Hlavní navigace

Automobilový průmysl má nejistou budoucnost

15. 12. 2008
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Za jednu z největších obětí právě probíhající finanční krize je po právu označován automobilový průmysl. Pokles spotřebitelské poptávky zaviněný nestabilními finančními trhy a růsty cen energie dostává automobilky do problémů.

Dopady světové finanční, a pro nás spíše hospodářské, krize se projeví velmi silně v průběhu příštího roku. A to mnohem hlouběji, než tomu bude v západoevropských zemích. Ukazuje se, že nejvíce postiženým segmentem bude zpracovatelský průmysl, a to zejména automobilový a návazně i subdodavatelský průmysl automobilových součástek a dílů. Česká republika se v průběhu 90. let minulého století, a také i v prvních letech 21. století, prakticky stala montážní zemí, pokud jde o automobilky. A na dodávkách automobilových komponentů pro ně je závislá celá řada firem u nás. Jestliže automobilky nyní omezují výrobu, tak se to v mnohem větší míře projevuje právě u subdodavatelských firem. Následovat bude snižování produkce, zvýšení nákladů na výrobu a propouštění zaměstnanců.

Pokud hluboce klesá odbyt, potom dodávky autodílů budou klesat ještě více. Výrobci musejí nejprve snížit zásoby ve skladech. Jsme svědky odstávek výroby automobilů. To vše může mít, a také asi bude mít, velký dopad na oblast služeb. Spirála propadu automobilového průmyslu a subdodavatelských firem může být u nás mnohem strmější než jinde v Evropě, tvrdí předseda Českomoravské konfederace odborových svazů (ČMKOS) Milan Štěch.

Zatímco u textiláků a sklářů jde o dlouhodobý pozvolný vývoj jejich poklesu, tak u automobilového průmyslu jde o prudký pokles. Přirozeně nejen u nás, ale i v celém světě.

Jenže, co logicky učiní lidé, spotřebitelé? V době nejistoty, kdy se jejich reálné příjmy propadají, či ještě hůře – hrozí jim nezaměstnanost, odloží koupi předmětů dlouhodobé spotřeby. A auta k nim prostě patří. Řeknou si, tak si své auto ještě nechám dva tři roky a nebudu kupovat nový vůz. Ovšem z hlediska struktury našeho průmyslu to může mít velké dopady i na ostatní sféry ekonomiky, zejména obchodu a služeb. V důsledku vývoje našeho hospodářství, kdy tehdejší vlády vsadily na rozvoj automobilového průmyslu jako tahouna české ekonomiky, se po několika tučných letech ukázalo, že v době krize je to velmi vážná slabina.

Dopady krize již na jaře

První známky krize již české průmyslové firmy pociťují, zasaženi jsou především dodavatelé automobilek. Ředitel útvaru hospodářské politiky Svazu průmyslu a dopravy ČR Boris Dlouhý k tomu řekl: Jak velké budou dopady krize, se ukáže na přelomu roku a v prvních měsících roku 2009. To, že se snižuje poptávka, je podle něj zatím jediný přímý dopad krize. Předpokládá však i zhoršení přístupu firem k úvěrům. Krizi podniků může navíc prohloubit případné další posílení české koruny. Zpomalování průmyslové výroby se podle mluvčího Sdružení ČESMAD Bohemia Martina Felixe přímo úměrně dotkne i silničních dopravců. Jako konkrétní příklad uvedl právě snižování výroby některých automobilek, na jejichž zakázkách je část dopravních firem existenčně závislá. Když tyto firmy budou méně vyrábět, budou dopravci méně vozit a méně vydělají, řekl.

skoleni_15_4

Krize se dotkne nejen automobilek, ale i celé řady jejich dodavatelů. Například výrobce gumového těsnění pro automobily Saar Gummi Czech z Červeného Kostelce na Náchodsku již začal kvůli poklesu prodeje automobilů propouštět. Automobilka Škoda Auto omezí od ledna do června výrobu na čtyři pracovní dny a zaměstnanci zůstanou doma za 75 % průměrného výdělku. Navíc od začátku listopadu propustila více než jeden tisíc pracovníků najatých personálními agenturami a dalších čtyři stovky z nich mají přijít o místo do konce tohoto roku. Propouštění se týká především zahraničních zaměstnanců – nejčastěji Slováků, Poláků nebo Vietnamců – kteří mají s automobilkami uzavřenou pracovní smlouvu na krátkou dobu.

Škodovka jich přitom ještě v létě zaměstnávala téměř čtyři tisíce. Pro většinu z nich znamená ztráta práce nepřekonatelný problém a někteří již odjíždí domů. Ostatní však zůstávají a čekají, co bude dál. Mnohé naše organizace se snaží pro propouštěné české zaměstnance vyjednat lepší podmínky při ztrátě zaměstnání. Například vyšší odstupné či výpomoc pro zaměstnance s dětmi nebo manželské páry pracující u stejné, postižené firmy, dodala pro Měšec.cz Jana Kašparová, tisková mluvčí ČMKOS.

Cítíte vy osobně ve svém životě, že je globální krize?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Neúnavná cestovatelka po zemích známých i objevitelských, pravidelná návštěvnice fitness centra, milovnice vysokohorské turistiky v Alpách. Objevila jsem i kouzlo paraglidingu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).