovšem někteří joudové si myslí, že Tank ONO si míchá PHM někde v garáži, zatímco do Shellu se to dováží přímo z Arabského zálivu.
No jo, Méďa Béďa bez jakýchkoliv životních zkušeností se opět projevil.:)
Zkus zapřemýšlet, proč píšeš nesmysly. Ještě to zkus....ještě...ještě....už ti to došlo? Ne? No jo, nic jiného se čekat nedalo. Tak já ti to teda povím.:)
Nekvalitní benzín se projeví až v součtu při ježdění mnoha auty. Ne každé auto chcípne na nekvalitní benzín, proto je spousta lidí, kteří s nekvalitním benzínem nikdy neměli žádný problém a zároveň spousta lidí, kteří na danou benzinku budou nadávat, protože museli své auto se zničeným motorem vyměnit za jiné. Prachobyčejná loterie.
P.S.: Vím, že pro člověka s tvým rozhledem to bude šok, ale spousta firem provozující služební auta přikazuje svým řidičům tankovat výhradně u Shellky, aniž by u ní měli nějaké slevy nebo jiného výhody. Kvíz pro tebe: proč asi?
S tebou je fakt zbytečný se bavit, škoda, že si tady vola člověk nemůže bloknout jako na Finexpertu. Zkus hádat, odkud bere Shell benzín. Některé pumpy sice opravdu dovážejí benzín z Rakouska, ale rozhodně to není Shell a rozhodně nedovážejí N95. Takže jestli někde rádoby manageři nařizují tankovat pouze u Shellu, svědčí to jen o jejich omezenosti, stejně jako tvé bláboly o omezenosti tvé.
HOWGH.
P.S.: Tahle perla fakt aspiruje na titul blábol roku: "Nekvalitní benzín se projeví až v součtu při ježdění mnoha auty.".
Pán je fakt dement, to nemá smysl…fakt je, že všechny benzinky tady berou ten samý benzín a až na místě se do zásobníku přídavají aditiva, takže z toho vzniknou ta zázračná supermegaoktanová paliva.
Jinak v součtu všechny nejvíc poškozují babišácký sračky, protože se to přidává povinně do všeho, zvyšuje to spotřebu i cenu. Čímdáltím víc Slováků třeba jezdí nakupovat na Ukrajinu nebo do Srbska a berou, co uvezou, protože tam koupí kvalitní neuhnijní benzín, na který najedou až o 20 % víc a stojí polovičku. Jenže říkejte to socanským ovcím, že ano.
To je dobrý. V 21:56 je tam benzin tak špatný, že "můžete kolikrát mluvit o štěstí, že na benzín z Lukoilu dojedete z benzinky domů bez zničení motoru". O necelou hodinu později je najednou potřeba najet milion kilometrů, aby to člověk poznal. To je slušná schizofrenie :D
Každopádně, s jedním autem nenajedu víc jak 200 tisíc, takže díky za potvrzení, že můžu v klidu tankovat i u Lukoilu a Tank ONO :]
Nebojte, zkušenost vás vyléčí. A pokud ne, jedině dobře pro vás - rozhodně vám nepřeju nic špatného. Jen prostě vím, že tankovat u těchto "levných" benzinek je sázka do loterie. A pokud s jedním autem neujedete víc než 200 tisíc km, pak jste buď docela bohatý (a pak nemá smysl vůbec řešit cenu benzínu), nebo jezdíte tak vyjímečně, že byste mohl jezdit na fritovací olej z McDonalda a stejně by vám auto dříve zrezlo než odešel motor.
Ale když jezdíte 300 tisíc km za 3 roky, poznáte značku benzinky, o které tankujete, na účtech v servisu. Netřeba říkat, že tento efekt zesiluje s cenou nového auta (a tím i jeho servisu). Do staré Felicie, která má po 15 letech najeto 100 tisíc km, ten Lukoil opravdu tankovat můžete bez starostí.:)
Tak na okraj - svého času jsem opravdu velmi hlídal ceny benzinu ve snaze ušetřit a auto jsem si tím "pokurvil" celkem nesporně. Šlo o benzinovou Felicii MPI (tedy už s vícebodovými vstřiky) a s prominutím sračky z nejlevnějších pump zřejmě přicpaly právě vstřiky. Výsledkem bylo různé poskakování při studeném rozjezdu atd. Při jedné cestě to od stavu "nedojedete ani domů" nebylo moc daleko :-(
Naštěstí pomohlo natankovat dvě nádrže V-poweru, který obsahuje více čistících aditiv, což zřejmě většinu nečistot uvolnilo a auto se vzpamatovalo. Asi by se našly i alternativy, něco podobného sliboval u jedné varianty benzinu Agip i další, ale každopádně toto nepíšu jako chválu V-Power, nýbrž jako kritiku toho, co šlo do auta předtím, skutečně se v mém případě nejednalo v souvislosti s problémy kvůli nekvalitnímu palivu o žádnou frázi, ale smutnou realitu :-(
Od té doby jsem se v šetření trochu "zklidnil" a při používání paliva od běžných značek se problém neopakoval.
