Výplata pojištěných vkladů Sberbank končí 10. března. Bývalí klienti si dosud nevyzvedli 258 mil. Kč

Sdílet

Zkrachovalá banka a věřitelé Autor: Měšec.cz s využitím DALL-E
Zkrachovalá banka a věřitelé

Už jen týden zbývá bývalým klientům Sberbank k výběru jejich pojištěných vkladů – ze zákona se pojišťují peníze na běžných, spořicích a termínovaných účtech, a to až do výše ekvivalentu 100 000 EUR. 

Fond pojištění vkladů

Pokud Česká národní banka označí některou z finančních institucí zapojených do systému pojištění vkladů za neschopnou dostát svým závazkům vůči oprávněným osobám nebo soud vydá rozhodnutí o úpadku takové instituce, Garanční systém finančního trhu zahájí výplatu náhrad pohledávek z vkladů klientům této finanční instituce, a to z prostředků shromážděných v tomto fondu. Banky, pobočky bank z jiného než členského státu, stavební spořitelny a spořitelní a úvěrní družstva musí do Fondu pojištění vkladů pravidelně přispívat formou ročních příspěvků.

Zdroj: Garanční systém finančního trhu

Své peníze si od roku 2022, kdy ke krachu banky došlo, vyzvedlo 90 000 klientů. Garanční systém finančního trhu, který výplatu vkladů řídí, těmto klientům vyplatil přes 25,63 mld. Kč.

Přibližně 258 mil. Kč ale na své majitele stále čeká. Dle zákona mají na vyzvednutí svých pojištěných vkladů 3 roky. V případě Sberbank končí lhůta pro vyzvednutí 10. března 2025.

Podle Renaty Kadlecové, ředitelky Garančního systému finančního trhu, si mnohdy část klientů náhradu svých pojištěných vkladů nevyzvedne vůbec. Často jde o ty, kterým na účtech v padlé finanční instituci zůstalo jen několik korun, kvůli kterým se jim nevyplatí jít do banky. V tomto případě ale může jít také o osoby, které by do Česka pro výplatu náhrady vkladů museli přicestovat z ciziny, což může být nyní komplikované zejména pro např. ukrajinské a ruské občany. Tito vkladatelé mají sice také možnost zažádat o výplatu náhrad korespondenčně, ale i s tím jsou spojené určité náklady, vysvětluje.  

Z více než 30 000 klientů Sberbank CZ, kteří doteď své pojištěné vklady nevyzvedli, jde o:

  • 13 900 klientů s výplatou menší než 100 Kč (z toho přibližně 40 % klientů má částku k výplatě menší než 10 Kč)
  • 415 klientů s výplatou větší než 100 000 Kč
  • 46 klientů s výplatou přes 1 mil. Kč

Nevyzvednuté peníze zůstanou v Garančním systému a využijí se pro případ budoucích výplat náhrad vkladů.

Jak o výplatu požádat?

Pro výplatu je nutné zajít na některou z poboček Komerční banky. S sebou by si měl žadatel vzít:

  • Fyzické osoby doklad totožnosti (občanský průkaz, pas, případně průkaz o povolení trvalého pobytu).
  • Podnikající fyzické osoby (OSVČ) doklad totožnosti (občanský průkaz, pas, případně průkaz o povolení trvalého pobytu) a výpis z živnostenského rejstříku.
  • Právnické osoby (obchodní společnost, občanské sdružení, atd.) originál, úředně ověřenou kopii nebo elektronicky podepsaný platný výpis z OR/z jiného veřejného rejstříku ne starší 3 měsíce a průkaz totožnosti osoby jednající za právnickou osobu (občanský průkaz, pas, případně průkaz o povolení trvalého pobytu).

Kompletní seznam všech dokladů pro další typy osob přehledně sestavila Komerční banka.

Pokud si některý z klientů nemůže svůj vklad vyzvednout osobně, může na základě úředně ověřené plné moci zmocnit k vyzvednutí někoho jiného. Formulář plné moci si lze stáhnout na webových stránkách Garančního systému, k dispozici by měl být také na pobočkách Komerční banky. 

Klienti, kteří preferují korespondenční způsob výplaty, musí zaslat vyplněný a úředně ověřený formulář žádosti o převod plnění na adresu Komerční banky: Komerční banka, a.s., CKB útvar 2192, Václavské náměstí 42, Praha 1, PSČ 114 07.

V případě dědice či právního nástupce z jiného titulu se vyžaduje i dokument (originál nebo úředně ověřená kopie) prokazující nabytí pohledávky.

Pokud je náhrada vkladu součástí dědického řízení, je třeba, aby notáři nebo dědicové kontaktovali přímo Garanční systém finančního trhu. Pokud není jednoznačně určeno, kdo je oprávněn náhradu obdržet, lhůta pro výplatu se pozastaví. Tedy skončí později než 10. března 2025.

Sberbank padla v únoru 2022, krátce po vpádu ruských vojsk na Ukrajinu. Čeští klienti z obavy dalšího vývoje tehdy začali rychle vybírat své vklady. Sberbank na to reagovala uzavřením všech českých poboček a vypnutím digitálního bankovnictví.

V důsledku hromadných výběrů klientů a převodů finančních prostředků mimo banku přišla Sberbank CZ o svou likviditu a Česká národní banka tak byla nucena oznámit, že banka již nedokáže dostát svým závazkům. Na základě toho Garanční systém finančního trhu zahájil za sedm pracovních dní výplatu pojištěných vkladů, které klientům zkrachovalé banky vyplácel přes pobočky Komerční banky, připomíná dění kolem krachu banky Renáta Kadlecová.

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality

Autorka je redaktorkou serveru Měšec.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).