Po pravdě řečeno, stále jsem nepochopil smysl těch diplomových prací. Je to jen předstírání vědecké práce, ale kým? Studentíkem, který k tomu aby něco skutečného mohl předvést, potřebuje ještě roky praxe, tedy zkušeností a času, aby si to co se ve škole naučil, v hlavě "přebral". Nějaký přínos lze čekat, když hodně přeženu, od každého stého? No to hodně přeháním. Nic si nenalhávejme, nelze čekat jen kompilát a přežvýkání dávno známých věcí. Mě to přijde stejná zbytečnost, jako maturita. Když škola za něco stojí, tak má studenty "prosít" na jednotlivých zkouškách v průběhu studia.
O bakalářských ani nemluvě, ty přeci studenta jen zdržují od studia.
Že se tím naučí nějakou štábní kulturu? To se má naučít v laborkách, semestrálkách a podobných.
Měl by to být jakýsi vstup do vědecké práce. Ono je ale problém vymyslet nosná témata pro tisíce studentů, kteří každý rok končí a naprostá utopie je to, kolik z nich se bude nějaké vědecké práci věnovat. Spousta studentů se věnuje praxi, někdo občas napíše nějaký text, ale vědec je tak sotva jeden z tisíce.
Ale jakápak vědecká práce. Kolik se jí z vysokoškoláků věnuje? Promile? No však si to sama uvědomuješ, když říkáš jeden z tisíce.
Vstup spočívající v tom, že osamocený nejméně zkušený má bádat? To nezní dobře.
Problém není v tom vymyslet tisíce témat, ale v tom, že ukládáš úkol, na který "řešitel" nejenže nemá, ale nemůže mít. Pak z toho vznikají kočičárny. Stejný úkol můžeš dát klidně několika studentům, úkol každý rok opakovat, beztak se tak děje.
Na technických školách většinou ani vědu nikdo nepředstírá. Jenže v podstatě to samé, úkol je něco, co v praxi řeší tým různě zkušených specialistů. A tady to má řešit všechno jedinec bez zkušeností. Výsledek je tudíž předem dán, dílo z hlediska praxe velmi slabé, o kterém autor za několik let sám prohlásí, že to ani nechce otvírat, že ví že to stojí za nic.
No, tvrdit, že se nedá vymyslet každej rok nějaká nová sada úkolů na kterou končící inženýr nebude mít je teda taky pěknej blábol. Normálně to totiž funguje tak, že na škole je tým, který řeší nějakej ten výzkum, živí se grantama a v rámci své činnosti se najde spousta podproblémů, které se výborně hodí jako téma práce pro studenty. Výsledkem je tu kus HW, tu kus SW, tadyhle ověření něčeho atd. Tím, že student bude docházet přímo do kanceláře ke školiteli se toho naučí mnohé.
Takže spíš záleží na kvalitě vedoucích prací a jak se k tomu postaví. Já tvrdím, že to jde dělat i pro studenty tak, aby z toho něco měli a výstupem jejich činnosti bylo něco použitelného. Sám jsem takto dělal bakalářku i diplomku a následně jsem vypisoval témata prací.