Já teda jezdím poměrně dost na velké vzdálenosti a ceny nafty se pohybují v rozmezí 3 korun asi a vyplatí se mi sledovat, kde ji vezmu, protože při plné nádrži je to 150 korun. Tím víc se to vyplatí kamionům.
Zajímavá diskuze, ale myslím si, že pravda je někde uprostřed. 5 Benzínek v určitém místě, např. malé okresní město, může držet kartel. Ale nemůže mít ceny vyšší třeba o pět korun než je průměr v republice, protože pak by všichni jezdili jinam a vyplácelo by se jim to. Takže si myslím, že když je teď běžná cena např. 35 a oni drží 37,50, tak pokud se cena v republice a třeba u toho p. Nováka posune o 3 dolů, oni rozhodně nemůžou držet 37,50 ale budou muset taky o 3 dolů. Samozřejmě pořád bude cena kartelově v daném místě o 2,5 vyšší než průměr ČR.
Tohle se mi zdá nejlogičtější. Kartel může v určitém místě o určitou částku fungovat.
To si nemyslím. Kartel má totiž jednu velkou slabinu - nechrání proti odlivu zákazníků. Ceny jsou na maximu, na jakém mohou být. Když čerpací stanice dá vyšší cenu, sníží se jí zisk, protože od ní utečou zákazníci. Kdyby všechny stanice daly cenu na 45 Kč za litr, vymstí se jim to, protože velké množství lidí prostě přestane jezdit v takové míře, v jaké jezdí teď. A nakonec by na tom prodělaly všechny.
No ano, ale já bych spíše řekl, že kartel je možný v nějaké místě o určitou částku. Ale pokud by to pánové přehnali, všichni budou jezdit jinam třeba 50 km a brát plnou. Takže pokud to sjede o 3 koruny, ani oni tu cenu nebudou schopni dlouhodobě udržet a budou muset taky o ty 3 slézt, protože se rapidně zvýší rádius kam se vyplatí sjet za lepší cenou.
Jen pro doplnění. NEJEDNÁ SE O KARTEL ALE O PŘÍKLAD DOKONALÉ KONKURENCE. Ta se skutečně chová trochu jako kartel, ale jen navenek. Zpravidla totiž cena v dokonalé konkurenci odpovídá rovnovážnému bodu mezi nabídkou a poptávkou a pohnout s ní mohou jen vnější vlivy. Pak se všichni konkurující subjekty snaží opět dosáhnout rovnováhy, a nakonec ji dosáhnou. Přitom právě v té dané oblasti bývá ten rovnovážný bod pouze jeden, proto mají všichni stejné ceny.
Máte dobrý nápad, ale trhlinu v něm. Rovnovážný bod by se musel po vnějším vlivu hledat, tzn. jednotlivé firmy by chvíli musely zkoušet různé ceny a na grafu s rozlišením alespoň hodin by ceny musely chvilku kmitat, než by se ustálily v onom bodě. Jenže oni pumpaři jaksi ten rovnovážný bod naleznou vždycky okamžitě a na hned na první pokus...
Kdyby to bylo, jak říkáte, bylo by možné po vnějším stimulu pozorovat "desetníkovou válku" mezi pumpaři, než by se cena ustálila. Ale to se zkrátka a dobře neděje.
Tohle není potřeba, pokud se cena mění od desetníky, jakou desetníkovou válku chcete hrát?. Pokud ovšem cena stoupne/klesne o koruny, to byste viděl, jak se to ustaluje. Tenhle má starý zásoby, které musí doprodat, tenhle si myslí, že by si mohl zvýšit marže. Tam proběhnou určité korekce, ale toho si nevšimnete, když pojedete jednou denně kolem.
A pak tam může hrát role velkého lokálního hráče. Uprostřed města je velká benzínka, která často udává ceny, protože těm na okraji se nevyplatí s ní bojovat. Pokud by měly nižší ceny, tak se okradou a na objemu jim to nepřidá (nemají výhodnou polohu). Pokud nasadí vyšší ceny, motoristům se vyplatí zajet do města, kde ušetří.
Takže se pumpaři na okraji chodí dívat do města, kolik stojí benzín a jaké ceny tam tedy mají dát.
