Pokud potřebujete reklamovat například rozbitý výrobek, je povinnost prodávajícího jej do reklamace přijmout. Není možné, aby vám prodávající odmítl přijmout zboží do reklamace, a to ani v situaci, kdy si myslí, že reklamace není oprávněná. Nemá ani právo po vás chtít dodat příslušenství, pokud je zjevné, že s ním vytýkaná vada nesouvisí. A platí to i opačně. Pokud například reklamujete nabíječku na mobilní telefon, není nutné dávat do reklamace i onen telefon. Vzít zboží do reklamace musí prodávající dokonce i v případě, že je zboží zašpiněné nebo viditelně opotřebované.
Povinnou součástí reklamace je pak tzv. reklamační protokol. Trvejte zejména na tom, aby v něm bylo uvedeno přesné datum zahájení reklamačního řízení a způsob vyřízení reklamace, který požadujete. Reklamační protokol by měl obsahovat také popis stavu zboží v době uplatnění reklamace. To může být důležité zejména tehdy, pokud se vám zboží vrátí poškozené,
říká ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová.
Požadovat po vás nesmí ani náklady na reklamaci, a to ani v případě, že je vaše reklamace neoprávněná. Někdy se obchodník pokusí zajistit si náhradu vynaložených nákladů tím, že spotřebiteli zboží ze zamítnuté reklamace zašle na dobírku. V takovém případě se však obraťte na Českou obchodní inspekci.