Spotřeba energie může být stanovena i bez sepsání stavu elektroměru nebo plynoměru. Připomíná to ve své zprávě Energetický regulační úřad (ERÚ), podle kterého tento postup sice není přímo pravidlem, ale může k němu dojít.
Pro účely vyúčtování se používá v případě, že si zákazník neudělá samoodečet, nebo hodnoty z měřícího zařízení neodečte distributor. Jeho odhad by měl obecně odpovídat realitě, protože vychází totiž z velkého množství měření u domácností podobného typu.
Nejedná se o žádný náhodný odhad, ale o hodnoty vycházející z tzv. typových diagramů dodávek (TDD), tedy modelů spotřeby dle různých typů odběratelů. Spotřebu lze odhadovat maximálně dvakrát po sobě, následně už musí dojít k fyzickému odečtu, nebo samoodečtu zákazníkem,
vysvětlila Markéta Zemanová, členka Rady ERÚ.
Připustila však, že někdy odhad sedět nemusí, například když daná domácnost výrazně šetří na topení, vůbec nevyužívá některé spotřebiče apod. V takovém případě může spotřebitel vyúčtování u dodavatele reklamovat, a pokud doloží skutečnou spotřebu, měl by obchodník jeho reklamaci uznat. Jestliže mu ale z vyúčtování plyne nedoplatek, měl by ho určitě v termínu uhradit, ať se nevystavuje riziku sankcí. Pokud bude spotřeba upravená, dodavatel mu následně rozdíl musí vyrovnat,
upozornila členka Rady ERÚ.
Pokud mu zašlete písemnou reklamaci týkající se spotřeby, musí ji dodavatel vyřídit do 30 dní. Standardní lhůta pro vyřízení reklamace je sice podle Zemanové poloviční, spotřebu ale stanoví distributor. A protože je tedy nutná spolupráce obchodníka a distributora, má podle zákona obchodník v těchto případech na vyřízení více času.
Odhadu distributora se můžete úplně vyhnout, pokud využíváte možnost samoodečtu. V takové situaci stačí opsat hodnotu z elektroměru (u dvoutarifní sazby je nutné uvést jak spotřebu ve vysokém, tak nízkém tarifu) nebo plynoměru, případně přístroj vyfotit, a poté to i se základními údaji zaslat příslušnému distributorovi. Podrobnosti o postupu najdete na webu vašeho distributora. Pokud nevíte, který to je, napoví vám web ERÚ.
Časté otázky a odpovědi týkající se vyúčtování podle ERÚ
Jak se zjišťuje spotřeba?
Podle příslušné vyhlášky jsou údaji o měření údaje zaznamenané měřicím zařízením, údaje předané zákazníkem (tzv. samoodečty) a pak také náhradní údaje získané tzv. odhadem. Všechny možnosti jsou přípustné.
Je správně uvedeno zúčtovací období?
Zkontrolujte si, zda na sebe spotřeba v odběrném místě a související vyúčtování navazují v čase, případně kdy proběhl poslední řádný odečet z měřicího zařízení.
Je správně uvedena jednotková cena (Kč/MWh)?
Odpovídá výše neregulované složky ceny stanovené dodavatelem smluvním podmínkám? Pozor, že cena se mohla v průběhu zúčtovacího období měnit, pokud to smlouva umožňuje a dodavatel měnil své ceníky. Zvýšení ceny je však povinen dopředu oznámit (minimálně s třicetidenním předstihem, prokazatelně a adresně; pokud s navýšením nesouhlasíte, můžete smlouvu vypovědět). Cena se může také změnit, pokud v průběhu zúčtovacího období došlo k tzv. prolongaci.
Započítal dodavatel všechny uhrazené zálohy?
Zkontrolujte si také, zda obchodník správně spočítal celkovou výši záloh, zda započítal minulý přeplatek, pokud vám ho nevrátil na účet apod.
Odpovídají nově nastavené zálohy předpokládané spotřebě?
Maximální výše dodavatelem stanovených záloh je zákonem limitována důvodně předpokládanou spotřebou. Dodavatel počítá spotřebu domácnosti za předchozí období a tu následně vynásobí aktuální cenou energie, která odpovídá smlouvě. Dobře nastavené zálohy by pak na konci zúčtovacího období standardně neměly generovat velké přeplatky, ale ani nedoplatky. Na zálohách tedy zbytečně nepřeplácejte.
Co dělat, když spotřebitel s vyúčtováním nesouhlasí?
Pak vyúčtování písemně reklamujte u svého dodavatele. Na vyřízení reklamace má standardně 15 dní, nebo 30 dní v případě reklamace souvisejících služeb (typicky výše spotřeby). Pokud obchodník lhůtu nedodrží, můžete žádat o finanční náhradu. V případě elektřiny náhrada činí 600 Kč za každý den, nejvýše 24 000 Kč (více ve vyhlášce ERÚ o kvalitě dodávek elektřiny), u plynu pak 750 Kč za každý den, nejvýše 7 500 Kč (více ve vyhlášce o kvalitě dodávek plynu). O finanční náhradu musíte požádat písemně dodavatele a maximálně do šedesáti kalendářních dnů od chvíle, kdy k porušení došlo.
Zdroj: ERÚ