Přehledy pro sociálku a další tiskopisy musí většina OSVČ od letoška podávat jen elektronicky

11. 2. 2025

Sdílet

27.3.24 (1x) Administrativa, byrokracie, papíry, dokumenty Autor: Podnikatel.cz s využitím DALL-E
Ilustrační obrázek

Všechny osoby samostatně výdělečně činné, které mají ze zákona zřízenou a zpřístupněnou datovku, musí od 1. 1. 2025 s Českou správou sociálního zabezpečení komunikovat výhradně elektronicky. Povinnost se týká veškerých podání a úkonů, ke kterým je předepsaný tiskopis. 

Pokud by z technických důvodů nebylo možné učinit podání elektronicky, lze jej výjimečně podat v listinné podobě na předepsaném tiskopisu. V takovém případě je však nutné důvod řádně vysvětlit. Bez řádného odůvodnění nebude k listinnému podání přihlíženo, doplnila tisková mluvčí ČSSZ Jitka Drmolová.

V praxi jde především o následující podání:

Pro elektronickou komunikaci se sociálkou lze využít ePortál ČSSZ. Po přihlášení do tohoto portálu – datovkou, skrze bankovní identitu nebo třeba pomocí eObčanky, se vám do formulářů automaticky vyplní některé údaje. 

Přímo z ePortálu lze pak vyplněný formulář odeslat příslušné správě sociálního zabezpečení. Další variantou je uložit si formulář a následně jej odeslat datovou schránkou.

Všechny OSVČ, které v průběhu loňského roku vykonávaly samostatnou výdělečnou činnost, letos čeká přinejmenším podání Přehledu o příjmech a výdajích. 

Lhůta pro podání pro letošek připadá na 2. 5. 2025

Případně 2. 6. 2025 pokud podáte daňové přiznání elektronicky po 1. 4. 2025, nebo 1. 8. 2025 pokud za vás daňové přiznání podal daňový poradce.

Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).