Stížnosti na směnárny ubývají, loni jich bylo o polovinu méně

16. 7. 2020

Sdílet

V minulém roce obdržela Česká národní banka (ČNB) celkem 174 podání veřejnosti stěžující si na praktiky směnáren. Což oproti roku 2018 znamená pokles počtu stížností o 50 %, tehdy ČNB evidovala 338 podání. Stížnosti se týkají především nevydání dokladu o provedení směnárenského obchodu a porušení práva zákazníka na storno směnárenského obchodu. Za snížením počtu stížností stojí novela zákona o směnárenské činnosti, která začala platit od 1. dubna 2019.

Touto novelou, jejíž přípravu ČNB iniciovala, došlo především ke stanovení práva zákazníků odstoupit od smlouvy o směnárenském obchodu do tří hodin od jeho provedení. Zároveň bylo směnárníkům zakázáno uveřejňovat konkrétní nabídku výhodnějších směnných kurzů a účtovat samostatný poplatek při výměně bankovek, uvádí Petra Vodstrčilová, mluvčí ČNB.

Směnárny jsou během roku pravidelně kontrolovány centrální bankou. Počet kontrol se každý rok pohybuje v řádech desítek, provádí se také stovky kontrolních směn. Výkon dohledu ČNB v oblasti směnárenské činnosti nepředstavuje pouze kontroly na místě, ale zahrnuje také celou řadu dalších dohledových činností v rámci tzv. dohledu na dálku, upřesňuje Vodstrčilová.

V posledních dvou letech také mírně klesá počet směnárníků a na trhu přibývá on-line směnáren. Ty na rozdíl od kamenných směnáren umožňují rychlý převod peněz z pohodlí domova, často navíc s výhodnějším kurzem.

Počty a výše pokut za 6 let: zdroj ČNB
Rok  Počet pokut Výše pokut
2014 49 825 000 Kč
2015 47 2 975 000 Kč
2016 50 4 014 000 Kč
2017 15 2 045 000 Kč
2018 23 2 600 000 Kč
2019 21 3 710 000 Kč
Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).