Za bezkontaktní karty bych banky rozhodně nepochválil, právě naopak. Kecy o úspoře času jsou irelevantní, naopak se nikde nehovoří o tom, že data uložená v kartě nejsou nijak chráněna proti zneužití. Dokonce nejsou ani šifrována a lze je přečíst čtečkou za pár desítek dolarů. Pak už stačí v klidu doma nakupovat v eshopech. Pokud tento trend bude pokračovat a nebude možnost získat obyčejnou kartu, přestanu jí používat úplně. Nebo někdo nosí po ulici na ruce peníze k volnému použití?
Zatím se zneužití možná neděje, nebo ne ve velkém, ale banky by se s tím jistě nechlubily. Je jen otázkou času, kdy k zneužití bude docházet. Obalovat kartu staniolem nehodlám. Ještě jedna možnost však existuje. Vyvrtáním dírky v místě vinutí antény se tato přeruší a je po bezkontaktních platbách navždy.
prosim tě, zkus mi vysvětlit, jak clovek, co mi precte bezkontaktni kartu (když uz se mo tu nejak povede, ačkoliv by me zajímalo jak - při beznem uzivani), ty udaje zneuzuji pro nakupovani v eshopech? :)
zkus myslet .) za prvé - nebude mít CVC kód. to uz se mu vyplatí mi tu kartu ukrást celou (a je to i jednodussi, nez tu kartu cist.. ono ji na vic, nez par cm, neprectes).
sklidni hormon, a neplas ... skodi to zdravi.
Fakt, že bezkontatkní platby ušetří čas bych vnímal spíše negativně. Čím jednodušší je pro běžného člověka zaplatit, tím méně si uvědomuje fakt, že za něco platí. Tím častěji bude platit a utrácet. Pak maji vymetené účty, prázdné kapsy a z nedostatku peněz viní stát, vládu, banky, nadnárodní korporace a jiné.
Nechci kritizovat bezkontatní platby, jsem přiznivcem moderních technologií a to nejen v oblasti bankovnictví. Myslím si ale, že lidé by měli skutečně rozumět tomu, co využívají a chápat souvislosti a ne jen bezmyšlenkovitě opakovat to, co jim obchodníci dávají přímo pod nos.
Když předemnou v obchodě lidi platí kartou je to zdlouhavější a platit hotově je prostě rychlejší.Kartou vyberu jen celou vejplatu z bankomatu,nechám tam jen stovku na poplatky a kdyby to šlo,nemám účet vůbec a nechávám se vyplatit na kase,já osobně bych banku vůbec nepotřeboval,NEBÝT air bank,ostatní banky by těžko zlevnily půjčky a ostatní produkty,víte že v air platíte poplatky pouze dobrovolně?nikdo vás nenutí platit za výběr z bankomatu třeba.Karta je pro mě nebezpečná,nevěřím jí,zdržuje mě.jiná situace by byla,mohl-li bych platit kartou všechno,od jízdenky v autobuse po koblihu v pekárně,to ted nelze.
V supermarketech platím pouze kartou a nemyslím si, že bych byl výrazně pomalejší, než kdybych měl vytahovat hotovost. K čemu mi je, když pokladní "namarkuje" můj nákup a naháže ho za pokladnu, kde si ještě odebírá zboží zákazník přede mnou? Při platbě kartou ve chvíli, kdy se platba provádí a jakoby se nic neděje si uklidím nákup a když dostávám do ruky účtenku odcházím a nikoho u pokladny už nebrzdím. Zkuste si někdy sednout v obchodě za pokladny a změřit úsek od sdělení částky pokladní po odchod zákazníka od pokladny. Možná budete překvapená z výsledku.
Platba kartou predevsim neumerne zdrazuje cenu zbozi, zvlaste u malych polozek. Samozrejme i zpracovani hotovosti neco stoji, pro male obchody je to ale ve srovnani se silenymi poplatky za transakce platebni kartou jednoznacne vyhodnejsi. Navic nemusi kazdy vedet za co presne utracim penize.
V eshopech samozrejme jinak nez kartou online neplatim, ale to je specificky zpusob nakupu a velke firmy si obvykle dokazi prosadit lepsi podminky pri takovych platbach.
