Pražští taxikáři chtějí znovu "stávkovat". Tentokrát ale ti jezdící pro Bolt

Sdílet

Bolt, taxi, Uber Autor: Dalibor Z. Chvátal
Ilustrační fotografie. Vůz taxislužby Volkswagen s polepem Bolt a Uber v Praze.

Pražští taxikáři, jezdící pro zprostředkovatele taxislužby Bolt, chystají letos již druhou „stávku“. První „stávka“ v tichosti proběhla 31. 3. 2025, během níž se řidiči zapojení do digitální taxislužby na platformě estonské společnosti Bolt snažili veřejnost upozornit na jejich porušování práv a nespravedlivé podmínky, které jim Bolt ukládá.

Blokace účtů a finanční problémy

„Stávka“ probíhala tak, že údajně tisíce pražských taxikářů v daný den nezaplo řidičskou aplikaci Boltu. Bolt reagoval odpovídajícím způsobem: dané rebely v aplikaci zablokoval, čímž jim okamžitě znemožnil vykonávat práci řidiče taxislužby na platformě Boltu. Během jednoho dne tak někteří pražští „Bolťáci“ přišli o jediný zdroj příjmů, uvádí se ve veřejném dopisu médiím, které má Měšec.cz k dispozici. Ale s radostí taxikářům vlastní je obratem nahradili jejich kolegové, kteří „nestávkovali“.

Jak server Měšec.cz ověřil, blokace „stávkujících“ nebyla kvůli tomu, že se z aplikace řidiče odhlásili (na tom není nic špatného), nýbrž proto, že systém Boltu začali zneužívat. To potvrdil Jan Huk, mluvčí Boltu:

Část protestujících partnerských řidičů využívala nefér praktiky, kdy si vytvořili falešný profil, zahlcovali systém falešnými objednávkami a poškozovali tak ostatní partnerské řidiče, kteří byli v danou chvíli aktivní. Uživatele, kteří tak činili, jsme na platformě suspendovali.

Porušování českých zákonů

„Stávkující“ řidiči Boltu kritizují porušování českých zákonů ze strany Boltu. To zahrnuje například nelegální parkování v místě, kde je to zakázáno a přepravu cestujících jinými řidiči, než kteří jsou uvedeni v aplikaci, nebo registraci nelegálních řidičů. K tomu se přidává i riziko ztráty zakázky v případě, že zákazník objedná taxi na zakázaném místě a řidič odmítne jet do zákazu, nebo odmítne zastavit v místě, kde to není legální.

Pokud řidič navíc zákazníkovi ve všem nevyhoví včetně porušování zákonů, v drtivé většině to znamená špatné hodnocení pro řidiče, které při jeho klesajícím ratingu vede nejprve k dočasné a následně trvalé blokaci na Boltu.

Chceme zase začít jezdit pro Bolt, ale za vyšší ceny

„Stávkující“ pražští řidiči Boltu požadují ukončení neoprávněných blokací účtů, obnovení spravedlivých tarifů a kompenzaci finančních ztrát. Dále žádají otevření oficiální pobočky Boltu v Praze, která by byla odpovědná za komunikaci s řidiči.

Tento krok je pro řidiče Boltu  údajně poslední možností, jak upozornit na problémy, které s nimi Bolt ignoruje. Nehodlají se vzdát a budou bojovat za důstojné pracovní podmínky, které si zaslouží.

Pokud společnost Bolt nevyhoví těmto požadavkům, plánují řidiči Boltu v Praze další masovou stávku 7. dubna 2025 a podle vývoje situace i rozšíření protestů. Pokud společnost Bolt nezmění svůj přístup, stávka a protesty budou pokračovat a sílit, vyznívá z jejich protestu.

Nikdo je nenutí jezdit Bolt

Protože autor aktuality danou problematiku dobře zná, dovolí si napsat svůj krátký komentář. Z pohledu práva je totiž „stávka“ řidičů Boltu nesmysl, protože nejde o zaměstnance Boltu. Mimochodem, totéž platí pro Uber, není v tom rozdíl.

Řidič Boltu/Uberu je buď OSVČ jako dodavatel taxislužby pro zákazníky Boltu/Uberu a tedy současně provozovatel vozidla taxi.

Nebo jde o zaměstnance jiného provozovatele taxislužby, který má smluvní, obchodní vztah s Boltem/Uberem (tzv. flotily), pak tedy vůz taxi patří někomu jinému a on je pouze jeho řidičem. Nic mezi tím není právně možné.

OSVČ stávkovat nemá důvod, jde o obchodní vztah s Boltem/Uberem. Nikdo ji nenutí pro Bolt/Uber jezdit, ale pak se samozřejmě nerozjede a v taxíku neuživí, protože Bolt/Uber jsou v Praze a krajských městech dominantní platformou. To je ale už jiný příběh tzv. digitálního otroctví, který překračuje možnosti této aktuality.

Zaměstnanci flotil opět nemají důvod stávkovat, protože by museli stávkovat vůči svému zaměstnavateli, což ale není Bolt/Uber.

Vzhledem k tomu, že poměrně vysoké množství „zaměstnanců“ flotil

  • je vedených na Úřadu práce a buď přímo pobírají sociální dávky, nebo si nechají aspoň platit státem zdravotní pojištění,
  • nebo jsou tzv. OBZP (osoby bez zdanitelných příjmů),
  • nebo pracují na tzv. smlouvu o dílo (tedy vůbec nejsou vedeni jako zaměstnanci),

ani tito řidiči nemají ke stávce právní důvod, protože sami vědomě porušují zákony a stát je s tichým souhlasem nevymáhá.

Soustavné porušování (často neexistujících) dohod o provedení práce, vědomé „zaměstnávání“ lidí vedených v evidenci Uřadu práce, „zaměstnávání“ cizinců bez oprávnění pobytu v Česku, „zaměstnávání“ řidičů v exekucích, ale již bez exekučních srážek, zaměstnávání osob ZTP v rámci „chráněných dílen“ společně s dotacemi na ně -  to je běžný standard flotil s požehnáním státu.

Výsledkem je však nízká cena pro zákazníka, a to byl jeden z důvodů liberalizace taxislužby od 1. 7. 2020.

Samotný Bolt/Uber, jako komerční subjekty, dělají jen to, co je přirozeně výhodné pro ně a jejich investory. Jde o byznys, na který jsou napojeny celé řady subjektů okrádajících stát, ale to není problém samotného Boltu/Uberu. V jiných zemích subjekty na ně napojené fungují v souladu se zákony. To je chyba nefunkční české legislativy a jejího vymáhání.

Pro reptající řidiče Boltu/Uberu tak má autor textu jednoduchý vzkaz:

Pokud neumíte legálně (tj. včetně platby daně z příjmů, DPH, pojištění pro taxi, roční STK atd.) jezdit za nízké ceny a přitom platit vysoké provozní náklady s tím spojené, tak tu práci nedělejte.

Pokud to umíte jen za cenu okrádání státu, resp. daňových poplatníků, raději nestávkujte a tiše v tom pokračujte do první kontroly nějakého úřadu. Té se ale bát nemusíte, stát na ni nemá ani kapacity, ani zájem.

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality

Autor se věnuje publikační činnosti v oblasti osobních financí. Specializuje se na finanční produkty, spotřebitelská témata a osobní silniční dopravu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).