Osobně jsem se s tímto setkal jako standardem jen v půjčovnách aut, kde jde o možnost srážky v případě nevrácení či jiného problému.
V hotelích si to možná dovolí nějaký luxusní, kde běžně chtějí připočítat spousty nadstandardních služeb, ale není to moc obvyklé. Jinde je to naprosto neobvyklé. Spíš se narazí na jiné komplikace, třeba akceptace jen domácích karet, ale to už není primárně na téma debit/kredit.
Nutno dodat, že tlak na kreditky podle mě spíš trochu slábne, v USA před ne až tak dlouhou dobou prakticky debitní karty neexistovaly, ale v souvislosti s krizí je docela dost bank začalo nabízet i poměrně propagovat.
U nás se to teď cpe horem dolem, tak to může vypadat jako že se kreditky tlačí nuceně, ale to je spíš projev zpožděného nástupu kreditek v ČR.
Hotel to používá k tomu, aby se zajistil pro případ, že rezervaci nevyužijete a on kvůli Vám drží prázdný pokoj. Pokud nepřijedete, strhne si peníze z kreditky.
Výhoda kreditky je skutečně hlavně v tom, že bonitu a důvěryhodnost klienta prověřil někdo jiný (banka). Stejně jako u debetky můžete narazit na účet "vyžraný (skoro) na nulu", u kreditky můžete narazit na účet "vyžraný až (skoro) do úvěrového limitu", ale kreditka stejně nemusí být blokovaná. Skoro bych řekl, že incidence druhého jevu je častější, než incidence jevu prvního :-)