Pokud žijete v oblasti postižené povodní a důchod, nemocenské či peněžitou pomoc v mateřství v hotovosti pobíráte prostřednictvím pošty, můžete nyní řešit několik problémů. Česká správa sociálního zabezpečení radí, co dělat, pokud jste přišli o poukázku či doklady, máte zavřenou poštu nebo dočasně bydlíte jinde.
Výplata důchodů v hotovosti
Pokud je vaše pobočka pošty z důvodu povodní mimo provoz nebo není možné peníze doručit při běžné pochůzce přímo na adresu, důchod a poštovní poukázky je možné vyplatit na kterékoliv jiné poště. Pokud si důchod nevyzvednete v aktuálním výplatním termínu, jsou budou standardně uloženy na vaší původní ukládací poště, a to po dobu 3 měsíců.
Pokud se kvůli povodním zdržujete mimo lokalitu svého bydliště (evakuace, pobyt u příbuzných), důchod vám vyplatí kterákoliv otevřená pošta po ověření oprávněnosti a výše výplaty. Klientům doporučujeme sledovat web České pošty www.ceskaposta.cz,
radí Drmolová.
V případě, že jste kvůli povodni přišli o poukázku k výplatě dávky (ztráta při evakuaci, zničená povodní), zajistí vám náhradní výplatu kterákoliv pošta po celé ČR na základě podacích znaků, které vám poskytne ČSSZ. V těchto případech se tedy obraťte na call centrum pro důchodové pojištění na čísle 800 050 248. Zjišťovat budete datum podání, podací číslo, částku k výplatě a potřebovat budete jméno a příjmení příjemce dávky. Bez těchto informací nemůže jiná pobočka České pošty výplatu zajistit.
V případě, že jste kvůli povodním přišli o doklad totožnosti, kterým se prokazujete při výplatě dávky a nemůžete se prokázat ani jiným dokladem, např. cestovním pasem, musíte požádat příslušný obecní úřad o vydání náhradního dokladu totožnosti.
Výplaty nemocenského v hotovosti
Dávky nemocenského pojištění se v hotovosti vyplácejí standardní poštovní poukázkou, peníze si tak můžete vyzvednout na kterékoliv poště. Poukázku je možné vyzvednout do data uvedeného na ní, zpravidla 25 dnů od data podání. Pokud si poukázku nenecháte proplatit, bude vrácena na účet ČSSZ a následně znovu zaslána na stejnou, případně jinou adresu, pokud požádáte ČSSZ o změnu.
Uzavřený úřad
ČSSZ informovala, že Okresní správa sociálního zabezpečení Jeseník bude až do odvolání uzavřena z důvodu výpadku elektrické energie a zásobování vodou. O jejím zprovoznění bude úřad informovat na sociálních sítích a webových stránkách. Klienti této okresní správy zatím mohou využít kteroukoliv jinou pobočku. Všechny ostatní fungují bez omezení v provozu.
Pokud potřebujete získat další informace nebo vyřešit jakoukoliv situaci týkající se důchodů a dávek nemocenského pojištění v souvislosti s aktuální povodňovou situací, můžete volat call centrum ČSSZ na tel. čísle 800 050 248.