Hlavní navigace

Rekvalifikace je jedním z léků na hospodářskou recesi

21. 7. 2009

Sdílet

Jedna forma vzdělávání je rekvalifikace. Ta umožňuje uchazečům o zaměstnání zvýšit své uplatnění na trhu práce. V době hospodářské recese umožňuje rekvalifikace snížit nezaměstnanost a přizpůsobit se tak stále náročnějšímu trhu práce.

Důležitou roli hrají úřady práce (ÚP), které organizují kurzy rekvalifikace na místech, kde poptávka po práci neodpovídá nabídce pracovních sil. Rekvalifikace se provádí na základě uzavřené písemné dohody mezi ÚP a uchazečem o zaměstnání. Úřad práce hradí zájemci o rekvalifikaci kurzovné v plné výši a může přispět na ostatní náklady (stravné, nocležné, cestovné). Na proplacení těchto nákladů však není právní nárok. Záleží na rozhodnutí a možnostech ÚP.

Pohledem do statistik lze získat zajímavé údaje. Vloni absolvovalo rekvalifikaci 35 592 lidí, přičemž 17 380 lidí v témže roce našlo zaměstnání. Z dostupných čísel vyplývá, že rekvalifikace je jedním z možných způsobů jak měnit trh práce a přizpůsobovat se mu v jednotlivých lokalitách.

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
  • 21. 7. 2009 14:18

    V (neregistrovaný)
    Zatímco po vyjití základní školy se připravuje mládež na budoucí povolání 3 - 4 roky, to samé se naučí uchazeč o práci v rámci rekvalifikace za pár týdnů? Pravda, ÚP neorganizuje zpěv, dějepis, tělocvik a podobné krávoviny, kterým se musí podrobovat Jedna příprava je dlouhá, druhá krátká, a obě skupiny by měly umět stejně. Co je tedy správné? Dlouhá nebo krátká příprava? nebo něco mezi tím?

    V minulosti se pořádaly rekvalifikace, aby uchazeč o práci po absolvování zjistil, že se na rekvalifikaci vrhlo v daném regionu příliš mnoho zájemců a že tedy pro nově rekvalifikované místa nejsou. Tak se mohl podrobit další rekvalifikaci a pak zase další a tak stále dokola.

    Dnes vám zase rekvalifikaci dopřejí, máte-li zajištěno pracovní místo. A zaměstnavatel vám to místo bude týdny držet, než se rekvalifikujete? Těžko.

    Na jednu stranu se všude šetří, na druhou stranu tečou obrovské peníze školám, vzdělávacím střediskům a agenturám. Při krizi mnozí zaměstnavatelé najednou začali pořádat různá školení, jen aby náhodou pracovníci nemuseli zůstat doma jen tak. Že se školí až v době krize? Buď školení pracovníci nepotřebovali ani před krizí, ani v krizi, pak jsou školení zbytečná, nebo je potřebovali už dávno před krizí a tudíž už měli být školeni dříve. Jinak je to bezkocepční ...
  • 21. 7. 2009 15:47

    anonymní
    ''Souhlasím'' s vámi. Ty školení při krizi neměli být. sice by lidi dostali pouze 60% platu místo 100%, ale má se přeci šetřit - lidi přeci mají na takovéto krize našetřeno!!!
  • 22. 7. 2009 8:00

    anonymní
    Problém je v tom, že lidi by po zvýšení kvalifikace měli mít nárok i na vyšší finanční ohodnocení, jak tady na Měšci doporučují ti schopnější těm méně schopným kňučícím. A to vyšší ocenění práce se až na výjimky neděje. Takže jde skutečně o vyhazování peněz různým školitelům. Jedná se o tzv. umělou zaměstnanost. V rámci této umělotiny pak ale raději lít peníze tam, kde to bude skutečně vidět, kde to bude užitečné - např. výstavba či oprava zdevastovaných silnic 3. tř., bezpečnost obyvatel /nejen buzerace kvůli prošlé exp. době na lékárničce, svícení, pásy či botičky/, školy, zdravotnictví ... Hold školitel vyrazí do terénu a bude pomáhat a chránit místo plkání ve třídě. A to jsme zase u školství, které chrlí či rekvalifikuje "školitele", kteří by neměli v praktickém životě uplatnění, tak se pro ně vymýšlejí podobná zbytečná školení, o jakých je tu řeč.
    Co jsem slyšel na nedávném školení řidičů, tak by časem měli chodit na školení všichni řidiči, tedy nejen profíci. Na jednu stranu to bude asi dobré, protože předpisy, které platily před 20ti lety v době konání zkoušek na ŘP, dnes již dávno neplatí a já se změnami nebyl oficiálně seznámen. Neznalost zákona sice neomlouvá, ale jinak mi připadá, že většina motoristů dělala zkoušky v předminulém století, když ještě neexistovaly blinkry a povinnost dávat při odbočování znamení o změně směru jízdy. Proto navrhuji, aby školení řidičů nebyla periodická, ale konala se vždy po nějaké novelizaci zákona nebo změny způsobu výkladu legislativy. Dokud by řidič neprodělal školení z nových předpisů, nesměl by vyjet na silnici. To by přibylo úředníků, kteří by školili, kontrolovali a kontrolovali kontrolované ... A jako školící střediska bych uzpůsobil dosavadní školky a školy, těch přece máme stále haběj díky klesající populaci.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).