Nejen v ČR. Z mého pohledu by možnost online finančních transakcí měla být státem zajišťovaná služba (stejně jako byla s hotovostí). Který daňový poplatník nepotřebuje platit? Tím by velmi rychle odpadly % z ceny v online platbě a člověk platící hotovostí by nesponzoroval kartáře.
Co je to za blbost, poplatky jsou v % z transakce, takze "zvlaste u malych polozek" je proste kravina. Zdrazuje to predevsim drahe zbozi.
Poplatky byly silene drive, ted se to ponekud zlepsuje.
Zdrzovani je taky blbost. Pokud ma obchod moderni terminaly, tak je platba kartou stejne rychla. Vcetne zadani PIN.
Pred lety se neoficialne mluvilo o tom, ze platba kartou pro maleho obchodnika znamena terminal za 10 000, platba za konektivitu, pevnou castku za kazou transakci cca 10 Kc a procenta z prodeje. Upozornuji, ze to bylo neoficialne napsano nekym na internetu, tezko rict, jak moc je to pravdive.
Tak si predstavte tu radost oncodnika, kdyz u nej platite 10 Kc kartou. Velky retezec da nejaky zlomek procenta z obratu a usetri na preprave penez.
Podmínky se mohou lišit, takže mě prosím nechytejte za slovo, ale pokud vím, tak ten fixní poplatek za transakcí je záležitostí vzdálenější minulosti. V počátcích karet to běžně vypadalo tak, že byla autentizace vytáčeným připojením, takže transakce zanamenala také poplatek za telefon atd., tak to opravdu malé transakce neúměrně zdražilo, dnes už je ale situace lepší. V podstatě zbyla jen procenta a i ta v průměru dost klesla. Konektivita je dnes za pár šupů, terminály také šly dolů.
Každý obchodník má právo si stanovit minimální částku na platbu kartou. A dokonce má právo náklady na použití karty (samozřejmě, po odečtení nákladů na případnou platbu v hotovosti) zákazníkovi naúčtovat. Pokud to nevyužije, asi se mu platy kartou vyplatí (nebo je blbec, ale pak mu to patří).
Jediný důvod, proč obchodníci nadávají na platby kartou je ten, že platbu kartou nezatlučou berňáku. Jiný důvod nemají.
To je možná pravda, ale většina obchodů, které berou karty, má také počítačový systém, minimálně pokladní, propojený se skladem, takže v okamžiku, kdy zboží opouští prodejnu, snižuje ve v systému skladový stav a signalizuje, že je nutno toto zboží doobjednat. A pokud má obchodník systém, tak platbu před berňákem nezatají, i kdyby byla v hotovosti, protože kasa v každém případě vytiskne strvrzenku. Kartou dneska zaplatíte i u zásilkové služby, která vám zboží doveze až ke dveřím. Jiná věc je, že si lidi stvrzenky neberou.
Je to dýl, Tato směrnice s křížkem po funuse zakazuje vydavatelům karty zakazovat přirážky za platbu kartou, přitom ovšem (jak je zmíněno i v tom článku) jak VISA tak EC/MC zrušily ten zákaz už několik let před tím. (Jak je to u ostatních společností nevím, ale ty jsou pro náš trh zcela bezvýznamné.)
Zrovna Air bank bych nic nesvěřil, podmiňuje založení účtu prodejem osobních dat třetím osobám. Pokud jde o poplatky, mnoho bank nemá žádné, naopak mi ještě njakou korunu dají na úrocích. Jde tu o bezpečnost dat v kartě a ta je prakticky nulová. Bezpečnostní poučky praví, že jakékoliv heslo by mělo mít min. 25 náhodných znaků. Karta má čtyřmístný PIN, už to je dost slabé. Nevyžadování PIN je trestuhodná nedbalost a bezpečnostní díra jako vrata do stodoly, ať si banky říkají co chtějí.
Tvrdí, že neautorizované platby prý vrátí, jenže to bude tvrzení proti tvrzení. Jak já dokážu, že jsem s bezkontaktní kartou neplatil? To mi můžou, ale taky nemusejí věřit. Možná mít svědkxy, kteří by dosvědčili, že jsem se v době transakce zdržoval jinde, ale stejně by to bylo problematické, zvlášť u osob, které napřiklad bydlí samy.
Zdržování je věc názoru, někdy trevá chvíli ověřování platby, jindy vracení drobných.
