Američané rozjíždějí útraty a Evropa se těší na čtvrteční summit

16. 10. 2012
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

Ilustrační obrázek
Autor: Depositphotos – gunnar3000
Ilustrační obrázek
Na trzích je znovu veselo, protože americký nákupní košík je v poslední době překvapivě plný. V posledních třech měsících rostly útraty Američanů každý měsíc zhruba o procento.

Nejlépe se dařilo elektronice, jejíž prodeje za poslední kvartál vzrostly o více než osm procent. To je z části díky náběhu nového iPhonu 5, ale také celé řady jiných hraček jako tablet Google Nexus nebo nový telefon Samsung Galaxy S3. Zatímco Američané navyšují útraty za chytré technologické hračky, v posledních letech evidentně méně navštěvují restaurace a šetří na oblečení.

Školení Mzdové účetnictví - legislativní novinky 2026

Tržní optimismus ale není v tuto chvíli hnaný pouze americkým spotřebitelem. Svojí roli hraje i dobrý rozjezd americké výsledkové sezóny a především pozitivní očekávání před summitem Evropské unie na konci tohoto týdne. Před tím by ale investoři měli být z řady důvodů spíše opatrní.

Jak ukázalo víkendové výroční zasedání Mezinárodního měnového fondu (MMF), shoda na novém řeckém a španělském balíku teprve krystalizuje a na konci týdne k ní pravděpodobně ještě nedojde. I když Madrid může mít podle Financial Times žádost o pomoc připravenou v šuplíku, zřejmě ji odloží až na období po sérii regionálních voleb. Ty čekají Španěly v nadcházejících týdnech. Řecko zase podle posledních zpráv ještě nemá dokončené finální hodnocení Trojky. Evropští politici se sice plus mínus shodují s Mezinárodním měnovým fondem (MMF) na tom, že Řekové potřebují na své reformy víc času. Nikdo však Athénám zatím nechce dodatečný čas na reformy zaplatit. Rozhovory o dalších penězích pro Řecko, eventuálně o odpuštění části stávajících řeckých dluhů, tak budou ještě hodně napínavou politickou detektivkou.

Autor článku

Autor je hlavní ekonom Era Poštovní spořitelny.

Kvíz týdne

Falešné slevy, obcházení pravidel. Poznáte, když vás e-shop tahá za nos?
1/10 otázek
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).