Hlavní navigace

Za zpožděný mezinárodní vlak můžete žádat odškodné

Sdílet

Gabriela Hájková 4. 12. 2009

Pokud pojedete jako zákazník vlakového dopravce s mezinárodní jízdenkou ve zpožděném vlaku, můžete žádat po dopravci odškodné. Podmínkou je právě mezinárodní jízdenka, ze které je dopravce povinen vrátit čtvrtinu z ceny, při vlaku opožděném o více než jednu hodinu. Při zpoždění delším než dvě hodiny vám náleží odškodné ve výši poloviny jízdného. Evropské nařízení, které nová pravidla upravuje, ale obsahuje řadu výjimek. Odškodnění například nelze požadovat, pokud je důvodem zpoždění sebevražedný pokus nebo třeba počasí. V souhrnu se jedná o důvody, na které nemůže mít vlakový dopravce žádný vliv.

Pro vyplacení odškodného musíte vyplnit žádanku, předložit originál jízdenky a potvrzení o zpoždění vlaku, které se vydává na nádraží nebo u průvodčího. Mezi další novinky, které evropské nařízení přineslo, patří povinnost přepravit invalidního člověka z každé stanice. Ten by měl ale železnici o své cestě informovat dva dny předem. Nová pravidla budou platit i ve vnitrostátní dopravě, zatím na ni ale platí pětiletá výjimka z dodržování nařízení.

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
  • 4. 12. 2009 18:35

    valesek (neregistrovaný)
    To se teda zavadi dost pozde. Ja kdyz jedu z USA pres Afriku do Australie, tak pri 2minutovem zpozdeni uz dostavam 10 procent z ceny zpet. Uz jsem parkrat dostal zpet 50 procent z ceny vlakove jizdenky.
  • 5. 1. 2010 21:27

    kuk (neregistrovaný) ---.bluetone.cz

    proč tedy nejet autobusem??? ty báječné kolony na D??? proč si neužít:o))

  • 7. 12. 2009 9:48

    anonymní
    Hlavně by odškodnění mělo být zavedeno u všech spojů, včetně "couráků" na místních tratích.
    Problém může nastat u náhrady, kdy takřka vše lze svést na počasí. Je horko, koleje se roztahují, je zima, koleje praskají, je podzim, je napadané listí a kola se smýkají, je mlha, není vidět, vlak musí jet 20 km/hod. ...
    Asi bude i důležité, kdo za opoždění /u nás v ČR/ vlastně může. Kdysi byly ČD jeden podnik, nyní byly např. koleje vyvedeny do Správy železniční dopravní cesty nebo jak se to nazývá, a někde jsem četl, že za cca 95 % opožděných vlaků nemohou ČD, ale někdo "úplně jiný", tedy i SŽDC.
    Pokud je plánovaná výluka na trati a platí tzv. výlukový jízdní řád, tak tam je samozřejmě zpoždění "legalizováno" a cestující s ním musí počítat. Otázkou je, cestuje-li jen občasně, jak se o té výluce dozví. Ne každý má doma internet a pochybuji, že si před každou náhodnou cestou cestující ověřuje, zda není na trati nějaká anomálie. Dřímá-li v rukou jízdní řád vydaný na začátku období a zakoupený např. v pokladně železniční stanice před půlrokem, je mu to prd platné, teprve po příchodu na nádraží zjistí, že vlaky jezdí úplně jinak. To ta lepší varianta, kdy jsou ve stanici zaměstnanci ČD a mohou podat informace, v horších případech jsou stanice neobsazeny a veškeré informace o dopravě vandaly zlikvidovány. Cestující pak neví, na čem je, zda vlaky vůbec jezdí či se má pachtit někam na půl kilometru vzdálenou zastávku náhradní autobusové dopravy.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).