Hlavní navigace

Benzín a nafta zlevní. Vlastně ne, nezlevní, spletli jsme se

25. 7. 2014
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: isifa/MAFRA/Dan Materna
Politický boj o spotřební daň ukazuje programovou mizérii vlády. Co jsme řekli, neplatí. Pohonné hmoty levnější nebudou, nevíme, o čem hlasujeme, a „zelená“ nafta? O té raději budeme mlčet.

Vláda schválila něco, co údajně schválit nechtěla. Do hlasování o zákonu, který měl zachovat zelenou naftu pro zemědělce (sníženou spotřební daň na naftu pro zemědělce), se sociálnímu demokratovi Milanu Urbanovi podařilo dostat pozměnovací návrh ohledně snížení spotřební daně z pohonných hmot o 2,50 Kč na litr u nafty a o 1,50 Kč na litr u benzinu.

Ze strany koaličních partnerů, ale i samotné ČSSD, se objevily značně nesouhlasné reakce. Podle ministra financí Andreje Babiše nastane výpadek v rozpočtu ve výši 14 miliard korun, což by údajně mohlo ohrozit také důchody.  Podle něj těchto 14 miliard získají především firmy, které distribuují pohonné hmoty, ač k tomu žádný důkaz či studii nepředložil.

Co by Urbanův návrh přinesl?

Současná spotřební daň na naftu dosahuje 10,95 Kč na litru. Podle návrhu Urbana by se snížila o 2,50 Kč na 8,45 Kč. Údajně je to méně, než povoluje EU, která minimální daň nastavila ve výši 330 eur na tisíc litrů nafty (při současném kurzu se jedná o 9,05 Kč na litr). 

Podle Urbana je to však nesmysl, jelikož pro stanovení povinné minimální sazby spotřební daně podle něj platí ještě kurz z loňského 1. října, což byl kurz před intervencemi České národní banky (přibližně 25,50 Kč). Spotřební daň na benzín by se podle návrhu snížila jen o 1,5 Kč za litr. 

Milan Urban však svůj návrh obhajoval: „Je tady prostor pro to, abychom lidem zlevnili naftu i benzin. To samozřejmě znamená zlevnění i různého zboží. Rohlíky se rozvážejí autem a podobně,“ tvrdí. Lidé také podle něj kvůli vysokým spotřebním daním na pohonné hmoty raději tankují v cizině, český stát se tak připravuje o daňové výnosy. 

Všichni proti Urbanovi

Zajímavé je, že ČSSD začala proti Urbanovi ostře vystupovat: Myslím, že předložení pozměňovacího návrhu, který připravuje státní rozpočet o 15 miliard korun, byla velká chyba ze strany poslance Urbana. A myslím si, že by tu věc měl na půdě sociální demokracie vysvětlit, protože takovýmto způsobem by odpovědný poslanec sociální demokracie postupovat neměl, prohlásil Sobotka. Podle odhadu Babiše rozpočet přijde o 14 miliard, 15 miliard nejspíše zní ale pro Sobotku lépe a děsivěji. 

Neschytal to však jenom Urban, ale také poslanci ČSSD, kteří pro jeho návrh hlasovali. Šéf poslaneckého klubu ČSSD Roman Sklenák proto řekl, že pro pozměnovací návrh, který předložil kolega Urban, bude hlasovat jen Urban sám. Sám Urban je přitom nejspíše názorově nejkonzistentnější osobou v dané věci, neboť se stejnými návrhy přicházel už v minulosti.

Kalousek: ČSSD není konzistentní

Bývalý ministr financí Miroslav Kalousek kroky této vlády označil jako paradox: Poslední zvýšení spotřební daně na pohonné hmoty prosadila Fischerova vláda v takzvaném Janotově balíčku, který ČSSD jednomyslně podpořila. Následující volební období předseda ČSSD Sobotka několikrát prosazoval návrh sociální demokracie na snížení této daně a velmi tvrdě mne kritizoval za to, že na něj nechci přistoupit. Argumentoval tak ohnivě, že mu pravděpodobně tenkrát uvěřila i řada jeho poslanců. Pokud si tedy dnes stěžuje na jejich přístup popřípadě popletenost, pak mohou být popleteni pouze jeho vlastní falešnou účelovostí, neodpovědností a nekonzistentní argumentací, uvedl Kalousek.  

