Výměna průkazů EHIC může někomu přinést komplikace

28. 7. 2009

Sdílet

Jistě jste slyšeli anebo zažili situaci, kdy na poštovní adresu byla doručena zásilka jejíž příjemce už byl nějakou dobu po smrti. Často se do této situace dostávají sousedé nebo blízcí příbuzní zemřelého, když mu zdravotní pojišťovna pošle zásilku v podobě nového průkazu pojištěnce. Tyto případy ve většině případů nevznikají vinou zdravotní pojišťovny. Údaje pro účely vedení registru pojištěnců získávají zdravotní pojišťovny z informačního systému evidence obyvatel Ministerstva vnitra České republiky.

Letos končí pětiletá platnost Evropských průkazů zdravotního pojištění (EHIC). S tím je spojen nárůst počtu omylů a chyb při rozesílání nových průkazů pojištěncům zdravotních pojišťoven.

K aktualizaci registru dochází také na základě oznámení samotných pojištěnců. V takovém případě oznamte své zdravotní pojišťovně změnu jména, příjmení, trvalého pobytu nebo rodného čísla, a to do 30 dnů ode dne, kdy ke změně došlo. I tak se však může stát, že některé údaje v informačním systému evidence obyvatel a v registru pojištěnců neodpovídají aktuálnímu stavu ke dni doručení průkazů.

Informace o úmrtí lidí z centrálního registru pojištěnců plní daty příslušný obecní úřad pověřený vedením matriky. Chyba se tak může stát při zadávání informací do registru ze strany obecního úředníka. Nelze tedy vyloučit, že průkaz bude doručen osobě, která již zemřela. Důvodem by byla chyba příslušného obecního úřadu. Úmrtí pojištěnce je totiž centrálnímu registru pojištěnců povinen oznámit příslušný obecní úřad pověřený vedením matriky, a to do osmi dnů od zápisu do matriky.

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality

Kolektiv redaktorů serveru Měšec.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).