Hlavní navigace

Zdravotně postižení a lidé s nízkými příjmy dostanou slevu 200 Kč na volání a internet

Sdílet

2022-05-mobilni-telefon-ilustracni-foto.jpg Autor: Redakce

Lidé s nízkými příjmy a také zdravotně postižení budou mít od 1. ledna 2023 nárok na slevu ve výši až 200 Kč měsíčně za internet a volání. Tuto slevu jim musí poskytnout čtyři společnosti operující na českém trhu, Vodafone, T-Mobile,  O2 a PODA. Rozhodl o tom Český telekomunikační úřad, který těmto společnostem nařídil poskytovat tzv. službu zvláštních cen.

Doposud tuto slevu poskytoval pouze operátor 02, avšak pouze pro zdravotně postižené občany a jen na služby volání z pevné linky nebo z mobilního telefonu. Od ledna 2023 budou mít tuto povinnost všichni zmínění operátoři, přičemž je rozšířena o nízkopříjmové obyvatele a také na rozsah služeb. Novinkou je příspěvek na internet.

Slevu až do výše 200 Kč mohou lidé získat na mobilní či pevný internet, mobilní či pevné hlasové služby, případně i balíček obsahující některou z těchto služeb. Společnost T-Mobile musí ještě nad rámec této povinnosti umožnit využití cenového zvýhodnění i na alespoň jeden tarif prostřednictvím předplacené karty.

Člověk, který má na úlevu právo, se může rozhodnout, od které společnosti bude službu čerpat. Slevu však může nárokovat pouze u jedné, v případě, že by využíval dva a více operátorů.

Kteří zdravotně postižení lidé mají na slevu nárok?

  • Držitel průkazu ZTP z důvodu úplné nebo praktické hluchoty,
  • držitel průkazu ZTP/P,
  • osoba závislá na pomoci jiné fyzické osoby ve stupni II (středně těžká závislost), stupni III (těžká závislost) nebo stupni IV (úplná závislost),
  • nezletilá osoba, spotřebitel, který o osobu výše uvedenou osobně pečuje,
  • spotřebitel, který vychovává nebo který osobně pečuje o nezletilou osobu, která mu byla svěřena do péče nahrazující péči rodičů na základě rozhodnutí příslušného orgánu a která je držitelem průkazu podle písmene a) nebo b).

Kdo je osoba s nízkými příjmy?

  • Člověk, jehož započitatelný příjem za uplynulé kalendářní čtvrtletí je nižší než 2,15násobek životního minima, jde-li o jednotlivce, 
  • člověk, který žije v téže domácnosti s dalšími osobami a součet jeho započitatelného příjmu a započitatelných příjmů těchto osob za uplynulé kalendářní čtvrtletí je nižší než 2,15násobek životního minima osob žijících v této domácnosti.

Jaký je postup pro získání slevy?

Nejprve kontaktujte zvoleného operátora. Požádejte ho o cenové zvýhodnění a doložte, že jste oprávněnou osobou. Sdělte mu, jakou službu chcete čerpat (případně čerpáte).

  • Zdravotně postižené osoby předloží poskytovateli příslušné doklady (ZTP, ZTP/P), nebo oznámení či rozhodnutí o přiznání příspěvku na péči. V případě dítěte, které vám soud svěřil do péče, předložte rozhodnutí příslušného orgánu rozhodnutí o svěření do péče nahrazující péči rodičů (§ 1 odst. 2 nařízení vlády č. 500/2021 Sb.)
  • Pokud jste osoba s nízkými příjmy, předejte operátorovi čestné prohlášení. Vzor čestného prohlášení, včetně postupu pro jeho vyplnění s aktuálními částkami životního minima, Český telekomunikační úřad zveřejní v příštím týdnu na svých webových stránkách.
Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
  • 22. 12. 2022 16:59

    MSM

    Konečně!!! Do teď jsem trpěl to, že jsem měl dva mobily - O2 se slevou na tarifu a předplacenku od T-mobile. Z jednoho jsem občas odbavoval delší hovory, ale říkal jsem lidem, sem my nevolejte, volejte mi na ten druhý - tenhle nemívám puštěný. Nyní sjednocuji do T-mobile, i když s O2 to nebylo a není lehké: na pobočce - tady to nevyřídíte, musíte zavolat na 800330069. Samozřejmě „musíte" zdůvodnit, proč to chcete udělat, prioč je opouštíte. Zavoláte tam a po zdůvodnění: a tak bychom to mohli udělat, že bychom vám dali slevičku, třeba (nejdřív) 99 Kč a nebo tedy přihodíme slevičku 50 Kč a 500 MB. Mimochodem na tarifu od T-mobile budu mít neomezené volání a SMSky + 1 GB. Další důvod, proč odcházím, jsou reklamy, kterými jste mě pořád bombardovali na oba mobily. To se dá vypnout! Ale o to jsem bezvýsledně žádal už několikrát - operátor kapituloval. Přijde a nebo možná nepřijde vám dopis s kodem, který nám pak zavoláte. Tak přijde nebo nepřijde? Když nepřijde, zavoláte taky! Nemohli byste mi ho pro urychlení a jistotu a taky ušetření papíru a pošty a taky pro mé snadnější přečtení (jsem prakticky nevidomý) poslat ten kod rovnou e-mailem? Nemohli - máme své postupy. Ne, opravdu jsem rád, že je opouštím ... a to radši nebudu ani vzpomínat, co mi dělali, když jsem si v rámci O2 chtěl převést slevu z pevné na mobil a zároveň pevnou zrušit - půl roku jsem chodil s neoprávněně vystavenými fakturami na pointy O2!!! než to pochopili, přestali škemrat, přemlouvat, nabízet slevičšky jako na nějakém asijském trhu a pustili mě - zrušili mi pevnou. Znám i případy, kdy nechtěli lidem převést vůbec telefonní číslo, i když na to je taky zákon. T-mobile za mnou dokonce vysílá se smlouvou kurýra - trochu mi to přijde zbytečné, když by se to dalo vyřešit taky na nějakém T-mobile pointu, ale dobrá. S T-mobile jsem žádný problém nikdy neměl.

  • 22. 12. 2022 17:52

    MSM

    Aale abych byl úplně objektivní - sluší se také poděkovat O2, že ještě přibližně asi před rokem a po mnoho let zpět poskytoval nám zdravotně postiženým kromě slevy 200 Kč od státu též svoji slevu cca 200 Kč, což bylo zrušeno tuším teprve před rokem. Nicméně některé zmíněné praktiky a postupy se mi u O2 opravdu nelíbily a navíc to je asi nejdražší operátor.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).