Praktiky na předváděcích akcích přitvrzují

Sdílet

O praktikách pořadatelů předváděcích akcí už jsme psali několikrát. Přesto stále roste počet podvedených seniorů, kteří se obracení na spotřebitelský časopis dTest. 

Jen za minulý rok zaznamenala tato poradna více než 2000 stížností seniorů na pořadatele předváděcích akcí. Vyplývá z nich, že organizátoři vyvíjejí stále promyšlenější praktiky, jak dosáhnout svého cíle, uvádí Lukáš Zelený, vedoucí právní poradny.

Upozornil také, že praktiky těchto organizátorů se často dostávají z roviny psychologických metod k psychologickému nátlaku až vydírání. Případy, se kterými se na poradenské lince setkáváme, jsou skutečně drsné, zejména v kontextu toho, že se jedná o seniory. Někdy „zabere“ metoda cukru a biče, jindy teče alkohol proudem, nebo nastoupí vyhrožování a hrubé jednání. Jednomu ze zákazníků například po odmítnutí nákupu neumožnili pořadatelé nastoupit znovu do autobusu a ponechali jej bez pomoci několik desítek kilometrů od jeho bydliště, na neznámém místě, řekl Zelený. 

Podle jeho zkušeností z právní poradny mnozí zákazníci stále nevědí, že od smlouvy uzavřené na předváděcí akci mají právo písemně odstoupit do 14 dnů od jejího uzavření a žádné sankce se obávat nemusejí. Právo ovšem nelze uplatnit při prezentaci a prodeji zboží v klasické prodejně.

Obchodníci se snaží i toto ustanovení zneužít a účelově nahlašují své provozovny v místech, kde obvykle prodej vůbec nerealizují, např. v hotelových sálech či ve vilách na krajích měst. Takový postup ale představuje obcházení zákona, upozorňuje Zelený s tím, že další praktikou je nechat zákazníka podepsat kromě kupní smlouvy i smlouvu o opravě a údržbě zakoupených či starších věcí. Samozřejmě nic neopravují a pouze spoléhají, že se schovají za zákonnou výjimku z práva na odstoupení od smlouvy a nebudou muset spotřebiteli vracet peníze. Nemají ovšem pravdu, neboť smlouva, která obchází zákon, je neplatná, dodává Zelený. 

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality

Autorka je zástupkyní šéfredaktora serveru Měšec.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).