Od 1. listopadu musí řidiči motorových vozidel používat zimní pneumatiky, pokud může být na silnici sníh, námraza či led. Podle §40a zákona 361/2000 Sb. musí řidiči použít zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března, pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo na vozovce vzhledem k počasí být může. Vždy musíte zimní obutí mít v tomto období na úseku označeném dopravní značkou „zimní výbava“.
Před zimou se doporučuje kromě výměny pneumatik na zimní také kontrola hloubky dezénu, stav nahuštění, případně koupě nových, pokud ty stávající jsou příliš staré, což zhoršuje jejich jízdní vlastnosti (stáří ověříte podle čtyřmístného DOT kódu na jejich boku – např. označení 1223 znamená výrobu ve 12. týdnu roku 2023). Přes to, že pravidlo týkající se výměny pneumatik za zimní, jež nestanovuje přesný datum nutnosti přezutí, platí už léta, část řidičů to podceňuje a na začátku zimní sezóny jezdí na nevhodných nebo zcela špatných pneumatikách.
Asistenční společnosti jsou hlavně zkraje zimní sezóny často přivolávány k případům, kdy je nutné vyproštění vozidla z míst mimo silnici. Za řadu těchto situací může kromě nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky nevhodné obutí vozidla, tedy používání letních, či nadměrně sjetých pneumatik v zimě,
uvádí zpráva České asociace asistenčních společností (ČAAS) s tím, že ročně jsou problémy s pneumatikami příčinou okolo 20 tisíc asistenčních výjezdů, přičemž polovinu tvoří drobné defekty pneumatik, které zvládnou technici vyřešit na místě, u ostatních je potřeba odtah a oprava v autoservisu.
Kromě rizika dopravní nehody vám se špatným obutím hrozí při silniční kontrole pokuta od Policie ČR a můžete si také zkomplikovat technickou kontrolu vozidla. Pokud se navíc prokáže při dopravní nehodě příčinná souvislost se špatnými pneumatikami, má pojišťovna právo krátit pojistné plnění.
Nová pravidla v zahraničí
Řidiče mohou letos kromě sněhu na vozovce ale překvapit i nová pravidla, která se v některých sousedních zemích týkají právě zimních pneumatik.
Od října 2024 vstoupila v platnost nová pravidla v Německu a na Slovensku, která vyžadují označení zimní pneumatiky piktogramem sněhové vločky na pozadí horského štítu (jde o symbol 3PMSF, „Three-Peak Mountain Snowflake“). Samotné označení M+S již nebude stačit,
vysvětlila Irena Jakobová, pojišťovací specialistka ze společnosti FinGO, podle které mají mít podle expertů
pneumatiky označené tímto piktogramem výjimečně dobré vlastnosti z hlediska bezpečnosti a ovladatelnosti na sněhu, zledovatělých vozovkách a obecně při nízkých teplotách, zatímco pneumatiky se symbolem M+S („Mud and Snow“, tedy „bláto a sníh“) by nemusely projít přísným testováním v zimních podmínkách.
Nesprávné zimní pneumatiky mohou mít závažné důsledky při řešení pojistných událostí. Pojišťovny mohou v případě nehody krátit pojistné plnění až o 20 %, pokud zjistí, že vozidlo nebylo vybaveno odpovídajícími zimními pneumatikami,
upozornila Jakobová.
Připomněla také, že v ČR zůstává v platnosti stávající legislativa uznávající označení M+S.