
ČSOB upozornila na zneužití její značky k novému podvodnému příběhu, kterým se kyberzločinci snaží dostat k penězům spotřebitelů. Útočníci zneužívají logo ČSOB v rámci „nabídky“ akcií banky, které na sociálních sítích prezentují videospotem.
Zneužití identity známé instituce je velmi častým nástrojem kybernetických podvodníků. Obdobně zneužívají značky energetických a dopravních společností či státních institucí. Cíl je ale stále totožný, a to vzbudit v lidech falešný pocit důvěry a donutit je kliknout na nebezpečných odkaz, tím se podvodníkům otevírají dveře k citlivým osobním údajům,
upozornil Petr Vosála, manažer bezpečnosti digitálních kanálů ČSOB.
V tomto případě snadno zjistíte, že jde o podvod. Naše banka se na burze neobchoduje, neexistuje tedy žádný způsob, jak koupit její akcie,
vysvětlil Vosála. Někteří spotřebitelé by se přesto mohli nechat zmýlit faktem, že ČSOB prodává akciové fondy (nikoli však své akcie).
O tom, že je jednoduché se unáhlit, ostatně hovoří statistiky policie, která loni zaznamenala rekordní počet kyberzločinů, kdy se počty okradených pohybovaly v desítkách tisíc a škody dosáhly stovek milionů korun.
Základní pravidla obrany jsou velmi jednoduchá. Nedůvěřujte přehnaně lákavým nabídkám. Vše si ověřujte, nesdělujte svá hesla či kódy a nepodléhejte nátlaku – emotivnímu ani časovému, zdůraznil Vosála některá ze základních pravidel a připomněl, že ČSOB ve spolupráci s Policií ČR připravila preventivní kampaň Volač a Klikač, aby ukázala, na co si spotřebitelé mají dát pozor.
V poslední době internetem koluje spousta různých podvodných příběhů, které mají společný cíl. Vylákat ze spotřebitele nejčastěji přihlašovací údaje k internetovému bankovnictví nebo čísla platební karty. Nedávno např. o podvodu informovala centrální banka, jindy Úřad vlády ČR nebo České správa sociálního zabezpečení.
Přečtěte si i další naše články o podvodech, které jsme vyzkoušeli na vlastní kůži:
Vyzkoušeno za vás: takto vás okradou o úspory. Nová vlna podvodů cílí na ziskuchtivé spotřebitele
Takto probíhá scam v praxi. Podvodník mi zavolal a nabízel akcie Agrofertu
„AGROFERT Just Invest“ je podvodná kampaň. Nenechte se nachytat, jde o scam
Volali mi z call centra České národní banky. Ale s angolskou předvolbou (vishing)
Podvodníci jsou stále vynalézavější. V úspěšném zneužívání karet jim nahrávají kryptoměny
Nenechte se okrást: sedm skutečných příběhů internetových podvodů (ze sesterského serveru Root.cz)