Zaměstnavatelé mohou podávat některé tiskopisy pro ČSSZ už jen online

2. 9. 2020

Sdílet

Od 1. září 2020 musí zaměstnavatelé podávat některé tiskopisy týkající se sociálního pojištění pouze elektronicky. Je to dáno právní úpravou přijatou dne 20. 5. 2020 (zákon č. 255/2020 Sb.), která platí právě od 1. 9. 2020. Jedná se o:

  • Oznámení o nástupu do zaměstnání / skončení doby zaměstnání
  • Přílohu k žádosti o dávku
  • Evidenční list důchodového pojištění.

Zmíněné tiskopisy musíte zaslat prostřednictvím služeb e-Podání ČSSZ, a to ve formátu XML. Služby e-Podání je možné podávat s uznávaným elektronickým podpisem i prostřednictvím datové schránky.

V případě, že zaměstnavatel nemůže z prokazatelných objektivních technických důvodů podat zmíněné tiskopisy elektronicky, je možné, aby tiskopis zaslal v písemné podobě na příslušnou správu sociálního zabezpečení, přičemž musí uvést důvod tohoto postupu.

Oznámení o nástupu do zaměstnání / skončení doby zaměstnání musí tedy zaměstnavatelé nově podávat na okresní správu sociálního zabezpečení elektronicky.

Lhůta pro podání zmíněného tiskopisu zůstává zachována v současné podobě, tj. nejpozději do 8 kalendářních dnů ode dne nástupu do zaměstnání nebo skončení doby zaměstnání. Stejná pravidla budou platit i pro oznamování zahájení nebo skončení výkonu práce na území ČR v případě smluvních zaměstnanců. U zaměstnanců, jejichž zaměstnání je zaměstnáním malého rozsahu, a u zaměstnanců činných na základě dohody o provedení práce zůstává lhůta také stejná.

Také v případě příloh žádosti o dávku je zaměstnavatel povinen podklady pro výpočet dávek nemocenského pojištění zasílat pomocí tiskopisu v elektronické podobě nově u všech dávek nemocenského pojištění (tedy nejen u nemocenského), a to na elektronickou adresu určenou okresní správou sociálního zabezpečení.

Tiskopisy žádostí o dávky, které zaměstnavatel převzal od svých zaměstnanců, a další dávkové podklady (například k exekučním srážkám) je možné zasílat stejně jako dosud:

  • v papírové podobě na adresu příslušné OSSZ,
  • do datové schránky příslušné OSSZ (podklady k témuž zaměstnanci pokud možno společně v jedné datové zprávě),
  • na elektronickou adresu podatelny příslušné OSSZ s uznávaným elektronickým podpisem či pečetí.

Zaměstnavatelé musí nově elektronicky předkládat také evidenční listy důchodového pojištění (ELDP) určené ČSSZ, a to buď formou datové zprávy prostřednictvím datové schránky nebo elektronické adresy podatelny.

Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).