V případě krachu cestovní kanceláře musí její pojišťovna klientům vyplatit celou cenu neuskutečněného zájezdu. Rozhodl o tom Ústavní soud, který tak nevyhověl stížnosti pojišťovny Generali. Ta vyplatila klientovi jen část z ceny zájezdu. Informaci přinesla ČTK.
Pojišťovna své stanovisko obhajovala tím, že může prostředky vyplácet jen do limitu sjednaného pojistného plnění. Ústavní soud ale zase argumentoval, že povinnost vyplatit klientům plnou náhradu vyplývá ze zákona o podnikání v cestovním ruchu. Klient pojišťovny navíc nemůže nijak ovlivnit to, jakou si jeho cestovní kancelář sjedná pojistku proti úpadku.
Minimální limity sjednaného pojištění mají jen globálně eliminovat podhodnocování rizik při uzavírání pojistných smluv, kdy při sjednávání pojištění zpravidla není zřejmé, v jakém objemu budou zájezdy v příslušném roce prodány,
uvedl podle ČTK soudce Jan Filip.
Mluvčí Generali Jiří Cívka pro ČTK uvedl, že v žádné zemi, kde pojišťovna působí, nenese soukromý subjekt neomezenou odpovědnosti za podnikání cestovních kanceláří. Podle Cívky je toto role státu a je proto otázkou, zda bude pojišťovna nadále cestovním kancelářím nabízet své produkty.
Podle České asociace pojišťoven pak není požadavek na poskytování pojistného plnění nad sjednané pojistné limity v souladu se základní právní povinností pojišťoven dle zákona o pojišťovnictví. Ten ji totiž předepisuje jednat obezřetně a způsobem, který neohrožuje její stabilitu.
Rozhodnutí soudu nastolilo patovou situaci. Pojišťovny by totiž mohly začít chtít od pojišťování cestovních kanceláří kvůli rozhodnutí soudu upouštět. Cestovní kanceláře ale na druhou stranu podle zákona být pojištěné musí. Východiskem pro pojišťovnu může být zdražení sazeb pojistného, což může přivést některé cestovky ke krachu a jiným zvýšit náklady, které se promítnou do ceny zájezdů.