Placení v obchodě zdržuje, to máte pravdu, ale řešením není vrátit se k hotovosti, jako spíš zrušit lidsky obsluhované pokladny. Zavést RFID čipy v každém zboží, spočítat cenu nákupu během jedné vteřiny projetím pod skenerem, v dalších třech vteřinách zaplatit bezkontaktně.
Jinak jízdenku si kupuju SMSkou, koblihu klidně tou kartou. Hotovost mě zdržuje řádově víc - hlavně tím, když jednou za rok narazím na někoho, kdo ji potřebuje a já hledám bankomat, kterých bude vždycky míň než míst pokrytých mobilním signálem...
Jak kdy. Já platím bezkontaktně a trvá mi to tak dvě sekundy. V podstatě jakmile to pokladní pošle na terminál, což dělá posledním klepnutím, za pár vteřin hotovo a jdu pryč. Neexistuje rychlejší platba. Naopak, platba hotovostí zejména u starších lidí, to je porod. Jinak kdo chce poplatky platit, nechť je platí. Já už je pár let neplatím. A to jsem u ČS a mám všechny služby včetně 1% zhodnocení zůstatku na klasickém účtu.
Doba placení závisí na dvou faktorech:
1) lidský faktor platícího člověka
2) technologický faktor způsobu placení.
A podle mé empirické zkušenosti je ten lidský faktor důležitější.
Lidský faktor je to, že někdo přistoupí k pokladně a má už v ruce nachystané vše co potřebuje (kartu, nebo přímo hotovost, nebo má alespoň někde v ruce peněženku).
A někdo začne teprve po vyzvání tu peněženku, nebo kartu lovit z kapsy/kabelky, nebo tašky, kterou mezitím zarovnal nákupem.
Někdo je mladý a rychlý a někdo je starý a pomalý (až do zde již zmíněného extrému - vemte si drobné sama paní pokladní).
Někdo zaplatí, kolik mu řeknou a případně nesrovnalosti řeší později, nebo vůbec. Někdo se u mnoha položek s pokladní hádá, kolik to má stát a že to má být v akci a že na regále byla jiná cena a občas řekne, že něco nechce.
Pak je tady procesní faktor konkrétního obchodu, jestli pokladní může udělat storno sama, nebo jestli na to musí volat vedoucí a jak to zrovna dlouho trvá.
Hmm, já jsem psal, že ten lidský faktor je důležitější, než ten technologický, že? Tak to se omlouvám, měl jsem napsat, že ten lidský je vlastně jediný zajímavý, že ten technologický je proti tomu lidskému zcela nezajímavý.
Sice celkem souhlas, ale dodal bych jeden důležitý bod. A tím je to, jak hluboce zakořeněné jsou některé názory a jak pomalé je vymizení některých předsudků. Ona totiž ta pomalá platba kartou pravda byla - ještě cca před 5ti lety nebylo výjimkou potkat terminál, který se napojoval fakt pomalu a ověření bylo klidně v minutách, před deseti lety to bylo téměř pravidlem. Ano, to byly časy, kdy byla platba hotovostí obvykle rychlejší i u "pomalého důchodce".
Jenže dnes je situace úplně jinde, reakce terminálů je rychlá, bezkontakt to dále zlepšuje. Není nadsázkou tvrdit, že dnes je karetní platba rychlejší ve většině případě, hotovost vyhraje spíš výjimečně. Ale přesto se pořád dokola opakuje, jak je platba kartou pomalá :-)
Ono jde spíš o psychiku. Když ta důchodkyně platí drobnými a pokladní to vybírá, tak to sice trvá pět minul, ale lidé za ni vidí, že se pořád něco děje a nevnímají to tak. Zatímco při platbě kartou vrazíte kartu do terminálu, pět vteřin se nic neděje a lidi za vámi mají pocit, že zbytečně zdržujete a začnou nadávat.
Bezpoplatkovych alternativ je spousta, kazda banka si muze urcovat svoji cenovou politiku, jak chce. Vyber je na klientech.
Jinak CS nabizi take zakladni internetovy ucet zdarma.
CSOB pokud vim pak lidem s cca 1 milionem prostredku a pod hlavickou Ery/Postovni sporitelny pak i nejaky dostupnejsi pro sirsi vrstvy.
KB nevim presne, ale take ma nejaky program vyhod, kdy jsou za urcitych podminek poplatky odpusteny zcela nebo castecne.
Takze to chce jenom hledat ;-)