Názory k článku Banka jako kamarád a máma v mobilu. Péče o peníze už nestačí, klienti chtějí emoce

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 29. 4. 2022 7:00

    Patrik Chrz

    Vážně chce běžný klient banku-kamaráda? Možná puberťáci, co ocení free, cool a in design platební karty a soutěže na Facebooku. Ocení, když banka podporuje nějaké organizace a hnutí, kterými jsou členy, nebo se kterými sympatizují. Cítí sounáležitost, pokud vidí reklamu své banky v kině před filmem, na který dorazili s kamarády. A ano, těm "péče o peníze" nestačí, neboť většinou žádné nemají, protože nevydělávají. A i ti, kteří jsou štědře dotování rodiči s penězi dělají ledaccos, ale rozhodně o ně nepečují a nečekají to ani od banky.

    Já využívám více než 10 tuzemských bank (a nevyhýbám se ani nebankovním společnostem českým či zahraničním) a pokud o nějaké mohu říci, že s ní sympatizuji, tak je to vlastně pravý opak toho, co je uvedeno v článku. "Nudná", produkty na míru jí nic neříkají, naopak jede cestou McDonaldizace. Tady máš a vem nebo nech bejt. Něco jako životní cyklus produktů nezná, dlouho trvá, než s nějakým produktem přijde, ale když ho zavede, nemění ho.

    Způsob odměňování v bankách životním cyklům nahrává. Když si pan Novák zařídí běžný účet a má ho 10 let, koupí jeden produkt. Pokud mu ale každé dva roky nabídneme "jíný, lepší" běžný účet (lišící se názvem a podmínkami), vykáží si příslušní pracovníci vývoj a prodej 5 produktů, ale pan Novák má stále jen ten běžný účet. Po těch 10 letech si řekne, že už těch změn má dost a bude hledat stabilnější produkt. Však to pro něj nebude takový problém, banka si ho sama naučila, že "změna je život", prošel si dvěma nebo třemi změnami internetového bankovnictví a bankovní aplikace, zvykl se orientovat v nových podmínkách a cenících a tak mu přechod jinam, kde mu za zřízení účtu dají tisícovku (nebo víc) už pro něj není problém. A za rok, dva to zase zkusí jinde.

    Dále mě v článku překvapilo tvrzení, že fintechy „namlsaly“ svým proklientsky příjemným přístupem - můžu se zeptat které to jsou? Jako třeba Revolut, který vám klidně zablokuje účet a pak se s ním měsíce dohadujete přes anglicky "hovořící" chat - https://www.mesec.cz/clanky/revolut-je-v-cesku-uz-jako-banka-aml-blokace-uctu-zkusenost/ ? Naopak, fintechy jsou nákladově efektivní právě díky tomu, že nějakou individualitu zákazníka neřeší (dle Paretova pravidla 80/20) a i počítají s tím, že část zkrátka odpadne. Nemají silnou retenční strategii, nesnaží se zákazníka za každou cenu zachytit, raději jdou extenzivní cestou, kdy nabírají nové klienty formou member-get-member. Slíbíte současným zákazníkům 20 - 50 liber a najednou začnou vaše služby doporučovat "i na zlomenou nohu". Facebook či diskusní fóra jsou pak plná domněnek, polopravd i vyslovených lží o vlastnostech jejich produktů, hlavně nezapomenout na referral kód. A ono to funguje!

    A ani ty naše banky tu individualitu moc neumí. I když přijdou s nějakým produktem, značnou část jeho životního cyklu trvá, než "probublá" až na pobočky. Opakovaně jsem se s tím setkal, když jsem si na pobočce banky musel "vydupat" produkt, o kterém jsem věděl, že ho nabízí. Nemáme, nenabízíme, takhle to nejde,.... Jednou jsem uspěl až s "tak mi zavolejte vedoucí", kdy pracovnice konečně zvedla pozadí a šla do skříně na pobočce, kde vyndala ještě zabalený balíček s předplacenými kartami spolu s instrukcemi jak je mají prodávat a aktivovat. Nebo když jsem chtěl proplatit šek a uspěl jsem až na druhý pokus s vytištěnou odpovědí z infolinky, že speciální typ účtu, který jsem u banky měl, splňoval podmínku, že šeky proplácí pouze vlastním klientům.

