Nechápu, proč ke zřízení kontokorentu ve výši pouhých 10000 Kč k účtu Genius Aktiv, chce po mně banka přinést dva doklady totožnosti. Mám u ní účet a milionovou hypotéku a banka o mě ví pomalu víc než manželka. Zatím tedy zůstávám s kontokorentem u RB, kde mně vyřízení kontokorentu ve výši 70000 Kč trvalo asi 10 minut ve webovém rozhraní bez jakýchkoliv dokladů.
No jo, já přetáhla nutnost ročního vyrovnání kontokorentu o částku 5.000 a dobu 7 dnů, za to mi banka kontokorent po nějakých cca 10 letech vedení účtu s okamžitou platností zrušila. To byl tenkrát poslední impuls a já přešla k mBank. K čemu mi byl celý slavný bankovní registr. Já vím, udělala jsem chybu a za chyby se platí, ale banka se ke mně v ten okamžik zachovala jako k neplatiči a k poslednímu usmrkanci. mBank moje opomenutí nevadilo, navíc jsem ušetřila, jen za první rok necelé 2.000.
Ale houbelec, já se omluvila a vyrovnala. Jenže než jsem to zjistila a vyrovnala, uběhlo několik dnů. Přesto mne potrestali, i když nějakých 10 let předtím bylo všechno bez problémů. prostě nepotřebovali nějakého usmoleného zákazníka jako jsem já, toť vše. Kontokorent jsem vyřešila kreditní kartou, kdybych náhodou někdy potřebovala víc peněz. Vedení karty je zdarma, mám ji v kešeni, stejně jako byl onen kontokorent na účtu. No, a výstavce karty přichází občas s akčními nabídkami, váží si mne jako zákazníka a když jsem chtěla kartu vypovědět, že ji moc nepoužívám, nabídl mi o něco lepší podmínky. Tak to jsem předtím neměla ani omylem. Já si nestěžuju, já se jen divím, že si někdo v tržním a konkurenčním hospodářství neváží bezproblémového zákazníka. Měli by se učit u našeho hokynáře. Ten k většímu nákupu vždycky přihodil nějakou blbost. On nezchudnul, my nezbohatli, ale potěšilo to obě strany. My se do prodejny rádi vraceli a on měl tržby. Bohužel je už v důchodu, ale obchodník to byl excelentní.
Jenže právě ten hokynář si tenhle styl jednání může dovolit. Pro velké instituce je příliš drahý a pro ní je levnější, když má na vše tabulky a těch, "kteří se jí nevejdou do krabičky" se jednoduše zbaví.
Většina bank, by jednala tímto způsobem. Pokud klient nedodrží jednou splatnost úvěru, je zde zvýšená pravděpodobnost, že bude mít problém se splácením i v budoucnu (buď proto, že měl nyní problém peníze sehnat, nebo proto, že je mu takový laxní přístup vlastní).
Samozřejmě, že by banka mohla projevit více vstřícnosti a znovu si ověřit spolehlivost klienta (např. doložením potvrzení o zaměstnání a příjmech, dotazem do úvěrových registrů, zda nemá další závazky po splatnosti, atd), ale tohle vše není pro banku zadarmo - schválně, byla bys ochotna zaplatit - řekněme - 1000 Kč za opětovné prověření bonity? Nebo by sis stěžovala, že kvůli 7 dennímu zpoždění po Tobě banka chce nehorázných 1000 Kč a stejně šla jinam?
Za 10 let, co mi tam chodily všechny peníze (takže by žádné potvrzení o příjmech nepotřebovali), mne museli mít prolustrovanou lépe než manžel. Teda doufám. Věděli, kolik peněz mi chodí, kdy mi chodí, znali všechny mé platby. Že jim činil problém týden nesplacený kontokorent? Zajímavé. V té samé době měla ČS kontokorent taky, ale roční lhůtu počítali od doby čerpání, ne jako PS k jednomu pevně stanovenému datumu v roce.
Ale třeba Liškařům, kteří mne prověřenou neměli, nečinilo problém, aby mi půjčili půl mega, a přitom na účtu měli 635,- Kč. Kdyby postupovali podle stejné logiky, nepůjčili by nic a ještě dělali opruzy. Měli by na ně nárok, šlo o násobně větší sumu. ING, od kterých mám kreditní kartu, nečinilo problém mi ji vydat, přitom u nich nemám jiný účet (dneska už teda mám, ale v době vydání karty jsem neměla). Dodneška mi nabízejí úvěry v řádu šestimístných čísel. Sice je nepotřebuju, ale beru to jako pozornost podniku. Někdo holt dělá opruz, jiný se o klienty stará a jedno zaškobrtnutí mu nevadí. Já jsem za to dokonce ráda, že to udělali. Já jsem od té doby nějaký kontokorent nepotřebovala a přechodem jinam jsem vydělala, aspoň co se skladby účtů a chování banky týče. Já si nestěžuju, jen je uvádím jako příklad, jak si zákazníků váží.
Podobnou zkušenost mám s kontokorentem na stejnou částku u Živnobanky... Nejdřív nechtěli nic, pak souhlas manželky, pak výpis z úvěru ze stavebního spoření, pak smlouvu o úvěru z onoho spoření, takže jsem je poslal do Prčic, účet zrušil a zařídil si ho vedle v RB, kde byl kontokorent otázkou pár minut a bez papírování...