V posledních měsících dochází stále častěji k situaci, kdy obchodník převede své zákazníky na jiného dodavatele energií v rámci tzv. prodeje závodu Jak připomněl Energetický regulační úřad (ERÚ), prodej závodu jinému dodavateli se řídí jasnými pravidly, která stanovují i to, kdo má odpovědnost za vyplacení případného přeplatku při vyúčtování.
V případě prodeje závodu nebo jeho části přechází soukromoprávní závazky, vyplývající z uzavřených smluv, v plném rozsahu na nového dodavatele. Mezi závazky, které na sebe nový dodavatel bere, patří i povinnost vrátit přeplatek,
informovala Markéta Zemanová, členka Rady ERÚ, podle které se úřad ale setkává s tím, že nový dodavatel někdy mlží a nabádá spotřebitele, aby o vrácení přeplatku žádali původního dodavatele. Zažili jsme dokonce i situace, kdy nový obchodník nabízel, že se o vymáhání přeplatků postará, když ho k tomu lidé zmocní. Zákon ale hovoří jasně: Nastupující dodavatel přebírá zákazníka i se závazky a přeplatek mu musí vrátit on
.
Pokud jste v situaci, kdy vám nový dodavatel nechce vrátit přeplatek, měli byste mu podle Zemanové zaslat písemnou výzvu k uhrazení dlužné částky. Když se stále nebude k ničemu mít, můžete využít tzv. úkon započtení, a dluh si postupně umazávat ze záloh.
Další variantou je vymáhat částku soudně, popř. využít mimosoudního řešení sporů u ERÚ.
Členka Rady ERÚ zároveň připomněla, že neuhrazený přeplatek může být podstatným porušením smlouvy, což vám umožňuje od ní okamžitě odstoupit.
Drtivá většina současných spotřebitelských podnětů na toto téma se týká společnosti Virtual Energy, která koupila závod nejprve od společnosti Lidová energie a podle informací z obchodního rejstříku mělo v posledních dnech k této transakci dojít i se společností ELGAS Energy.
Přinejmenším zákazníci Lidové energie mají s nevrácenými přeplatky již zkušenosti. Tato firma dostala za potíže spojené s vyúčtováním od ERÚ vysoké pokuty. Následně jsme jí dokonce zrušili licence na obchod s elektřinou a plynem pro neplnění finančních předpokladů,
uvedla Zemanová, podle které se u Lidové energie úřadu podařilo prokázat, že dodavatel přestal splňovat tzv. finanční předpoklady.
V minulosti přitom úřad nuceně odebral licenci jen jednomu dodavateli, společnosti Stabil Energy, která se měla opakovaně dopouštět vážných protispotřebitelských praktik. Ačkoliv šlo doposud o poměrně výjimečný krok, mohu potvrdit, že v současnosti máme v hledáčku i další licence problémových obchodníků. Zásadní je ale očekávané zpřísnění legislativy. Zatím si totiž problémoví hráči, kterým jsme licence vzali, mohou velmi snadno opatřit nové. A v praxi se to bohužel skutečně děje,
uzavřela členka Rady ERÚ.