  • 29. 4. 2022 7:58

    FRENKY

    NE! Nechci banku aby mě bavila. Jejich představa "bavení mne" mne dohání k šílenství. Mám účty u 11ti bank (nejsem magor..baví mě to..porovnávání služeb, technologií, termiňáky, úroková turistika...) a každá z těch bank mě několikrát měsíčně chce "bavit"..takže mi neustále zvoní telefon z jejich marketingových oddělení.
    Naštěstí automatická blokace v telefonu už to spolehlivě rozpoznává a rovnou blokuje.
    Od bank bych ocenil transparentní informace na webu a abych si při každé změně podmínek na spořáku nemusel zakládat nový...například.

    Fintechy jsou kapitola sama pro sebe (pár jich taky mám). Větší částku než 5000 "na hraní" bych jim nikdy nesvěřil (bezdůvodná blokace účtu, kde se pomoci nedovoláte, je tam standardem).

  • 29. 4. 2022 9:14

    bob54

    Banky si nás tak vychovaly. Také jsem si myslel, když jsem si po r. 1990 zakládal
    účet v KB, že to bude můj kamarád na celý život. Založil jsem si zde stavební spoření, pojistil automobil pojišťoval jsem se na cesty do zahraničí. Až později jsem zjistil,
    že Modrá pyramida s nimi nemá nic společného a KB dostává provizi za to, že jsem
    spoření sjednal u nich. Dnes mám účty asi u 7-8 našich bank, zažil jsem ji 2x odebrání licence. Využívám to co mi přináší prospěch a na nějaké kamarádění kašlu.
    A účet u KB ? Tak ten už dávno nemám.

  • 29. 4. 2022 14:21

    Ladislav Strnad

    Obávám se, že nesouhlasím. Normální klient chce od banky spolehlivost, jednoduchost, a férovost. A jednoduché a přehledné ovládání účtu(ů) v IB. Bez vyskakovacích nabídek, bez rozcapeného uživatelského rozhraní a vtíravých nabídek. Aby se s tím dalo pracovat. Názorným příkladem budiž IB FIO banky. Jednoduché, přehledné a "neanarchistické" (IB si nedělá co chce, ale pouze to, co zákazník požaduje udělat). Mám zkušenost z ČS, z ČSOB, Monety a FIO. Na práci jednoznačně FIO, ostatní - soukromé Moneta.

    29. 4. 2022, 14:21 editováno autorem komentáře

  • 30. 4. 2022 11:52

    MOJE JMÉNO

    Naprostý souhlas. O žadné emoce a bankovního kamaráda rozhodně nestojím.
    FIO je moje jednička z mnoha důvodů, ale smartbanka je rozhodně ten nejdůležitější. Z výše jmenovaných využívám ještě Monetu, která za poslední dva roky udělala velký pokrok, ale jejich smartbanka je sice plně funkční, ale překynutá množstvím modulů, které nepotřebuji. V minulosti (4 roky zpět) jsem měl ještě tu "čest" s ČSOB u neplnoletého dítka a něco tak děsivého jsem netušil, že může v dnešní době přežívat. Dcera hned první den po 18inách přešla k FIU....

  • 1. 5. 2022 20:07

    MOJE JMÉNO

    ČS a celá jejich politika odírání svých klientů byl důvod, proč jsem v roce 2010 zamířil po mnoha letech ke konkurenci. Když jsem u ČS rušil účet, absolutně mi nechtěli věřit, že jdu k bance, kde nebudu NIC platit. Prostě nevěřili...