No právě, že nejčastější změna ceny paliv je o 50 haléřů (aspoň u nás). A tam rozhodně prostor k boji je - stanice nemusí nutně zdražit o padesátník, může zkusit jen o 40 haléřů. Když to uvidí konkurence, může se rozhodnout dorovnat, což první stanici může vést ke snížení ceny o 10 haléřů na celkové zdražení pouze o 30 haléřů. Nakonec se druhá stanice může rozhodnout znovu dorovnat, čímž jsou obě stanice na stejné ceně (obě nalezly onen bod, pod který ani jedna nechce jít), ale konkurenční boj stlačil cenu o 20 haléřů dolů.
Ale toto se právě neděje. Cena se zvedne o 50 haléřů, druhá benzinka ji zvedne o stejnou částku a hotovo. Kolem zmiňových třebovických benzinek projíždím za den několikrát a žádný cenový boj jsem nikdy nepozoroval. Vsadil bych své odrané botky, že pokud bych tam seděl celý den a upřeně sledoval ceny, pořád bych žádný boj neviděl.
Asi jste můj příspěvek nepochopil, proto se ho pokusím vysvětlit. Ikdyž nemám Urbana rád, protože jede v mnoha velkých špinavostech, tak s ním v tomto souhlasím. Kdo má jiný názor u mě rozhodně prase není a má na něj právo. A taky by se nebylo s kým přít a já se přu rád.
Jiná věc je jak to udělal, přílepky jsou v principu špatná věc a o tom by zase dokázal vyprávět třeba pan Benda z ODs.
Jen bych chtěl vypíchnout, že TOP 09 a ODS se k té Urbanově hurá akci taky připojili. Propásli ideální šanci ukázat se jako konstruktivní opozice proti vládě chaotiků a populistů. Místo toho vládě mydlí schody za každou cenu a s ČSSD si můžou podat ruce. (A je teď úplně jedno, jaký mám názor na tu spotřební daň. Tímhle Urbanovým způsobem se prostě zákony v civilizované demokracii přijímat nemají.)
Však tím ty dvě strany pouze projevily to, co je známo o politicích plošně a jen velmi obtížně hledat jednoho, který takový není - pro koryto jsou schopni vylízat anus komukoliv. Jsou to bezcharakterní hovada, která nemají právo žít, natož pak být v politice. A lidi by je konečně za ten zločin - tedy za to, že žijí - měli potrestat.
„Jen bych chtěl vypíchnout, že TOP 09 a ODS se k té Urbanově hurá akci taky připojili (nemělo by být připojily?).“ TOP 09 i ODS se hlásí k pravici a ta má v programu snižování daní. To by měli (myslím poslanci) ten návrh shodit, protože ho navrhl vládní a oni jsou opozice? A podání pozměňovacího návrhu je necivilizované a nedemokratické? To, že se vládní návrhy přijímaly, tak jak byly předložené 97 procenty (3% byla nepřítomná, nemoc apod.), to už jsme tady měli.
Pozměňování zákona o zelené naftě přílepkem o spotřební dani rozhodně necivilizované je. Nedemokratické to není (i když to kultuře naší demokracie škodí), jestli to je legální bych nechal na ústaví soud. A jakékoli změny s negativním dopadem na rozpočet by měly být víc promyšlené. Minimálně je fér říci, kde na to ušetřit nebo kde jinde vybrat víc. TOP 09 a ODS bych doporučil, aby si připravily návrhy nějakých koplexnějších daňových změn, pokud si tedy teď v opozici vzpomněly, že chtějí opravdu dělat pravicovou politiku.
Ani já nejsem nadšen z přílepků, ovšem není přílepek jako přílepek, což ostatně konstatoval Ústavní soud, když rušil zákon, kdy pozměňovací návrh, byl úplně o něčem jiném, tedy musí se to posuzovat individuálně. A má-li vládní koalice pohodlnou většinu (měli jsme i 101 : 99), pak kritika opozice, že něco prošlo se mi zdá až směšné. Pro zajímavost, co říkáte tomu, když se v některém parlamentu porvou?
Celkem vzato, Kalousek, ani ODS nepřekvapili. Kecají o snižování daní, ale jak jsou u moci, tak daně zvyšují. Spotřební daň o 2 Kč*, DPH na paliva z levicových 19% na pravicových 21%. Jakmile však jsou v opozici, tak hlasují proti tomu, co ještě včera navrhli a prosadili.
Do toho socani, nejenže neví o čem hlasují, ale navíc je návrh v podobě, kdy ještě více zvětší daňovou úlevu karcinogenní nafty, oproti relativně čistému benzínu.
Je to jedna banda pitomců.
*Já vím, podepsán je pod tím Janota. Ale v parlametu, tam Janota žádný hlas neměl, tam pro to hlasovala Kalouskova banda.