V diskuzích unikla podstata

Navíc jako by se zakryla podstata celého návrhu, podle kterého dojde k prodloužení zelené nafty. V některých médiích, které shodou okolností také vlastní pan ministr Babiš, jsme mohli zaznamenat články, kdy jednotliví poslanci ČSSD se přiznávali, že poslanci „nevěděli, o čem hlasují.“.

Ministr financí byl vykreslen jako člověk, který chce zachránit 14 miliard. Údajně by nebylo dostatek peněz pro důchodce, ze kterých vláda vytvořila politické loutky a oběti. Přitom média se nijak neinformovala, zdali těchto 14 miliard je číslo skutečně založené na reálných a pevných základech: Připomeňme si, že při minulém zvýšení spotřební daně došlo k přesně opačnému výsledku: příjem ze spotřební daně poklesl, ač úřednici na ministerstvu financí očekávali něco jiného. 

Proč se zapomíná na zelenou naftu?

Co je ale nejdůležitější je, že podstata původního návrhu zcela zanikla. Podle původního návrhu mělo dojít k zachování takzvané „zelené nafty“, která stojí daňové poplatníky každým rokem 1,3 miliardy korun. Ač možná název může vzbuzovat, že vláda hodlá podpořit nulovou daní některé bezemisní alternativní zdroje pohonu – například vodík či stlačený vzduch, opak je pravdou. Zelená nafta je jen výhodnější nafta (s vratkou spotřební daně) pro úzkou skupinu lidí – v tomto případě pro zemědělce. Takový zákon nejen, že upřednostňuje jednu skupinu na úkor druhé, zároveň vytváří obrovský prostor pro daňové úniky. Jakmile se totiž objeví nějaká díra v systému, většina lidí ji s radostí využije. Řada zemědělců proto možná pojede na dovolenou právě na „zelenou naftu“. 

Není třeba připomínat, že ministr financí je největším podnikatelem v oblasti zemědělské produkce a výroby. Zelená nafta také byla jedním ze zásadních programových bodů pro vznik nové vlády. Čtěte také: Jak nás zasáhnou opatření budoucí vlády?

Znamená to, že ač nám pan Babiš může tvrdit něco jiného, zelená nafta je ukázkovým příkladem střetu zájmů a jánabráchismu, aneb systému, kdy politický proces slouží jako nástroj k obohacování jedné skupiny na úkor jiné (početnější) skupiny.

skoleni_15_4

Chtěl Babiš protlačit návrh za každou cenu?

Zajímavý je také názor některých ekonomů – někteří poslanci chtěli protlačit „zelenou naftu“ za každou cenu. Nejdříve se totiž hlasovalo o pozměňovacím návrhu, poté o pozměněné verzi zákona o zelené naftě jako celku. Ač ministr financí doporučoval hlasovat proti návrhu Urbana, přesto však prošel: To naznačuje rozpor v koalici a rozdělení ČSSD na ty, kteří se řídí hlasováním Urbana a na ty, kteří se řídí hlasováním Sobotky. Pro hlasovalo 17 poslanců ČSSD věrných Urbanovi a dále poslanci KSČM, Úsvit, ODS a TOP09.

Pak se hlasovalo o zákonu jako o celku, tedy o zavedení zelené nafty s přílepkem o snížení spotřební daně. Zde hlasovali pro kompletní ČSSD, ANO, KDU-ČSL a Úsvit. Je tedy zřejmé, že i ministr Babiš nakonec snížení spotřební daně podpořil, jen aby prošla zelená nafta. Mohl doporučit hlasovat proti celku, když byl zákon přílepkem celkově změněn a neudělal to, uvedl Petr Mach, učitel ekonomie na vysoké škole ve svém blogu a dodal: Ukázalo se zkrátka, jak je pro některé zelená nafta důležitá, že ji podpořili i za cenu snížení daní, které rozhodně nechtěli.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Nejčastěji se věnuje tématům z oblasti investování, financí a makroekonomie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).