Domnívám se, že zpoždění vlaku (ale i autobusu, letadla) by mělo být odškodňováno již při daleko menším zpoždění. Jízdní řády nejsou kus zbytečného papíru a měly by se dodržovat. Pokud si koupím nekvalitní výrobek a ten mi slouží špatně, reklamuji jej a dostanu zpět peníze. To samé by mělo následovat při zpoždění vlaku, neboť mi vznikne následná škoda: ujede mi jiný spoj, vyhodí mne z práce pro závažné (i opakované) porušování pracovní kázně.
Nemusí být přece speciální zákon (a už vůbec ne z popudu EU), stačí užít zdravý rozum a logikuvěci.
jjj, to už mi říkal můj bývalý zaměstnavatel někdy v roce 1992: pane, když vám ujede vlak, můžete si vzít taxika, nebo nikdo vám nebrání jezdit do práce o hodinku dřív - ale pokud u nás chcete být zaměstnán, na pracoviště se budete dostavovat včas.
neni to jednodušší, než chtít po drahách odškodné?
Taksíka můžete užít někde ve městě, ale pochybuji, že třeba ve čtyři ráno na nějaké dědině taksíka seženete. Nehledě na to, že většina nemanažerských míst není tak skvěle ohodnocena, aby si mohla dovolit jet do práce taksíkem. Podnikatel si dá cestu taksíkem zcela jistě do nákladů, ale zaměstnanec?
Pokud jezdíte tzv. "prvním" vlakem, o hoďku dřív zkrátka nic nejede. Možná tak o šest hodin dřív, to jede tzv. "poslední" vlak z předchozího dne. A tím se mnohdy ten zaměstnanec vrací domů. Takže se nevracet domů, ale přespat někde na hotelu, byť třeba 30 km od bydliště? Věřím, že takové martinium byste sám nerad podstupoval. Chce to vidět trochu realitu 21. století , ne kapitalismus 19. století.
Nápad odškodného od ČD (ale i ostatních dopravců) se proto jeví jako dobrý - je to postavené na roveň ostatním výrobcům a poskytovatelům služeb, nesoucí odpovědnost (záruku) za své zboží.