Nejsem sice zaměstnán přímo v automobilce, ale v servisu. Bohužel i na nás dopadla krize a majitel mi oznámil, že po novím rocejkončím stejně jako mojí dva kolegové. Jsem zvědavej, na odstupném jak říká ta paní z odborů. Zatím mi nic takového neslíbil. A kdo mě zaměstná, když je mi 54 roků?
Taky jsem dělal u jednoho Škoda autorizovaného prodejce a servisu. Majitel se vždycky nechával slyšet, že Zákoník práce a ostatní pracovně-právní předpisy jsou jen komunistickým cárem papíru a lidi je třeba držet zkrátka. A podle toho jednal. Každý den ráno jako rozcvičku on nebo jeho manželka někoho seřvali, pro malichernost nebo si něco vymysleli. jeden den vydal nějaký příkaz, který za 2 dny odvolal a zase si našel důvod k seřvání, že dotyčný pracovník to měl / neměl dělat, protože to nařídil / zakázal. V takovém stresu byla opravdu paráda pracovat. Spolumajitele ze společnosti vyštípal, dokonce se soudili, spolumajitel to samozřejmě prohrál, dostal jen 50 tisíc, které do sročka vložil při založení po revoluci, nyní má společnost hodnotu už v milionech. Přes všechny zápory a přetvářku před zákazníky mu obchody vyšlapovaly, nevím, jak se má nyní v krizi.
Takže, i když vám to nepřeji, s odstupným to možná nebude žádná sláva. Řada lidí je bohužel ráda, že odejde na dohodu, že jim zaměstnavatel nedá nějaké hrubé porušení pracovní kázně - což v dnešní době není vůbec žádný problém.
To je ovšem velice zvláštní, protože servis by měl mít práce nad hlavu - neprodávají se totiž jen nová auta a benzín je pekelně levnej, takže opravy budou. Kdykoli přijedu do servisu, tak se tam nikdo nezastaví - pomalu aby se tam člověk objednával jak k doktorovi
Záleží jak který servis.
Já se svým výkřikem techniky z Mladé Boleslavi se musím objednávat jak k doktorovi. A když ve frontě na sepisování zakázek s přejímacím technikem slyším, chytám šoky, co vše a za jaký prachy se může na těhle krámech podělat.
A otce zase vozím k Renaultovi. Pravda, servis Renault není na každém rohu, tak k němu má horší spojení, takže ho tam občas dovezu. Ale jezdí víceméně jen na lhůtní prohlídky. Tuhle tam ale musel zavítat mezi 2 prohlídkami - začal mu dělat rámus rozvodový řemen na dieselu. V Renaultu vládne taková pohodová atmosféra, žádný velký nával na servis, ale zato tam jak na běžícím páse běží prodej nových aut. Za 2 hoďky už je na prodejním place další auto a odpoledne, když jdeme pro opravené auto, je odkládací plocha pro nová auta vyčištěná. Když jsme se na ten šrumec ptali, tvrdili, že takový fofr mají každý den a že někdy nestíhají. To jsem u škodovky ještě nezažil - zde naopak nahánějí zákazníky ze servisu, aby si čekání na technika zkrátili prohlídkou nových modelů a hned vám nutí předváděcí jízdu a výhodný leasing.
"benzín je pekelně levnej," - obávám se, že i když je levnější, lidem na něj stejně nebude příliš zbývat, protože jejich peněženky vycucnou jinérostoucí náklady - energie, potraviny, voda, bydlení ... Kdyby tomu tak nebylo, museli by lidi prodejcům nových aut urvat ruce, protože i "auta jsou pekelně levná" - ale jaxi se zvýšený nákup nekoná. Pravda, mnozí lidé šetří, nikdo neví, co bude za 2 měsíce (vzpomeňme - před 2-3 měsíci jak jsme byli ujišťováni různými tlučhuby, že nás se krize vůbec netýká - a kde jsme dnes ...), až budou třeba na úžasné podpoře, pak bude asi důležitější nasystit hladové krky v rodině a mít za co bydlet, než se vozit v novém autě, do kterého nebude za co nalít benzín. A tak éra smradů ze 120tek asi jen tak neskončí, byť se vláda snaží občanům administrativně-finančními metodami užívání starších aut ztrpčit - viz fronty před magistráty na přepis vozidel ... Musí se rozhýbat vstřícná cenově-mzdová politika, kdy občan bude s to si vydělat bez problémů a bez utahování opasků na nový vůz ne za 20 platů ale za 7 (zároveň s tím však by měl mít možnost utáhnout i další náklady ve formě benzínu, pojištění, ale i penzijního připojištění, nákladů na bydlení, potraviny, ošacení ...) - aby zkrátka nechodil do garáže jen nové auto oprašovat a na velikonoce a dušičky s ním vyjel do sousedního města na návštěvu "vzdálených" příbuzných.