  • 29. 4. 2022 19:04

    Kousavka

    Mám naprosto stejný názor jako Patrik Chrz. Máme taky podobné životní postoje. Já nepotřebuju, aby mě banka bavila, ale potřebuju, aby se zodpovědně starala o moje peníze. Mám z provozních důvodů několik účtů, u bank, které neopustím. Ani jedna z nich mě nebaví a taky ani neotravuje neustále novými a novými produkty a fičurkami. Pokud potřebuju produkt, tak si ho snad proboha umím najít sama, ne? Ono toho na našem trhu zase není tolik.
    Takže: mám účet u FIO, AirBank a mBank. Všechny proto, že jsou jednoduché a zadarmo. Pro moje potřeby více než dostačující. Kreditní kartu mám u Rajfky, ale to jen proto, že koupila klientský kmen Citi. Nicméně ponechali stejné podmínky, takže mě to nijak nedere, naopak, jsem s Rajfkou maximálně spokojená. Špatnou zkušenost mám s Poštovní spořitelnou. Kdysi jsem u nich totiž překročila kontokorent. Do té doby se dlužná částka vyrovnávala 1x ročně, ale banky postupně zavedly vyrovnání 1x měsíčně. Nevšimla jsem si toho, že to už mají všechny kolem, bohužel právě kromě PS. A my jsme zrovna kupovali sedačku. PS mi jako odpověď kontokorent zrušila a nepomohly ani moje prosby, ať neblbnou, že u nich jsem víc než 10 let. Nepomohlo nic, prostě jsem porušila předpis a basta fidli. I otočila jsem se a založila účet u mBank, která v té době vstupovala na trh a jako první měla bezplatně vedený účet. na přechodu k jiné bance jsem ještě vydělala, protože jsem ušetřila měsíční poplatky za vedení účtu a ještě mi dali kontokorent hned, PS řekla, že by mi ho dala až po půl roce, aby se přesvědčili, že jsem "hodná" a že jsem platící zákazník.
    V té době jsem měla účet ještě u KB. Neskutečný moloch, kde pravá ruka neví, co dělá levá. Chtěla jsem internetové bankovnictví, to se začalo objevovat na trhu a tehdy se to pracně zprovozňovalo. KB chtěla poplatek za vedení účtu a ještě další za internetbanking. Když se to sečetlo, dělalo to cca 100,- Kč měsíčně. Já ty prachy ale umím využít jiank, takže když poslali první výpis s IB, byl zároveň jejich posledním. Účet jsem zrušila bez náhrady. Proč platit 100 káblí za něco, co měla mBank zadarmo? Úspora za rok dělá 1.200,- Kč, to je jeden dárek na Vánoce zdarma.
    Pak jsem si pořídila první kreditku. Vedenou zdarma, dokonce mi "půjčili" 10.000 na vyzkoušení. A že to prý má 30 dnů bezúročných. Přišel první výpis a ouha! Mládenci počítali těch 30 bezúročných dnů ode dne, kdy jsem provedla 1.nákup! Tudíž 30 bezúročných dnů se jim nějak smrsklo na pouhé tři, pak už byl docela vysoký úrok. Splatila jsem dlužnou částku a kartu obratem zrušila. Nenechám ze sebe dělat vola, na to si stačím sama. Dlouho jsem pak tomuto produktu odolávala, ale pak jsem si pořídila kreditku druhou. Taky vedenou zadarmo. Chtěla jsem si produkt jen znovu vyzkoušet a už jsem u něj zůstala, mám ho už drahně dlouho, co já vím, nějakých 15-20 let? Nevím. Vyhovuje mi 30-denní splatnost i možnost půjčit si případně za rozumných podmínek peníze v hotovosti. Ještě jsem to nepotřebovala, ale stát se může všechno.
    Pak mám stavební spoření. Když máte nemovitost, je vždycky na co šetřit. Kromě Buřinky a té, co si už nevzpomenu na jméno, ale ona už neexistuje, mám zkušenost se všemi. Všechny tři jsou úžasné a vstřícné. V současnosti mám tedy jen Lišku, co už není Liška, ale Stavební spořitelna ČSOB, a pak ještě Rajfku. Copak by Vám někdo jen tak mýrninx týrninx půjčil skoro milión, když už jste v důchodu? Takže spolu máme gentlemanskou dohodu: stavební spořitelna mi půjčila peníze a doufá, že jí je vrátím. A á si zase nesmírně vážím toho, že mi je vůbec půjčila, tak se snažím je vrátit co nejrychleji. I překlenovák je u SS lepší než hypotéka, protože je bez jakékoli sankce. A při dnešní turbulenci a zvedání úrokových sazeb jsou i sazby překlenováku oproti hypotéce naprosto bezkonkurenční.
    No, a pak jsem ještě měla spořicí účet, spojený s podílovými fondy (taky se tu o tom psalo). To je výborný lapák, jak nachytat klienta. Bankéři neustále mluví o zhodnocení 30.000,- Kč (to byla ta nejlevnější varianta), akorát že klient musí dát 30 táců na roční temíňák a 30 táců do podílového fondu, tudíž dohromady 60 táců. když jsem se ozvala, pročpak že hovoříme o 30 tácech, když se to týká 60, měla bankéřka z dotazu husí kůži. Chápu, mají to tak nařízené. I měla jsem tedy tento produkt 2 roky a 4 měsíce, k zaparkování rezervy. Duo Profit od ČSOB, podílový fond ČSOB Bohatství, který sliboval relativně slušné zhodnocení. Zatímco termínovaný vklad po roce skončil a peníze byly použity k umoření jednoho z dluhů na stav. spoření (mám překlenovacích úvěrů současně několik), peníze v podílovém fondu se nejdřív poněkud propadly (na 26.800,-), ale pak se vcelku rozumně zhodnocovaly. Za 1,5 roku bylo ze 29.500,- Kč (protože 500,- Kč byl vstupní poplatek, takže ne 30.000,-, ale jen 29.500,- Kč. To vám taky bankéř neřekne, ono to totiž nevypadá pro klienta hezky) už to bylo 32.375,- Kč. To byla polovina r. 2021. Teď jsem to rušila. kdo čekal zhodnocení, mýlil se. Už jen 30.375,- a můžu být ještě ráda, že nejsem v mínusu. Mínusy se teď u podílových fondů nebo akcií totiž čekají. Není divu, když se inflace k dnešnímu datu (29.4.2022) podle ČNB pohybuje kolem 12,5%
    (https://www.cnb.cz/cs/verejnost/servis-pro-media/komentare-cnb-ke-zverejnenym-statistickym-udajum-o-inflaci-a-hdp/Inflace-v-breznu-2022-nad-prognozou-CNB-a-vysoko-nad-horni-hranici-tolerancniho-pasma-cile/
    a
    https://www.cnb.cz/export/sites/cnb/cs/financni-trhy/.galleries/inflacni_ocekavani_ft/inflacni_ocekavani_ft_2022/C_inflocek_03_2022.pdf )
    Čekají nás ještě vskutku zajímavé časy.

