Slevový svátek Black Friday letos připadá na pátek 23. listopadu 2018. Mnoho obchodů ale akci protáhne od pátka až do pondělí. A jiné mají slevové akce celý týden, případně celý měsíc. Obchody se zkrátka předhánějí, kdo nabídne větší slevu, ale jak už to bývá, nemusí být vše sleva, co tak vypadá.
Zdánlivě výhodné ceny jsou často vypočítávány z výrazně zvýšených běžných cen, a konečná úspora tak může být mizivá. Oblíbenou technikou nejen tuzemských e-shopů je nadsadit před slevovým obdobím ceny a z nadsazených pak počítat slevy. Existují případy, kdy zboží ve slevě bylo dražší než nezlevněné zboží před Black Friday obdobím. Je tudíž důležité neřídit se podle procentuální výše slevy, ale podle konečné ceny za zboží a konkurenční nabídky navzájem porovnávat. Bohužel je nutné si hlídat také vypočtenou cenu po slevě, jelikož ne vždy výpočty obchodníkům sedí,
upozorňuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.
Především e-shopy navíc do slev umísťují jenom zlomek z celkově nabízeného zboží, takže zaklínadlo Black Friday má za úkol vás hlavně přivést do obchodu. Další fintou, jak snížit náklady, aby bylo možné nabídnout slevy, jsou takzvané Black Friday edice. Zboží je inzerováno jako standardní, ale ve skutečnosti se jedná o balení, v němž chybí příslušenství, které je jinak s produktem dodáváno běžně. Mohou tak chybět propojovací kabely, sluchátka nebo baterie. Zásadním problémem Black Friday edicí jsou nedostatečné popisky zboží a připojování fotek standardních balení.
V kamenných obchodech je na místě obezřetnost stejně jako v jiných slevových obdobích. Pokud se jedná o vyšší slevu nebo vám na slevě záleží, měli byste si zapamatovat či poznačit cenu na regálu nebo věšáku a při markování hlídat částku, která se objeví. Jestliže je vyšší než deklarovaná, je rozumné věc nekoupit, protože zpětné domáhání se vrácení rozdílu v ceně je podle zkušeností z naší poradenské praxe skoro vždy složité. Pokud prodávající nebude chtít zboží za uvedenou cenu prodat, i přesto, že je pro něj nabídka u vystaveného zboží závazná, vždy je možné jít se poohlédnout do solidnějšího obchodu,
doporučuje Lukáš Zelený.