Češi často různé úpravy na bytě či domě provádějí svépomocí. A to ať jde o muže či ženy. Vyplynulo to z průzkumu NMS Market Research pro Raiffeisen stavební spořitelnu.
Kutilstvím si lidé spíše zpestřují volný čas, ale zároveň tím šetří náklady, které by vynaložili, kdyby na podobné práce pozvali profesionální firmu či nějakého odborníka. Většina dotázaných provozuje nějaké úpravy několikrát do měsíce. Pouze 3 % respondentů uvedla, že kutí každý den. Kutilství jako typicky český fenomén kvete i v jednadvacátém století. Stojí přitom za pozornost, že vylepšování domácnosti se věnují muži i ženy srovnatelnou měrou,
říká Lenka Molnárová z Raiffeisen stavební spořitelny,
Typickým všeumělem je pak člověk nad 55 let, který žije v rodinném domě. Mladší lidé se doma do různých oprav a úprav pouští méně často, stejně jako obyvatelé paneláků.
Jako inspiraci Češi využívají především internet nebo rady známých či přátel, případně čerpají z tematických pořadů v televizi nebo z časopisů.