  • 30. 4. 2022 16:18

    Tomáš Marný

    Raiffka nechala u kreditek Citi jejich původní podmínky a výhody? To jako vážně? To jsem teda asi něco přehlédl, když jsem půl roku po přechodu k Raiffce kreditku rušil právě kvůli změně podmínek...

  • 2. 5. 2022 19:41

    Tomáš Marný

    No jestli máte pocit, že jediná výhoda Citi kreditek bylo jejich vedení zdarma... Ale já tam mám např. v r. 2015 vyplaceno 6x po 500,- Kč "Citi prémie". Něco takového asi u Raiffky nebude, co ;-)?

  • 3. 5. 2022 15:33

    thr

    Tohle ale zrovna moc není o RB, tento typ bonusů se všude zásadně snížil po nástupu EU regulace omezující procenta od obchodníků. Obecně tato regulace smysl měla, ale zrovna u aktivních uživatelů kreditek to mělo i svou stinnou stránku...
    Osobně jsem také přešel k RB po "pohlcení" Citi, po nějaké době jsem zrušíl, ale zrovna ty bonusy pro mne byly tím nejmenším problémem.

  • 30. 4. 2022 9:50

    xls

    Článek je bohužel kompilát zahraničních nesmyslů. Když už se člověk rozhoupe a vybere banku podle svých kritérií, tak myslím hlavně chce, aby aby to fungovalo více méně pořád stejně s drobnými vylepšeními, aby ho neotravovali, nevznikaly problémy - a pokud vzniknou, aby je banka rychle vyřešila.
    Většina bank v ČR funguje na jiném principu - klienta nalákat a pak mu všechno pod rukama několikrát do roka měnit a podstatu produktu, který zakládal, naprosto zmrvit. Namátkou poslední dobou tlačení appek a zpoplatnění sms (Rb, ČS), zrušení bonusů, nefunkční platby (HB), zmrvení podmínek a přechod na Visa (UCB), George, zmrvení kurzů (mB svět + většina ostatních bank), redign IB k horšímu (snad všechny banky kromě Fio), šachování se zakládáním nových spořicích účtů s odlišnými podmínkami...
    A naprosto nejhorší jsou ty, které se jako EP snaží být tvým "přítelem", pořád otravovat k příchodu na pobočku, hloupě nutit nevýhodné "investiční" produkty a zákazníka dlouhodobě okrádat.

  • 1. 5. 2022 8:17

    Jjezevec

    Po dopsání tohoto článku se autor probudil a zjistil že má hlavu v žumpě.
    Jediné co od banky jako zákazník požaduji nad rámec toho co už od ní mám (spolehlivost, jednoduchost, cena,..) je aby mě "NEOTRAVOVALA" svými kecy-reklamami ale i čímkoliv dalším. A to jak telefonicky, na webu a i v mobilní aplikaci.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).